Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

BåtAR i Arktis

Sjöfarten i Arktis har ökat markant men det är betydligt svårare att navigera i norra ishavet, jämfört med andra farleder. Nu har Chalmers tekniska högskola tagit fram ett AR-verktyg i VR-miljö som ska hjälpa befälen att ta rätt beslut.

Text Fredrik Adolfsson 31 mars 2020 digit

isbjörn-arktis.jpg

– Som befäl behöver man ha mycket erfarenhet för att navigera farlederna i norra ishavet. Till exempel krävs ett vältränat öga för att kunna avgöra om det är ny is som fartyget med lätthet kan åka igenom eller om det är hård flerårsis som kan slita upp skrovet, säger Monica Lundh, docent och enhetschef på Maritime Human Factors vid institutionen för mekanik och maritima vetenskaper.

I forskningsprojektet Sedna är ett av fokusområdena fartygsbryggan och hur den kan göras säkrare i förhållanden som Arktis. Till det här arbetet har Chalmers-forskare i enheten Maritime Human Factors tillsammans med Arkitektur- och designhögskolan i Oslo utvecklat ett AR-verktyg som ska hjälpa sjöbefäl att hitta potentiella orosmoln såsom andra fartyg, grund och isberg. Verktyget kommer att innehålla och använda sig av stora mängder realtidsdata från bland annat sensorer, satellit, radar och sjökort. 

– Miljön i Arktis sätter stora krav på besättningen. En unik miljö och ett överflöd av information från många olika källor på kan vara väldigt påfrestande. Det kan leda till bristande situationsuppfattning och dåliga beslut. Vår förhoppning är att verktyget ska ge befälen den mest relevanta informationen för stunden och hjälpa dem till rätt beslut i en krävande miljö och under press, säger Katie Aylward, doktorand på enheten för Maritime Human Factors.

Testas i VR-miljö

AR-verktyget testas och utvecklas i en simulerad fartygsbrygga i VR-miljö. Chalmers har ansvar för att testa verktyget på sjöbefäl, instruktörer, mer personal från sjöfarten och sistaårsstudenter på sjöbefälsprogrammet på Chalmers.

– Att få återkoppling från befäl med olika erfarenheter och perspektiv är väldigt värdefullt för den fortsatta utvecklingen och tillämpningen av AR-verktyget. Vi vet inte riktigt när det kan ske men fördelen med ett AR-verktyg är att det går att applicera på redan befintliga fartyg och är inte beroende av ombyggnationer på bryggan. Så förhoppningsvis inom en överskådlig framtid, säger Katie Aylward.

Senaste nytt

Mer batteritid

7 juli 2020

En ny uppdatering av webbläsaren Google Chrome kan spara timmar av batteritid. Funktionen stänger bland annat av Javascript på flikar som för tillfället inte visas för användaren.

75 milj ton avfall

6 juli 2020

Världens befolkning kommer att kasta närmare 75 miljoner ton elektroniskt avfall 2030, vilket är 20 miljoner ton mer än vi kastade förra året. Det visar en ny forskningsrapport.

Äkta mat med blockkedja

3 juli 2020

Mat till ett värde av 300 miljarder dollar kan spåras med hjälp av blockkedja och IoT, vilket skulle innebära att livsmedelsindustrin kan spara drygt 100 miljarder dollar om året. Det visar en ny rapport.

KTH mot alzheimer

3 juli 2020

Med hjälp av molekylär AI och machine learning kan mysterierna kring alzheimer och andra hjärnsjukdomar komma närmare en lösning. Metoden ska ge en bättre bild av hjärnan än vad mikroskop ger. Det menar forskare på KTH och Karolinska Institutet.

Fejkappar på Google

2 juli 2020

Google har tagit bort 25 appar med skadlig kod som kapade inloggningsuppgifter till bland annat Facebook. Apparna har över 2,3 miljoner nedladdningar.

Coop kör obemannat

2 juli 2020

Coop testar en egenutvecklad ny tjänst för självscanning och betalning med mobilen. I höst kommer matkedjan även öppna sina första obemannade butiker.