Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

BåtAR i Arktis

isbjörn-arktis.jpg

Sjöfarten i Arktis har ökat markant men det är betydligt svårare att navigera i norra ishavet, jämfört med andra farleder. Nu har Chalmers tekniska högskola tagit fram ett AR-verktyg i VR-miljö som ska hjälpa befälen att ta rätt beslut.

– Som befäl behöver man ha mycket erfarenhet för att navigera farlederna i norra ishavet. Till exempel krävs ett vältränat öga för att kunna avgöra om det är ny is som fartyget med lätthet kan åka igenom eller om det är hård flerårsis som kan slita upp skrovet, säger Monica Lundh, docent och enhetschef på Maritime Human Factors vid institutionen för mekanik och maritima vetenskaper.

I forskningsprojektet Sedna är ett av fokusområdena fartygsbryggan och hur den kan göras säkrare i förhållanden som Arktis. Till det här arbetet har Chalmers-forskare i enheten Maritime Human Factors tillsammans med Arkitektur- och designhögskolan i Oslo utvecklat ett AR-verktyg som ska hjälpa sjöbefäl att hitta potentiella orosmoln såsom andra fartyg, grund och isberg. Verktyget kommer att innehålla och använda sig av stora mängder realtidsdata från bland annat sensorer, satellit, radar och sjökort. 

– Miljön i Arktis sätter stora krav på besättningen. En unik miljö och ett överflöd av information från många olika källor på kan vara väldigt påfrestande. Det kan leda till bristande situationsuppfattning och dåliga beslut. Vår förhoppning är att verktyget ska ge befälen den mest relevanta informationen för stunden och hjälpa dem till rätt beslut i en krävande miljö och under press, säger Katie Aylward, doktorand på enheten för Maritime Human Factors.

Testas i VR-miljö

AR-verktyget testas och utvecklas i en simulerad fartygsbrygga i VR-miljö. Chalmers har ansvar för att testa verktyget på sjöbefäl, instruktörer, mer personal från sjöfarten och sistaårsstudenter på sjöbefälsprogrammet på Chalmers.

– Att få återkoppling från befäl med olika erfarenheter och perspektiv är väldigt värdefullt för den fortsatta utvecklingen och tillämpningen av AR-verktyget. Vi vet inte riktigt när det kan ske men fördelen med ett AR-verktyg är att det går att applicera på redan befintliga fartyg och är inte beroende av ombyggnationer på bryggan. Så förhoppningsvis inom en överskådlig framtid, säger Katie Aylward.

31 mars 2020 Reporter Fredrik Adolfsson digit

Senaste nytt