Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Missen med RPA

Det finns stora förhoppningar bland företag om möjligheterna med RPA och intelligent automation. Samtidigt har nästan 70 procent glömt bort ett av de viktigaste resultaten av effektiv automatisering.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 11 december 2019 digit

kvinna tittar ointresserat och besviket i kameran.jpg

– För att automatisering ska ge den effekt som företagen förväntar sig måste medarbetarna finnas med i planen från början. Automatisering är en verksamhetsfråga, inte en renodlad teknikfråga, och därför kan inte HR-aspekterna beaktas reaktivt när tekniken redan implementerats, säger Tomas Beckeman, ansvarig för Deloittes tjänster inom automatisering.

Enligt Intelligent Automation Report 2019 från Deloittes fortsätter organisationer att använda RPA för att automatisera, men satsar också i allt större utsträckning på att kombinera robotisering med AI, så kallad intelligent automatisering.

– Vi ser en förflyttning från jobb till superjobb där människor och robotar arbetar integrerat, eller sida vid sida. Detta kräver en lika stor satsning på medarbetarna som på den tekniska utvecklingen, säger Josefine Liljeqvist, ansvarig för Deloittes tjänster inom Human Capital.

Okända behov

Deltagarna i undersökningen förväntar sig att intelligent automatisering kommer att öka kapaciteten hos företagets stödfunktioner med 26 procent de kommande tre åren.

Trots möjligheterna i form av ökad produktivitet har 44 procent av företagen inte räknat på hur medarbetarnas roller och arbetsuppgifter kommer att förändras som ett resultat av automatisering. Cirka 70 procent har heller inte inventerat medarbetarnas behov av vidareutveckling.

– Företagsledare behöver skifta fokus från teknisk automatisering med robotar till att robotar och människor arbetar tillsammans på ett naturligt sätt. I takt med att automatisering blir en självklar del av arbetsplatsen, uppstår ett behov av att skapa ny mening i arbetet för medarbetaren.

Svårt rekrytera

Samtidigt uppger mer än en tredjedel av företagen att bristen på kompetens är ett av de största hindren för att kunna skala intelligent automatisering. Den typen av talang är dessutom eftertraktad och svår att rekrytera.

– För att förbereda företagens medarbetare på vidare digitalisering med hjälp av automatisering och säkerställa rätt kompetens och förmågor räcker det inte att göra om existerande roller i företaget. Du måste fokusera på vilka utmaningar och aktiviteter företagets medarbetare ska kunna lösa och hitta teknikerna som både automatiserar arbetet och som hjälper medarbetaren att skapa värde för kunden, avslutar Josefine Liljeqvist.

Om undersökningen

Undersökningen bygger på intervjuer med 523 företagsledare i olika branscher och 26 länder i Europa, USA, Asien och Afrika om deras strategi för intelligent automatisering samt hur den påverkar deras anställda. Av de 523 företagsledarna som deltog representerar 34 bolag i Norden.

Källa: Deloitte

Senaste nytt

Hej transparent transport

29 maj 2020

Apoteket Hjärtat lanserar ett miljövänligt transportalternativ för sin e-handel. Lösningen är utvecklad tillsammans med forskare vid Linköpings och Stockholms universitet.

Hackare nyttjar WHO

29 maj 2020

Hackare kopierar WHO:s sida till en bluffsajt och säljer tjänsten till bedragare som vill lura folk på pengar. Det visar en undersökning från it-säkerhetsföretaget Proofpoint.

Bygg hållbart nu

28 maj 2020

Med befintlig teknik och kända lösningar kan byggsektorn drastiskt minska sina utsläpp av koldioxid. Det visar forskning från Chalmers som utgår från Skanskas klimatkalkyl för riksväg 44.

Underkänd omsorg

28 maj 2020

Sveriges kommuner nyttjar inte digitaliseringens möjligheter tillräckligt. Ett felaktigt sätt att använda kommunbudgeten och för kortsiktiga perspektiv gör att invånare inte får ta del av nya digitala lösningar. Det visar en rapport från Göteborgs universitet. 

Trump hotar Twitter

27 maj 2020

Donald Trump hotar att stänga sociala medier-plattformar, eftersom han hävdar att de tystar konservativa röster. Uttalandet kommer efter att Twitter för första gången taggade presidentens tweets med en faktakollmärkning

Smarta coronaköer

27 maj 2020

Appen Kölapp gör det möjligt för butiker och restauranger att utan risk för smittspridning hjälpa sina kunder i tur och ordning. En QR-kod är allt som behövs för att köa i molnet.