Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Skidor utan köer

skidor-branas.jpg

Skidanläggningskoncernen Branäsgruppen använder sig numera av en app som har minskat både köerna och andelen stressade besökare. Nästa steg är att undersöka om liftkortet kan ersättas av mobilen. 

– Tidigare kunde familjer stå väldigt länge i kö i skidhyran innan det blev deras tur att testa pjäxor, skriva in sin längd, vikt och så vidare. Det var ineffektivt och inte kul för varken personal eller gäster. 

– Sedan mätte vi av alla moment för att se vad som tog mest tid. Den första grejen vi tog bort var att vi knappade in gästernas uppgifter, det kan de lika gärna göra själva. Nästa punkt var att bestämma ett ställe för stationen, tills vi kom på att alla har en egen station med sig i form av sin mobil, vilket var ett eureka-moment, säger Evalena Lindstedt, it-utvecklingschef på Branäsgruppen. 

Det kan nästan vara svårt att tänka sig något mindre digitalt än en skidsemester med familjen, men så är det inte längre. Nu kan alla som ska till Branäs boka skidor och annan utrustning via en app och sedan få ett sms när allt är på plats och hela kassahanteringen är bortplockad.

– Innan vi körde igång fick vi ofta frågan om vi inte var rädda för stölder, att gästerna skulle sno skidor, pjäxor, stavar och så vidare, men så är det ju inte. Vi har fortfarande koll på grejorna, det är inte så att allt står i en öppen byggnad utan vi har anställda som hjälper till och ser till att du hämtar rätt prylar. Dessutom vill 99 procent av alla våra gäster göra rätt.

– För de riktiga entusiasterna, som inte vill boka via appen, finns fortfarande möjligheten att diskutera skidor och liknande med vår personal. Det finns alltid någon på plats som gärna pratar om detaljer, säger Mikael Elford, marknads- och försäljningschef, Branäsgruppen.

Proaktivt bemötande

För personalen har det nya arbetssättet lett till att de slipper möta trötta, stressade kunder som stått i kö länge, samtidigt som gästerna slipper en dålig inledning på semestern. Det har inte lett till färre anställda, utan personalen är till och med fler nu. Däremot kan de som arbetar istället agera proaktivt med att till exempel köra ut skidor till stugan där gästen bor och gästen slipper på så sätt ännu ett tidsödande moment. Nästa digitala steg i Branäsgruppen kan komma att bli liftkorten.

– I Österrike testar man nu att använda mobilen som liftkort. I stort sett alla har med sig mobilen ut i backen för att kunna kontakta sina barn, vänner eller föräldrar om man tappar bort varann. Så framöver ser vi en lösning där gäster på våra anläggningar kan välja mellan att använda mobilen som liftkort eller fortsätta köra på som nu.

– Vi vill minska på all tid som inte är skidåkning, och ge våra kunder bästa möjliga valuta för pengarna, säger Evalena Lindstedt.

12 februari 2020 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Adobestock

Rekommenderad läsning