Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Inga fler krockar

Forskare kan vara ett steg närmare att lösa problemet med hur stora flottor av självkörande bilar inte ska krocka med varandra eller orsaka trafikstockningar. Nyckeln är decentraliserade algoritmer.

– Om vi kommer att ha många autonoma fordon på våra vägar, vill man varken att de krockar eller stockar sig. Genom att förstå hur vi kan kontrollera våra robotsvärmar för att bilda olika formationer, kan vi också förstå hur vi skulle kunna kontrollera flottor av autonoma fordon och hur de interagerar, säger Michael Rubenstein, ingenjör och forskare i datavetenskap vid Northwestern University i Illinois, USA, och den som har lett studien med de svärmande robotarna.

100 robotar formerar sig

Med hjälp av en så kallade decentraliserad algoritm lyckades forskarna att programmera 1024 robotar i en simulering att ta hänsyn till varandra och röra sig smidigt och fritt tillsammans med varandra. Detta fördes sedan över till 100 riktiga små robotar, som smärtfritt lyckades köra omkring med varandra utan kollisioner.

Nyckeln är enligt Michael Rubenstein den decentraliserade aspekten.

– Om systemet är centraliserat och en robot slutar att fungera så stänger hela systemet ner sig. I ett decentraliserat system finns det ingen ledare som säger vad de andra robotarna ska göra. Varje robot fattar sitt eget beslut och om en robot misslyckas kan de andra fortsätta, säger han.

Närsynthet och GPS-teknik

För att robotarna ska klara att ta hänsyn till varandra sätter algoritmen upp ett rutnät på marken de kör. Tekniken fungerar ungefär som en GPS, och robotarna håller därmed koll på varandra, och en enskild robot scannar av sin närmaste omgivning innan den bestämmer sig för att röra sig i en riktning eller stanna kvar på sin plats.

robotsvärm i labb.jpg

Robotarna testkörs i labb.

För att underlätta kan man säga att robotarna är närsynta och kan bara se sina närmaste tre-fyra grannar vilket gör det lättare att skala upp systemet. Resultatet blir att de kan bilda formationer betydligt snabbare än tidigare liknande system.

Förhoppningen är att den decentraliserade ska skapa bättre förutsättningar för att formera stora flottor av självkörande bilar eller på stora lager där det hos många bolag redan idag kör omkring hundratals robotar och utför uppgifter.

Källa: Northwestern University

27 februari 2020 Uppdaterad 28 februari 2020 Reporter Tim Leffler digit Foto Adobestock, Northwestern University

Senaste nytt

Facebook lär av bebis

8 mars 2021

Facebook har tagit fram en AI som lär sig på ett liknande sätt som små barn. Enligt bolaget ska lösningen användas för att moderera innehåll på plattformen och ska främja opartiskhet.

Brottsutredning för vaccinhack

8 mars 2021

Ryska hackar tog sig in i European Medicines Agency, EMA, under hösten 2020. I över en månad kunde de följa diskussioner om köpvillkor och destinationer för coronavaccin från Pfizer and BioNTech.

Cyberattacker som service

5 mars 2021

Två av tre ransomware-attacker utförs av cyberkriminella som inte har utvecklat den skadliga koden själva, utan har köpt tjänsten via till exempel dark web. Det visar en rapport som går igenom cyberattacker 2020.

Färre kakor i Chrome

5 mars 2021

Google fasar nu ut tredjepartskakorna i Chrome som ett steg i att bli mer måna om användarnas personliga integritet. Samtidigt är det oklart vad det kommer innebära för alla som gör reklam via Google Ads.  

Livetracka Postnord

4 mars 2021

Nu går det i 37 svenska städer att följa sina e-handlade paket på karta i realtid. Funktionen finns både på postnord.se och i deras app, och ska snart täcka in nästan hela landet. 

Covidpass med blockkedja

4 mars 2021

Delstaten New York har börjat testa en app baserad på blockkedjeteknik som påvisar ifall personer har tagit vaccin mot covid-19 eller mottagit ett negativt provresultat. Appen ska snabba på öppnandet av samhället.