Lågpris ökar

phones-960640.jpg

Marknadsandelarna på mobilmarknaden fortsätter att öka för Huawei, Samsung och Oppo. Motsatt utveckling går att se för Apple och Xiaomi.

Försäljningen av smartphones sjönk med 0,4 procent under Q3 2019, jämfört med samma period 2018, enligt analytikerfirman Gartner. Antalet sålda enheter landar på 387 miljoner mobiler. Efterfrågan är fortsatt sval då konsumenter är allt mer noggranna med att få valuta för pengarna.

– Användare väljer allt oftare telefoner från mellansegmentet, inte premiumvarianter, eftersom man menar att de ger mer valuta för pengarna. Dessutom väntar många på att 5G-nätverkstäckningen ska utökas till fler länder, vilket gör att användarna försenar sina köpbeslut till 2020, säger Anshul Gupta, forskningsdirektör på Gartner.

Samsung kör lågpris

Samsung är fortsatt störst och sålde 79 miljoner telefoner under perioden, vilket innebär marknadsandelar på dryga 20 procent. Huawei ökade sin försäljning från 52 miljoner Q3 2018 till 65 miljoner enheter Q3 2019. Trea kommer Apple som sålde 40 miljoner telefoner, följt av Xiaomi och Oppo.

– Samsungs aggressiva ombyggnad av sin portfölj, med ett ökat fokus på lågpristelefoner, stärker deras konkurrenssituation, säger Anshul Gupta.

Källa: Gartner

3 december 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng