Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Skidor utan köer

Skidanläggningskoncernen Branäsgruppen använder sig numera av en app som har minskat både köerna och andelen stressade besökare. Nästa steg är att undersöka om liftkortet kan ersättas av mobilen. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 12 februari 2020 digit

skidor-branas.jpg

– Tidigare kunde familjer stå väldigt länge i kö i skidhyran innan det blev deras tur att testa pjäxor, skriva in sin längd, vikt och så vidare. Det var ineffektivt och inte kul för varken personal eller gäster. 

– Sedan mätte vi av alla moment för att se vad som tog mest tid. Den första grejen vi tog bort var att vi knappade in gästernas uppgifter, det kan de lika gärna göra själva. Nästa punkt var att bestämma ett ställe för stationen, tills vi kom på att alla har en egen station med sig i form av sin mobil, vilket var ett eureka-moment, säger Evalena Lindstedt, it-utvecklingschef på Branäsgruppen. 

Det kan nästan vara svårt att tänka sig något mindre digitalt än en skidsemester med familjen, men så är det inte längre. Nu kan alla som ska till Branäs boka skidor och annan utrustning via en app och sedan få ett sms när allt är på plats och hela kassahanteringen är bortplockad.

– Innan vi körde igång fick vi ofta frågan om vi inte var rädda för stölder, att gästerna skulle sno skidor, pjäxor, stavar och så vidare, men så är det ju inte. Vi har fortfarande koll på grejorna, det är inte så att allt står i en öppen byggnad utan vi har anställda som hjälper till och ser till att du hämtar rätt prylar. Dessutom vill 99 procent av alla våra gäster göra rätt.

– För de riktiga entusiasterna, som inte vill boka via appen, finns fortfarande möjligheten att diskutera skidor och liknande med vår personal. Det finns alltid någon på plats som gärna pratar om detaljer, säger Mikael Elford, marknads- och försäljningschef, Branäsgruppen.

Proaktivt bemötande

För personalen har det nya arbetssättet lett till att de slipper möta trötta, stressade kunder som stått i kö länge, samtidigt som gästerna slipper en dålig inledning på semestern. Det har inte lett till färre anställda, utan personalen är till och med fler nu. Däremot kan de som arbetar istället agera proaktivt med att till exempel köra ut skidor till stugan där gästen bor och gästen slipper på så sätt ännu ett tidsödande moment. Nästa digitala steg i Branäsgruppen kan komma att bli liftkorten.

– I Österrike testar man nu att använda mobilen som liftkort. I stort sett alla har med sig mobilen ut i backen för att kunna kontakta sina barn, vänner eller föräldrar om man tappar bort varann. Så framöver ser vi en lösning där gäster på våra anläggningar kan välja mellan att använda mobilen som liftkort eller fortsätta köra på som nu.

– Vi vill minska på all tid som inte är skidåkning, och ge våra kunder bästa möjliga valuta för pengarna, säger Evalena Lindstedt.

Läs även

App i hamn

Rekommenderad läsning

snip damgard.JPG
video

Joacim Damgard om Microsofts utveckling

24 okt 2016 ledarskap

Den 1 juni tillträdde Joacim Damgard som vd för Microsoft Sverige. Säkerhet, IoT och kundernas efterfrågan på molnlösningar driver efterfrågan. Och så avslöjar Joacim sin personliga favorit i MS-familjen.

bild jäMTKRAFT.PNG
video

Så digitaliserar ett energibolag

21 sep 2016 digit

Med vindkraftsparker, portföljförvaltning, elhandel och många kunder har Jämtkraft alla möjligheter att dra fördel av digitaliseringen. Joachim Spejare, it-chef på Jämtkraft berättar om arbetet.

BILD F-kassa.PNG
video

Försäkringskassans it-lösning för nyanlända

21 sep 2016 digit

För nyanlända innebär första månaderna i Sverige många kontakter med flera olika myndigheter. Genom ett tätt samarbete mellan it och verksamheten har Försäkringskassan nu utvecklat en it-lösning som underlättar för alla.

UmeaEnergi_960x640.jpg

Umeå Energi skapar smarta hem

12 okt 2016 digit

Umeå Energi digitaliserar och kommer att fokusera på mobilitet samt kommunicera med smarta hem framöver.
- Vi spanar på lösningar där vi kan sätta upp sensorer hos våra kunder för att övervaka till exempel inomhustemperaturen, slår det larm kan vi agera, säger Dirk Mottmann på Umeå Energi.

sjukhus 4.jpg
video

Regionen som jobbar med Teams

14 nov 2017 digit

Region Västmanland använder alltmer av de olika delarna i Office 365. Senaste tillskottet är Teams.  

kraftledning.jpg

Ellevio satsar på robotar och drönare

12 dec 2017 digit

Drönare, robotar, egna appar - på Ellevio satsas det stenhårt på digitalisering. Så pass mycket att digital utveckling nu också är en organisatorisk enhet och inte ett tidsbegränsat projekt.

en tall i förgrunden på den kullen där bilden är tagen med siljan i bakgrunden.jpg

Smartare el i Dalarna

8 mar 2018 digit

Dala Energi är en stor aktör i södra Dalarna inom fibernät, el, och värme. Nu är prio att förbättra kundupplevelsen och att introducera smarta elmätare.

en arm slänger en pet-flaska i en pantsortering.jpg
video

Vägen till pantad it

12 jun 2018 digit

I både Varberg och Karlstad jobbar kommunen aktivt för en hållbarare it-hantering. Prio är att ställa hållbarhetskrav på it-leverantörerna samtidigt som kommunens it-avdelning har full kontroll på utrustningen.

lastbilschaufför som sitter i hytten och tittar i sin vänstra backspegel.jpg

Chaufförernas bästa vän

30 jan 2018 digit

Effektivare jobb och mindre pappersarbete blev resultatet när HeidelbergCement utvecklade en egen app. Efter introduktionen i Sverige väntar Norge och Danmark och därefter står fler länder på tur.