Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Klarnas bedrägerimöte

Betalningsleverantören Klarna samlar branschen för att diskutera åtgärder mot onlinebedrägerier. MSB, Finansinspektionen och Sveriges storbanker deltar i samtalen. 

Text Tim Leffler Foto adobestock 9 december 2019 säkerhet

eurisedlar som rullas ut jämte varandra.jpg

– Det här är ett samhällsproblem som allvarligt drabbar individer och som föder kriminella gäng. Vi samlade branschen och flera myndigheter för att presentera en samling förslag på både omedelbara och långsiktiga åtgärder. Responsen i mötet var god, och vi kommer aktivt driva på branschen att tillsammans genomföra flera delar redan under våren, säger Mark Strande, säkerhetschef på Klarna.

Hela 28 procent av svenskarna uppger att de oroar sig för onlinebedrägerier. Det visar den senaste Nationella trygghetsundersökningen. Även Klarna rapporterar att antalet försök till bedrägerier har ökat och därför samlar bolaget branschen för att diskutera problemet.

Tre förslag

Klarna föreslår att om en konsument hör av sig till en enskild betalningsaktör om bedrägerimisstankar, ska det vara möjligt att denna information delas till andra betalningsaktörer. I dagsläget måste konsumenten höra av sig till varje enskild aktör för att få sitt personnummer flaggat.

Några av mötesdeltagarna

Klarna (arrangör)
Finansinspektionen
Handelsbanken
Nordea
Swedbank
SEB
Riksbanken
Polisen
Brottsförebyggande rådet, BRÅ 
Bankföreningen
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB

Bolaget föreslår också en kortsiktig lösning där misstankar om bedrägeri delas betalningsaktörer emellan, efter att polisen har fått ta del av samma information. På lång sikt föreslås att en central organisation upprättas där flera aktörer i samhället ingår och där sådan här information kan delas. Klarna erbjuder sig att starta en projektgrupp för detta ändamål.

– Samtliga förslag handlar om att skänka kunderna en större trygghet online. Vår bransch kan med en ökad samverkan och relativt enkla medel ge konsumenter ett ännu bättre skydd, och den insatsen är alla banker och betaltjänstaktörer skyldiga sina kunder, säger Mark Strande.

Källa: Klarna

Senaste nytt

75 milj ton avfall

6 juli 2020

Världens befolkning kommer att kasta närmare 75 miljoner ton elektroniskt avfall 2030, vilket är 20 miljoner ton mer än vi kastade förra året. Det visar en ny forskningsrapport.

Äkta mat med blockkedja

3 juli 2020

Mat till ett värde av 300 miljarder dollar kan spåras med hjälp av blockkedja och IoT, vilket skulle innebära att livsmedelsindustrin kan spara drygt 100 miljarder dollar om året. Det visar en ny rapport.

KTH mot alzheimer

3 juli 2020

Med hjälp av molekylär AI och machine learning kan mysterierna kring alzheimer och andra hjärnsjukdomar komma närmare en lösning. Metoden ska ge en bättre bild av hjärnan än vad mikroskop ger. Det menar forskare på KTH och Karolinska Institutet.

Fejkappar på Google

2 juli 2020

Google har tagit bort 25 appar med skadlig kod som kapade inloggningsuppgifter till bland annat Facebook. Apparna har över 2,3 miljoner nedladdningar.

Coop kör obemannat

2 juli 2020

Coop testar en egenutvecklad ny tjänst för självscanning och betalning med mobilen. I höst kommer matkedjan även öppna sina första obemannade butiker.

Säkra sommartips

1 juli 2020

Dela inte dina semesterbilder med alla, skippa öppna trådlösa nätverk och säkerhetskopiera och uppdatera dina enheter. Det är Internetstiftelsens tips för en säkrare sommar.