Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Sveriges bästa vatten

Sveriges vatten- och avloppsnät behöver en rejäl upprustning och digitalisering och ny teknik är avgörande för att effektivisera verksamheten. Det menar Thomas Bergfeldt, vd Kalmar Vatten.

Text Tim Leffler Foto Adobestock, Kalmar Vatten 9 januari 2020 digit

ingång över träbro till centrala kalmar.jpg

– Vi har fyra perspektiv som vi utgår från i vår digitaliseringsstrategi. Medarbetare, processer, kunder och ägare. Om vi kan hitta balansen i dessa fyra perspektiv och skapa ett mervärde i samtliga, tar vi oss närmare vår vision att bli Sveriges bästa vatten- och avlopps-bolag, säger Thomas Bergfeldt, vd för Kalmar Vatten AB.

VA eftersatt i Sverige

Kalmar Vatten är ett kommunalägt bolag som har ansvar för de allmänna vattentjänsterna i Kalmar. Precis som många andra VA-verksamheter i Sverige står bolaget inför en stor omställning. Det är en bransch som Sverige investerade mycket i under 50- och 60-talet, men som nu står inför stora upprustningsbehov och föråldrade anläggningar, enligt Thomas Bergfeldt.

– Det är få kommuner som har prioriterat att lägga pengar på att utveckla sin infrastruktur. Nu behövs enorma investeringar i både kärnverksamhet och smartare teknik, samtidigt som vi behöver hitta kompetens för det senare, säger han.

Målet med den nuvarande digitaliseringsstrategin är att bli effektivare och skapa moderna arbetssätt som medarbetarna ska känna sig nöjda med.

– De ska känna att de arbetar på en attraktiv arbetsplats med tydligt utstakade mål och en följsam processplan med körbara processer.

Arbetet ska göras med kundnytta i fokus, exempelvis på sikt ska kunden kunna följa sin vattenkonsumtion i en app eller liknande och snabbt kunna få kontakt och få svar på sina frågor genom Kalmar Vattens chattbottar. Effekterna av digitaliseringsarbetet ska leda till ökad kostnadseffektivitet och långsiktigt hållbar verksamhet, vilket kommer göra både politiken och ägarna nöjda.

– Vi har påbörjat en spännande förändringsresa mot den digitala världen, säger Thomas Bergfeldt.

Triangel leder vägen

I denna stora omställning handlar det om att vara taktiskt smart och börja med att förändra de processer som är monotona, tråkiga och som sparar mantimmar. För att förbereda sig har Kalmar Vatten gjort en omvärldsbevakning följt av enkätundersökningar till hela verksamheten för att få input.

Nuvarande plan har delats upp i en triangel, där botten utgör det som går att förenkla här och nu. Mitten av triangeln utgör lite mer gedigna projekt som också handlar om att automatisera repetitiva arbetsuppgifter. Det kan till exempel handla om RPA-teknik eller liknande lösningar för att ta bort monotona och icke-värdeskapande arbetsuppgifter.

I toppen återfinns digitaliseringsprojekt som med rätt teknik kan förflytta verksamheten. I kärnverksamheten kan det till exempel handla om att göra läcksökningar med hjälp av AI så att man på så sätt tidigt kan se vilka områden som behöver prioriteras i förnyelsearbetet utav ledningsnätet, och rör kan bytas innan de börjar läcka. Gentemot kunder kan AI användas för att bygga upp bra chattbottar som snabbt kan svara på frågor.

Digital vägg

Inom tio år ser Thomas Bergfeldt ett VA-bolag med vattenläsare som läses av automatiskt och där all fakturering och stor del av kommunikationen mellan kunden och Kalmar vatten sker digitalt.

– Och du som kund kommer antagligen kunna ha en vägg med digital information som visar hur mycket vatten du gör av med, till vilken temperatur, när på dygnet, vad det kostar och vad du kan spara genom ett mer hållbart beteende, exempelvis.

2018 Thomas Bergfeldt 01B low.jpg

Thomas Bergfeldt, vd, Kalmar Vatten.

Vatten som livsmedel

Det senare är viktigt som ett led i Kalmar vattens hållbarhetsarbete med att förändra synen på vatten som ett livsmedel snarare än något som bara finns, förklarar Thomas Bergfeldt.

– I våra trakter i sydöstra delen av Sverige har vi redan de senaste somrarna fått känna på hur vardagen blir när det råder brist på vatten. När Kalmar vatten kliver in i den digitala världen kommer våra kunder få mer för pengarna, helt enkelt, säger Thomas Bergfeldt.

Rekommenderad läsning

fin-rod-verktygslada.jpg

Västerbotten väljer AI

9 maj 2019 digit

För att öka kunskaperna hos regionala aktörer om AI och machine learning driver Region Västerbotten projektet Dhis, Data i det hållbara samhället. Förutom att erbjuda praktisk erfarenhet blir detta också grunden för att över tid kunna beställa AI-baserade lösningar till företag och komuner.

kupolen.jpg (2)

RPA skapar tid

30 sep 2019 digit

Borlänges RPA beräknas spara två arbetsdagar i månaden. Nu visar flera andra verksamheter intresse för en liknande lösning. 

piteå.jpg

Piteås AI-expert

17 sep 2019 digit

Piteå kommun har en AI-expert som kommunalråd. Nu vill Anders Lundkvist öka förståelsen för vad teknikutvecklingen kan innebära samt bidra med, och det gäller allt mellan Cambridge Analytica, The Big Nine och framtidens vård. 

drönare med träd i bakgrunden.jpg

Innovation Gislaved

15 okt 2019 digit

För att kicka igång digitaliseringen startade Gislaved Innovationslabbet och efter lyckade tester är nu drönare på väg ut i verksamheterna. Smart teknik i kombination med varsam och respektfull kommunikation är en stor del i det framgångsrika konceptet. 

bostader-i-landskrona.jpg
video

Vinsten med RPA

16 okt 2019 digit

Under 18 månader arbetade socialtjänsten i Landskrona som om en RPA redan var på plats. Resultatet blev mer tid för samtal och att 100 färre hushåll har försörjningsstöd. Nu är mjukvaruroboten igång och kommunen ser flera möjligheter.

tant står mot lila bakgrund och ser glad ut.jpg
video

Digitalt vårdhem från start

18 mar 2020 digit

Östra Göinge kommun bygger för framtiden. Bland annat i form av ett vårdhem förberett för digitala tjänster, som kommer att underlätta både för boende och för medarbetarna.

ledsen-flicka-vid-fonster.jpg
video

Kommuner på efterkälken

4 feb 2020 digit

Fortfarande saknar många kommuner digitala processer för hantering av viktiga flöden. Förutom att digitala processer går snabbare, minskar också risken att något går fel och vid akuta situationer, som när barn far illa, är tiden en viktig parameter.

vännäs stationshus.jpg

Kommunens nya kultur

11 nov 2019 digit

Genom e-tjänstesamarbete med andra kommuner och en arbetsgrupp som arbetar för smarta förbättringar ska Vännäs kommun möta sina medborgare på ett nytt sätt. För att förenkla för alla bör leverantörer erbjuda flexiblare lösningar. 

svensk häcklöpare i startgroparna.jpg

Gävles it-seger

27 nov 2019 digit

I somras tävlade ungdomar från hela Europa i U23EM i friidrott i Gävle. Kommunen tog ett stort ansvar för hela arrangemanget och inte minst för it-driften.