Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Så undervisar Årets nytänkare

Med Youtube som undervisningsstöd och språkprogrammering på schemat, tog Fredrik Johansson emot priset som Årets nytänkare. Nu hoppas han på att skolan inser att det är skarpt läge för att få igång programmering i undervisningen. 

Text Tim Leffler Foto Adobestock, Voister 17 december 2019 it i skolan

böcker på hög i vänsterkanten.jpg

– Jag lade upp lite föreläsningar på Youtube på samma sätt som jag brukar hålla lektionerna på min skola. Jag märkte att det var många fler än bara mina elever som var inne och tittade, och jag har fått jättefin respons från både elever och lärare, säger Fredrik Johansson, förstelärare i datavetenskap och teknik på Gymnasieskolan Knut Hahn i Ronneby.

Årets nytänkare

Fredrik Johansson blev under 2019 nominerad till Guldäpplet och på Lärargalan i december samma år kammade han hem priset som Årets nytänkare.

Enligt honom själv kan detta vara en effekt av att han, trots att han på pappret är 100 procent lärare, inte kan låta bli att peta i skolutvecklingsfrågan och hela tiden försöker hitta nya sätt att angripa sin undervisning i programmering och teknik.

– Det är förstås oerhört kul att ha fått ett pris och jag är så tacksam för de elever som nominerade mig. Det är ett fantastiskt kvitto på att min undervisning uppskattas och förhoppningsvis kan det ge ringar på vattnet, säger han.

Youtube i klassrummet

Youtube-föreläsningarna har blivit oumbärliga i Fredrik Johanssons sätt att bedriva sin programmeringsundervisning. Istället för att han står framför tavlan och berättar om nästa moment i kursen och därefter dela ut uppgifter, får eleverna titta på föreläsningarna i takt med att de blir klara med varje moment.

– Eleverna älskar det eftersom jag får tid att gå runt och hjälpa dem i uppgifterna. Kursen är uppdelad så att vi har undervisning och övningar under hösten och sedan ett projekt på våren som bygger på det de har lärt sig. Med detta sätt att undervisa blir det lättare för mig att se vilka som har kommit långt och vilka som kan behöva mer stöd, säger han.

Språkprogrammering

Utöver undervisningen i skolan håller Fredrik Johansson också en del föreläsningar för bland annat Skolverket om hur han arbetar med tillämpad programmering i språkundervisning för sina elever.

Det handlar till exempel om interaktiva berättelser där läsaren väljer en karaktär och där berättelsen anpassas därefter, eller program som kan avgöra om en vers kommer från koranen eller bibeln, tack vare att det har programmerats att känna igen vissa skillnader i hur verserna formuleras beroende på var de kommer ifrån.

frippe.jpg

Fredrik Johansson, förstelärare i teknik och datavetenskap på Gymnasieskolan Knut Hahn.

– Det var en idé som föddes när jag satt med programmeringsspråket Python som jag och mina elever arbetar i. Det ska inte vara så att det bara är programmeringsintresserade som sitter och knackar fram dessa språkbaserade program. Det är jätteviktigt för allmännyttan att även språkvetare har programmeringskunskaper.

För att driva programmeringsintresset ner i åldrarna har Knut Hahn ett tjejhack där tjejer från grundskolan får komma och lära sig att programmera, och där gymnasieeleverna står för undervisningen. Det var från början ett EU-projekt som man har valt att driva vidare.

– Eleverna tycker att det är kul och grundskolan skriker dessutom efter programmeringskunskaper, säger Fredrik Johansson.

Hur ligger svenska skolan till inom programmering?

– Vi ligger klart efter många andra länder. Det är nu obligatoriskt i grundskolan men långt ifrån alla skolor bedriver det på tillfredställande nivå. Det handlar dels om att lärare måste våga testa och inte oroa sig för att göra fel, dels att samhället i stort måste inse se hur viktig programmering är för kommande generationer. Som det ser ut nu finns det en stor risk att vi blir omsprungna.

Rekommenderad läsning

elever sitter självständigt och arbetar med plattor.jpg
video

När eleverna är smartare än läraren

30 jan 2018 it i skolan

Programmering är för många ett nytt ämne på skolschemat. Hur sker utvecklingen i undervisningen och vad gör man för att inte hålla tillbaka de snabba eleverna. Forskaren Linda Mannila och gymnasieläraren Fredrik Johansson ger sina bästa tips.

solnedgang-over-centrala-uppsala.jpg
video

Uppsala uppskattar Teams

5 nov 2018 it i skolan

Med hjälp av Teams har utbildningsförvaltningen i Uppsala fått ny energi i arbetet med digitalisering. Nu kan information delas snabbt och enkelt och ger också möjlighet till nya samarbeten mellan pedagoger och rektorer.

tjej står med hvuudet in i en griffeltavla med mattetal.jpg

SKL:s plan till regeringen

18 mar 2019 it i skolan

Idag har regeringen tagit emot SKL:s nationella handlingsplan för digitalisering av skolan. I rapporten finns totalt 18 konkreta initiativ som ska ta tillvara digitaliserings möjligheter.

blå luftfuktighetsmätare mot röd bakgrund.jpg
video

Skellefteås IoT-satsning

11 dec 2019 it i skolan

Från robotar i klassrummet till sensorer som mäter lärarnas rörelser under lektionen. Skellefteå kommun ser nyttan med smarta digitala lösningar i undervisningen. Nästa steg är att mäta vilka vinster skolan gör med den nya tekniken.

tjej sitter hemma och jobbar vid datorn och pekar mot kameran med lite halvarg min.jpg
video
ett samarbete mellan atea skola och voister

Chromebooks på villkor

8 nov 2019 it i skolan

Elever i fem klasser i Falu kommun fick vars en Chromebook. Som motprestation skulle lärarna undersöka och dokumentera hur just deras användning av det digitala läromedlet påverkade undervisningen. Ett år senare finns det flera tydliga resultat. 

skola-goteborg960640.jpg
video

Göteborg jagar jämlikhet

21 nov 2019 it i skolan

Interaktiva skärmar, whiteboards och projektorer finns i de flesta klassrum, men nivån på tekniken skiljer sig mycket beroende på skola. För att jämna ut skillnaderna behövs en långsiktig budget, hjälp till äldre skolor och en gemensam stor upphandling.

elever i trapphus.jpg (1)
video

Fördel Stenkulaskolan

14 nov 2019 it i skolan

Alla elever ska få rätt kunskaper med sig in i vuxenlivet. Deepening learning är ett område som Stenkulaskolan i Malmö satsar på och som redan har gett resultat.

barn i färgglada kläder ligger på rygg i cirkel och tittar i kameran.jpg

Södertälje bättre än BETT

22 jan 2020 it i skolan

Södertälje kommun har startat sin egen kompetensutveckling för skolan. Istället för att skicka några representanter från en skola, som i sin tur ska lära sina kollegor, har kommunen utvecklat ett eget koncept. Hittills har 850 lärare och skolledare gått utbildningen.

tant står mot lila bakgrund och ser glad ut.jpg
video

Digitalt vårdhem från start

18 mar 2020 digit

Östra Göinge kommun bygger för framtiden. Bland annat i form av ett vårdhem förberett för digitala tjänster, som kommer att underlätta både för boende och för medarbetarna.