Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Inga fler krockar

Forskare kan vara ett steg närmare att lösa problemet med hur stora flottor av självkörande bilar inte ska krocka med varandra eller orsaka trafikstockningar. Nyckeln är decentraliserade algoritmer.

Text Tim Leffler Foto Adobestock, Northwestern University 27 februari 2020 digit

– Om vi kommer att ha många autonoma fordon på våra vägar, vill man varken att de krockar eller stockar sig. Genom att förstå hur vi kan kontrollera våra robotsvärmar för att bilda olika formationer, kan vi också förstå hur vi skulle kunna kontrollera flottor av autonoma fordon och hur de interagerar, säger Michael Rubenstein, ingenjör och forskare i datavetenskap vid Northwestern University i Illinois, USA, och den som har lett studien med de svärmande robotarna.

100 robotar formerar sig

Med hjälp av en så kallade decentraliserad algoritm lyckades forskarna att programmera 1024 robotar i en simulering att ta hänsyn till varandra och röra sig smidigt och fritt tillsammans med varandra. Detta fördes sedan över till 100 riktiga små robotar, som smärtfritt lyckades köra omkring med varandra utan kollisioner.

Nyckeln är enligt Michael Rubenstein den decentraliserade aspekten.

– Om systemet är centraliserat och en robot slutar att fungera så stänger hela systemet ner sig. I ett decentraliserat system finns det ingen ledare som säger vad de andra robotarna ska göra. Varje robot fattar sitt eget beslut och om en robot misslyckas kan de andra fortsätta, säger han.

Närsynthet och GPS-teknik

För att robotarna ska klara att ta hänsyn till varandra sätter algoritmen upp ett rutnät på marken de kör. Tekniken fungerar ungefär som en GPS, och robotarna håller därmed koll på varandra, och en enskild robot scannar av sin närmaste omgivning innan den bestämmer sig för att röra sig i en riktning eller stanna kvar på sin plats.

robotsvärm i labb.jpg

Robotarna testkörs i labb.

För att underlätta kan man säga att robotarna är närsynta och kan bara se sina närmaste tre-fyra grannar vilket gör det lättare att skala upp systemet. Resultatet blir att de kan bilda formationer betydligt snabbare än tidigare liknande system.

Förhoppningen är att den decentraliserade ska skapa bättre förutsättningar för att formera stora flottor av självkörande bilar eller på stora lager där det hos många bolag redan idag kör omkring hundratals robotar och utför uppgifter.

Källa: Northwestern University

Senaste nytt

App spårar smittade

30 mars 2020

Norge utvecklar en spårningsapp som varnar när du befunnit dig nära någon som fastställts som smittad av coronaviruset. En sådan lösning är inte aktuell för Sverige. Det menar statsepidemiolog Anders Tegnell.

Hackare nyttjar corona

30 mars 2020

Hackare fortsätter att utnyttja oron kring coronaviruset genom att distribuera ransomware. Säkerhetsföretag tror att antalet attacker kan bli som högst i samma veva som utbrottet når sitt klimax, vilket kan försvåra för sjukvården.

Säpo om cyberhot

27 mars 2020

Cyberspionaget mot Sverige från Kina, Ryssland och Iran ökar och blir ett allt större hot mot svensk verksamhet. Under 2019 inrättades både säkerhetsskyddslagen och ett center för cybersäkerhet, men enligt Säkerhetspolisens vitbok krävs nu ett ökat säkerhetsfokus i alla led. 

Data till vården

27 mars 2020

Trycket på Sveriges sjukhus och 1177 Vårdguiden blir allt högre. Ett nytt prognosverktyg från KTH kommer nu att bättre kunna fördela belastningen i det svenska vårdsystemet. 

Hackaton för hälsan

26 mars 2020

Regeringen ger Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, i uppdrag att projektleda Hack for Sweden. Redan den 3 april startar ett hackaton för att hitta lösningar på olika utmaningar i samhället, som uppstått på grund av coronavirusets utbredning

Historiskt mobilras

26 mars 2020

Marknaden för smartphones såg under februari sin kraftigaste minskning i historien, försäljningen sjönk med 38 procent. Även AR och VR-marknaden hämmas på grund av coronaviruset.