Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

BåtAR i Arktis

Sjöfarten i Arktis har ökat markant men det är betydligt svårare att navigera i norra ishavet, jämfört med andra farleder. Nu har Chalmers tekniska högskola tagit fram ett AR-verktyg i VR-miljö som ska hjälpa befälen att ta rätt beslut.

Text Fredrik Adolfsson 31 mars 2020 digit

isbjörn-arktis.jpg

– Som befäl behöver man ha mycket erfarenhet för att navigera farlederna i norra ishavet. Till exempel krävs ett vältränat öga för att kunna avgöra om det är ny is som fartyget med lätthet kan åka igenom eller om det är hård flerårsis som kan slita upp skrovet, säger Monica Lundh, docent och enhetschef på Maritime Human Factors vid institutionen för mekanik och maritima vetenskaper.

I forskningsprojektet Sedna är ett av fokusområdena fartygsbryggan och hur den kan göras säkrare i förhållanden som Arktis. Till det här arbetet har Chalmers-forskare i enheten Maritime Human Factors tillsammans med Arkitektur- och designhögskolan i Oslo utvecklat ett AR-verktyg som ska hjälpa sjöbefäl att hitta potentiella orosmoln såsom andra fartyg, grund och isberg. Verktyget kommer att innehålla och använda sig av stora mängder realtidsdata från bland annat sensorer, satellit, radar och sjökort. 

– Miljön i Arktis sätter stora krav på besättningen. En unik miljö och ett överflöd av information från många olika källor på kan vara väldigt påfrestande. Det kan leda till bristande situationsuppfattning och dåliga beslut. Vår förhoppning är att verktyget ska ge befälen den mest relevanta informationen för stunden och hjälpa dem till rätt beslut i en krävande miljö och under press, säger Katie Aylward, doktorand på enheten för Maritime Human Factors.

Testas i VR-miljö

AR-verktyget testas och utvecklas i en simulerad fartygsbrygga i VR-miljö. Chalmers har ansvar för att testa verktyget på sjöbefäl, instruktörer, mer personal från sjöfarten och sistaårsstudenter på sjöbefälsprogrammet på Chalmers.

– Att få återkoppling från befäl med olika erfarenheter och perspektiv är väldigt värdefullt för den fortsatta utvecklingen och tillämpningen av AR-verktyget. Vi vet inte riktigt när det kan ske men fördelen med ett AR-verktyg är att det går att applicera på redan befintliga fartyg och är inte beroende av ombyggnationer på bryggan. Så förhoppningsvis inom en överskådlig framtid, säger Katie Aylward.

Senaste nytt

AI spårar alzheimer

26 oktober 2020

AI kan upptäcka alzheimer genom att analysera röstsvar kring vad som händer på en teckning. Modellen kan, sju år tidigare än en vanlig läkare och med 70 procents noggrannhet, förutse ifall en person kommer få sjukdomen.

Dejta via Facebook

26 oktober 2020

Nu kommer Facebooks dejtingtjänst till Europa, däribland Sverige. Enligt Facebook har redan 1,5 miljarder matchningar skapats i de 20 länder som har tillgång till tjänsten. 

2025 gör maskiner jobbet

22 oktober 2020

År 2025 kommer maskiner att utgöra mer än hälften av världens arbetskraft. Det spår World Economic Forum.

Sensorer mäter luft

22 oktober 2020

Nu mäts Stockholms luftkvalitet med en sensor sittandes på en buss i stadstrafiken. I projektet deltar bland annat Stockholms stad, KTH och MIT. 

AI utan transparens

22 oktober 2020

Trots att allt fler företag och organisationer tar fram etiska AI-riktlinjer så har transparensen i besluten minskat. Men tar man inte etikfrågan på allvar kan konsekvenserna bli stora, enligt en ny rapport från Capgemini.

Nynna till Google

21 oktober 2020

Det kan vara frustrerande att ha en melodi på hjärnan utan att komma på vilken sång den tillhör. Nu kan du nynna till Google för att få hjälp.