Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Inga fler krockar

Forskare kan vara ett steg närmare att lösa problemet med hur stora flottor av självkörande bilar inte ska krocka med varandra eller orsaka trafikstockningar. Nyckeln är decentraliserade algoritmer.

Text Tim Leffler Foto Adobestock, Northwestern University 27 februari 2020 digit

– Om vi kommer att ha många autonoma fordon på våra vägar, vill man varken att de krockar eller stockar sig. Genom att förstå hur vi kan kontrollera våra robotsvärmar för att bilda olika formationer, kan vi också förstå hur vi skulle kunna kontrollera flottor av autonoma fordon och hur de interagerar, säger Michael Rubenstein, ingenjör och forskare i datavetenskap vid Northwestern University i Illinois, USA, och den som har lett studien med de svärmande robotarna.

100 robotar formerar sig

Med hjälp av en så kallade decentraliserad algoritm lyckades forskarna att programmera 1024 robotar i en simulering att ta hänsyn till varandra och röra sig smidigt och fritt tillsammans med varandra. Detta fördes sedan över till 100 riktiga små robotar, som smärtfritt lyckades köra omkring med varandra utan kollisioner.

Nyckeln är enligt Michael Rubenstein den decentraliserade aspekten.

– Om systemet är centraliserat och en robot slutar att fungera så stänger hela systemet ner sig. I ett decentraliserat system finns det ingen ledare som säger vad de andra robotarna ska göra. Varje robot fattar sitt eget beslut och om en robot misslyckas kan de andra fortsätta, säger han.

Närsynthet och GPS-teknik

För att robotarna ska klara att ta hänsyn till varandra sätter algoritmen upp ett rutnät på marken de kör. Tekniken fungerar ungefär som en GPS, och robotarna håller därmed koll på varandra, och en enskild robot scannar av sin närmaste omgivning innan den bestämmer sig för att röra sig i en riktning eller stanna kvar på sin plats.

robotsvärm i labb.jpg

Robotarna testkörs i labb.

För att underlätta kan man säga att robotarna är närsynta och kan bara se sina närmaste tre-fyra grannar vilket gör det lättare att skala upp systemet. Resultatet blir att de kan bilda formationer betydligt snabbare än tidigare liknande system.

Förhoppningen är att den decentraliserade ska skapa bättre förutsättningar för att formera stora flottor av självkörande bilar eller på stora lager där det hos många bolag redan idag kör omkring hundratals robotar och utför uppgifter.

Källa: Northwestern University

Senaste nytt

Drönare granskar bron

18 september 2020

Nu granskas pelare, pyloner och annan betong på Öresundsbron av drönare. Tidigare genomfördes motsvarande kontroll manuellt

MS AI-tips

18 september 2020

Att utbilda medarbetarna inom AI är minst lika viktigt som att ha rätt teknik på plats. Det visar en ny undersökning från Microsoft.

Miljarder till bredband

17 september 2020

Regeringen satsar ytterligare 2,2 miljarder på utbyggnaden av bredband. Satsningen görs för att stärka Sveriges digitalisering och kommer att fördelas under de kommande fem åren.

Självkörande utan skuld

17 september 2020

Säkerhetsföraren för en självkörande Uber åtalas nu för en dödsolycka i USA. Amerikanska polisen menar att det var mänskliga fel som orsakade olyckan, och inte det självkörande fordonet. 

Mindre ensam med robot

16 september 2020

Äldre personer med demenssjukdomar mår betydligt bättre när de umgås med en robot. Det visar ny forskning från i Storbritannien och Japan.

Sensorer sopsorterar

16 september 2020

Om industrins sopor sorteras med hjälp av sensorer och robotteknik kan avfallet återvinnas i större utsträckning. Det hoppas ett antal aktörer i Skåne, som har gått samman och startat en testbädd.