Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Klarnas bedrägerimöte

Betalningsleverantören Klarna samlar branschen för att diskutera åtgärder mot onlinebedrägerier. MSB, Finansinspektionen och Sveriges storbanker deltar i samtalen. 

Text Tim Leffler Foto adobestock 9 december 2019 säkerhet

eurisedlar som rullas ut jämte varandra.jpg

– Det här är ett samhällsproblem som allvarligt drabbar individer och som föder kriminella gäng. Vi samlade branschen och flera myndigheter för att presentera en samling förslag på både omedelbara och långsiktiga åtgärder. Responsen i mötet var god, och vi kommer aktivt driva på branschen att tillsammans genomföra flera delar redan under våren, säger Mark Strande, säkerhetschef på Klarna.

Hela 28 procent av svenskarna uppger att de oroar sig för onlinebedrägerier. Det visar den senaste Nationella trygghetsundersökningen. Även Klarna rapporterar att antalet försök till bedrägerier har ökat och därför samlar bolaget branschen för att diskutera problemet.

Tre förslag

Klarna föreslår att om en konsument hör av sig till en enskild betalningsaktör om bedrägerimisstankar, ska det vara möjligt att denna information delas till andra betalningsaktörer. I dagsläget måste konsumenten höra av sig till varje enskild aktör för att få sitt personnummer flaggat.

Några av mötesdeltagarna

Klarna (arrangör)
Finansinspektionen
Handelsbanken
Nordea
Swedbank
SEB
Riksbanken
Polisen
Brottsförebyggande rådet, BRÅ 
Bankföreningen
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB

Bolaget föreslår också en kortsiktig lösning där misstankar om bedrägeri delas betalningsaktörer emellan, efter att polisen har fått ta del av samma information. På lång sikt föreslås att en central organisation upprättas där flera aktörer i samhället ingår och där sådan här information kan delas. Klarna erbjuder sig att starta en projektgrupp för detta ändamål.

– Samtliga förslag handlar om att skänka kunderna en större trygghet online. Vår bransch kan med en ökad samverkan och relativt enkla medel ge konsumenter ett ännu bättre skydd, och den insatsen är alla banker och betaltjänstaktörer skyldiga sina kunder, säger Mark Strande.

Källa: Klarna

Senaste nytt

Gratis busstrafik

22 januari 2021

Just nu testkörs två självkörande minibussar i Göteborgs kollektivtrafik. Bussarna är gratis att åka med och det går att söka dem i apparna Västtrafik To Go och Parkering Göteborg. 

Säkerhet för 500 mdr

21 januari 2021

De globala investeringarna i cybersäkerhet kommer att öka med 10 procent under 2021. Det beror på att utbudet av hot breddas och nya sårbarheter dyker upp, samtidigt som attackfrekvensen lär fortsätta öka.

Kvantdator fixar flygrutt

21 januari 2021

Att låta en kvantdator lägga flygrutter skulle spara enorma mängder tid. Nu är forskare vid Chalmers tekniska högskola en lösning på spåren.

Fem hållbara tips

21 januari 2021

Den 24 januari är det Circular Electronics Day. När fler och fler företag och organisationer ansluter sig till TCO Developments initiativ passar organisationen som delar ut hållbarhetscertifieringar på att tipsa om hur alla kan bidra till en mer cirkulär it-hantering. 

Sveriges 5G-vinnare

20 januari 2021

Auktionerna för de olika GHz-banden i 5G-näten är nu avslutad och det blir fyra aktörer som delar på det tilldelade utrymmet. Men fortfarande är Huaweis roll i utvecklingen av det svenska 5G-nätet oklar.

Digitala kramar

20 januari 2021

Pandemi och restriktioner gör att vi inte kan ses och kramas i samma utsträckning som tidigare. Men enligt forskning kan en digital kram ge liknande effekter som en verklig.