Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Klarnas bedrägerimöte

eurisedlar som rullas ut jämte varandra.jpg

Betalningsleverantören Klarna samlar branschen för att diskutera åtgärder mot onlinebedrägerier. MSB, Finansinspektionen och Sveriges storbanker deltar i samtalen. 

– Det här är ett samhällsproblem som allvarligt drabbar individer och som föder kriminella gäng. Vi samlade branschen och flera myndigheter för att presentera en samling förslag på både omedelbara och långsiktiga åtgärder. Responsen i mötet var god, och vi kommer aktivt driva på branschen att tillsammans genomföra flera delar redan under våren, säger Mark Strande, säkerhetschef på Klarna.

Hela 28 procent av svenskarna uppger att de oroar sig för onlinebedrägerier. Det visar den senaste Nationella trygghetsundersökningen. Även Klarna rapporterar att antalet försök till bedrägerier har ökat och därför samlar bolaget branschen för att diskutera problemet.

Tre förslag

Klarna föreslår att om en konsument hör av sig till en enskild betalningsaktör om bedrägerimisstankar, ska det vara möjligt att denna information delas till andra betalningsaktörer. I dagsläget måste konsumenten höra av sig till varje enskild aktör för att få sitt personnummer flaggat.

Några av mötesdeltagarna

Klarna (arrangör)
Finansinspektionen
Handelsbanken
Nordea
Swedbank
SEB
Riksbanken
Polisen
Brottsförebyggande rådet, BRÅ 
Bankföreningen
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB

Bolaget föreslår också en kortsiktig lösning där misstankar om bedrägeri delas betalningsaktörer emellan, efter att polisen har fått ta del av samma information. På lång sikt föreslås att en central organisation upprättas där flera aktörer i samhället ingår och där sådan här information kan delas. Klarna erbjuder sig att starta en projektgrupp för detta ändamål.

– Samtliga förslag handlar om att skänka kunderna en större trygghet online. Vår bransch kan med en ökad samverkan och relativt enkla medel ge konsumenter ett ännu bättre skydd, och den insatsen är alla banker och betaltjänstaktörer skyldiga sina kunder, säger Mark Strande.

Källa: Klarna

9 december 2019 Reporter Tim Leffler säkerhet Foto adobestock

Senaste nytt

Googles krav på USA

13 april 2021

Google anser att USA måste inleda samtal med EU om framtidens digitala handel och dataskydd länderna emellan. Utan ett gemensamt avtal finns det risk att länderna skapar egna handelskontrollerade regler kring alltifrån dataskydd till AI.

Microsoft AI-satsar

13 april 2021

Microsoft stärker sin roll inom sjukvården med köpet av AI-företaget Nuance. Förhoppningen är att bolagen kommer dra nytta av varandra i en allt mer AI-törstande sjukvårdssektor.

Robot förstår våra rörelser

13 april 2021

Forskare vid KTH har utvecklat ny teknik som innebär att robotar förstår människors kroppsrörelser. Tekniken ska öka säkerheten på arbetsplatser och innebär bland annat att robotar kan arbeta nära människor på en produktionslina.

Rekordbot för Alibaba

12 april 2021

Näthandelsgiganten Alibaba döms att betala 23,7 miljarder kronor i böter av kinesiska tillsynsmyndigheter. Det är den högsta företagsboten någonsin.

Facebook satir-varnar

12 april 2021

Facebook kommer att lägga in informationsrutor på vissa sidor för att underlätta för användarna att förstå källan. Det gäller bland annat sidor som sprider satir, för att undvika att felaktiga nyheter sprids.

AI-protein som vaccin

9 april 2021

Nu är det möjligt att framställa nya, användbara proteiner med hjälp av AI. Det kan innebära snabbare och mer kostnadseffektiv utveckling av proteinbaserade läkemedel och vaccin.