Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Inga fler krockar

Forskare kan vara ett steg närmare att lösa problemet med hur stora flottor av självkörande bilar inte ska krocka med varandra eller orsaka trafikstockningar. Nyckeln är decentraliserade algoritmer.

Text Tim Leffler Foto Adobestock, Northwestern University 27 februari 2020 digit

– Om vi kommer att ha många autonoma fordon på våra vägar, vill man varken att de krockar eller stockar sig. Genom att förstå hur vi kan kontrollera våra robotsvärmar för att bilda olika formationer, kan vi också förstå hur vi skulle kunna kontrollera flottor av autonoma fordon och hur de interagerar, säger Michael Rubenstein, ingenjör och forskare i datavetenskap vid Northwestern University i Illinois, USA, och den som har lett studien med de svärmande robotarna.

100 robotar formerar sig

Med hjälp av en så kallade decentraliserad algoritm lyckades forskarna att programmera 1024 robotar i en simulering att ta hänsyn till varandra och röra sig smidigt och fritt tillsammans med varandra. Detta fördes sedan över till 100 riktiga små robotar, som smärtfritt lyckades köra omkring med varandra utan kollisioner.

Nyckeln är enligt Michael Rubenstein den decentraliserade aspekten.

– Om systemet är centraliserat och en robot slutar att fungera så stänger hela systemet ner sig. I ett decentraliserat system finns det ingen ledare som säger vad de andra robotarna ska göra. Varje robot fattar sitt eget beslut och om en robot misslyckas kan de andra fortsätta, säger han.

Närsynthet och GPS-teknik

För att robotarna ska klara att ta hänsyn till varandra sätter algoritmen upp ett rutnät på marken de kör. Tekniken fungerar ungefär som en GPS, och robotarna håller därmed koll på varandra, och en enskild robot scannar av sin närmaste omgivning innan den bestämmer sig för att röra sig i en riktning eller stanna kvar på sin plats.

robotsvärm i labb.jpg

Robotarna testkörs i labb.

För att underlätta kan man säga att robotarna är närsynta och kan bara se sina närmaste tre-fyra grannar vilket gör det lättare att skala upp systemet. Resultatet blir att de kan bilda formationer betydligt snabbare än tidigare liknande system.

Förhoppningen är att den decentraliserade ska skapa bättre förutsättningar för att formera stora flottor av självkörande bilar eller på stora lager där det hos många bolag redan idag kör omkring hundratals robotar och utför uppgifter.

Källa: Northwestern University

Senaste nytt

Amazons framtid

3 december 2020

Om fyra år kan Amazon vara störst i Sverige och Norden. Det spår konsultfirman Boston Consulting Group.

Teams mot dåligt nät

2 december 2020

Snart kommer du att få meddelande som köas och videomöten med sämre bildkvalitet. Det är två lösningar som kommer under 2021 för att underlätta för den med dåligt internet.

App hittar solen

2 december 2020

Nu blir det lätt att hitta uteserveringen eller parken med extra många soltimmar. En ny app visar om platser ligger i skugga eller har solljus när solen står i olika lägen. 

Oklar visselblåsning

1 december 2020

Trots lagkrav har många bolag och kommuner ännu inte förberett funktioner för visselblåsning. Den nya lagen träder i kraft om ett år och enligt en ny undersökning vill drygt hälften av de tillfrågade att anmälningar inte hanteras av arbetsgivaren utan av en tredje part, till exempel en advokatbyrå.

Lantmäteriets rapport

1 december 2020

Digitaliserad fastighetsbildning kommer att ge positiva effekter när det gäller både kvalitet, kostnad och tid. Det framgår i en slutrapport som Lantmäteriet nu överlämnar till regeringen.

Hinder för AI-Sverige

30 november 2020

Fortfarande är AI framförallt en teknik för större svenska bolag. Under förra året stod tio svenska bolag för 65 procent av utveckling och forskning inom AI. Det visar en ny rapport från SCB.