Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Missen med RPA

Det finns stora förhoppningar bland företag om möjligheterna med RPA och intelligent automation. Samtidigt har nästan 70 procent glömt bort ett av de viktigaste resultaten av effektiv automatisering.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 11 december 2019 digit

kvinna tittar ointresserat och besviket i kameran.jpg

– För att automatisering ska ge den effekt som företagen förväntar sig måste medarbetarna finnas med i planen från början. Automatisering är en verksamhetsfråga, inte en renodlad teknikfråga, och därför kan inte HR-aspekterna beaktas reaktivt när tekniken redan implementerats, säger Tomas Beckeman, ansvarig för Deloittes tjänster inom automatisering.

Enligt Intelligent Automation Report 2019 från Deloittes fortsätter organisationer att använda RPA för att automatisera, men satsar också i allt större utsträckning på att kombinera robotisering med AI, så kallad intelligent automatisering.

– Vi ser en förflyttning från jobb till superjobb där människor och robotar arbetar integrerat, eller sida vid sida. Detta kräver en lika stor satsning på medarbetarna som på den tekniska utvecklingen, säger Josefine Liljeqvist, ansvarig för Deloittes tjänster inom Human Capital.

Okända behov

Deltagarna i undersökningen förväntar sig att intelligent automatisering kommer att öka kapaciteten hos företagets stödfunktioner med 26 procent de kommande tre åren.

Trots möjligheterna i form av ökad produktivitet har 44 procent av företagen inte räknat på hur medarbetarnas roller och arbetsuppgifter kommer att förändras som ett resultat av automatisering. Cirka 70 procent har heller inte inventerat medarbetarnas behov av vidareutveckling.

– Företagsledare behöver skifta fokus från teknisk automatisering med robotar till att robotar och människor arbetar tillsammans på ett naturligt sätt. I takt med att automatisering blir en självklar del av arbetsplatsen, uppstår ett behov av att skapa ny mening i arbetet för medarbetaren.

Svårt rekrytera

Samtidigt uppger mer än en tredjedel av företagen att bristen på kompetens är ett av de största hindren för att kunna skala intelligent automatisering. Den typen av talang är dessutom eftertraktad och svår att rekrytera.

– För att förbereda företagens medarbetare på vidare digitalisering med hjälp av automatisering och säkerställa rätt kompetens och förmågor räcker det inte att göra om existerande roller i företaget. Du måste fokusera på vilka utmaningar och aktiviteter företagets medarbetare ska kunna lösa och hitta teknikerna som både automatiserar arbetet och som hjälper medarbetaren att skapa värde för kunden, avslutar Josefine Liljeqvist.

Om undersökningen

Undersökningen bygger på intervjuer med 523 företagsledare i olika branscher och 26 länder i Europa, USA, Asien och Afrika om deras strategi för intelligent automatisering samt hur den påverkar deras anställda. Av de 523 företagsledarna som deltog representerar 34 bolag i Norden.

Källa: Deloitte

Senaste nytt

Irland granskar Insta

19 oktober 2020

Instagram granskas av den irländska motsvarigheten till Datainspektionen. Bakgrunden är att plattformen kan ha misslyckats med att skydda data som rör personer under 18 år.

Data mot halka

19 oktober 2020

Trafikverket använder anonymiserad fordonsdata från vanliga bilar som är ute och åker. På så vis samlar man in hela 200 miljoner mätpunkter istället för 300 stycken, vilket var siffran myndigheten fick in tidigare.

It stoppar bränder

16 oktober 2020

Nu ska smart teknik hjälpa till att upptäcka skogsbränder. MSB hoppas att kombinationen av satelliter, drönare och kameror ska hjälpa till att bekämpa bränder. 

AI mot stroke

15 oktober 2020

Forskare vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Chalmers Tekniska Högskola ska undersöka om AI kan hjälpa till att hitta tidiga tecken på stroke. 

H&M återvinner live

14 oktober 2020

Nu kan du se live hur dina gamla kläder omarbetas till nya plagg. Det är textilmaskinen Looop som återvinner i en av H&M:s butiker i Stockholm.

Gisslanåret 2020

14 oktober 2020

Ransomware och vd-bedrägerier är hitintills i år de vanligaste cyberattackerna. Det är framförallt hälso- och sjukvård samt it- och telekom som är de mest utsatta branscherna.