Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Hejdå taxichaufför

Om fem år finns robotiserade taxibilar i våra storstäder och bilar som kan parkera själva. För att självkörande bilar ska kunna hantera alla situationer krävs fortfarande många år för att testa tekniken. Det menar Jonas Ekmark, Zenuity.  

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron 9 december 2019 digit

– Om fem år kommer det att finnas produkter som är självkörande i en viss omgivning, till exempel för att parkera eller på motorväg, eftersom den är mötesseparerad. Jag tror också att det då kommer att finnas robotiserade taxibilar, som körs utan förare i till exempel centrala Göteborg och Stockholm, säger Jonas Ekmark, Director Product Strategy and New Technology, Zenuity.

Hur ser läget ut för självkörande bilar just nu?

– Det finns många bilar på marknaden nu från Tesla, Volvo, Mercedes och Audi, som har någon form av förarstöd, som innebär att de kan hålla avstånd till framförhavande bil och de kan hålla sig mitt i filen och vissa kan till och med göra filbyten automatiskt. Men än så länge har alla de bilarna det gemensamt att de behöver övervakas av en människa. Tittar du i instruktionsboken för alla dessa bilar är det tydligt att det är föraren som är ansvarig för vad som än händer med bilen. Nästa stora steg i självkörande bilar-utvecklingen är när bilen tar ansvar för att köra säkert på helt egen hand.

Vad måste hända innan vi är där?

– Det som är svårt är att göra roboten eller den självkörande bilen tillräckligt säker så att den i princip aldrig orsakar trafikolyckor. Det är svårt för det kan hända så många saker i trafiken. Den självkörande bilen måste klara av i princip alla saker utan att orsaka en olycka och det är besvärligt att åstadkomma ur flera synpunkter. För det första ska bilen förstå vad som händer och ha en varseblivning som är tillräckligt bra. För det andra ska den förstå var den är och vart den ska. För det tredje behöver den fatta rätt beslut för att komma dit den ska åka.

– Allt det behöver vara säkert för att man inte ska vara beroende av en människa som övervakar och för oss som utvecklar den typen av mjukvara kräver det att vi samlar in väldigt mycket data och tränar och konstruerar mjukvaran på ett sätt som gör att den blir tillräckligt bra. Och dessutom ska detta verifieras på ett sätt så att vi innan vi sätter ut produkten på marknaden kan visa att detta är tillräckligt bra för att sälja.

Vilka är utmaningarna vid verifiering?

– Det handlar om att vi vill få en bil att vara väsentligt säkrare än en människa. Människor kör ju bilar ganska bra, men trots allt orsakar människor globalt sett ungefär 1,4 miljoner dödsfall per år i hela världen och i Europa är det runt 35 000, vilket motsvarar ungefär hundra människor som dör i trafiken per dag.

– De allra flesta av de olyckorna är orsakade av människor och i praktiken onödiga. Det är därför självkörande bilar har en jättestor potential att göra världen bättre så att vi undviker alla dessa förluster. Men om en robot ska bli väsentligt bättre än en människa kan vi kanske säga att om den orsakar olyckor mer sällan än en på 100 miljoner timmar, då är den väldigt bra.

– Men det här måste vi då kunna visa, vilket inte är särskilt lätt. Ska man köra 100 miljoner timmar med en testflotta tar det hundratals år att bara slutföra ett sådant test, så vi behöver hitta andra sätt. Till exempel dela upp det i subsystem, och visa att dessa är tillräckligt bra och oberoende, för att sedan visa hur de sätts ihop för att åstadkomma en produkt som är tillräckligt säker. Det är svårt både med avseende på teknik och på metodik.

– Det leder till att vi behöver lagra väldigt stora datavolymer för både träning och verifiering, och det är så stora datavolymer så har man väl satt dem i ett datacenter är de inte lätta att flytta. Det kan handla om 100 petabyte, och vissa pratar om exabyte, vilket är lycka mycket som en miljard gigabyte.

Hur agerar industrin om bilar hackas?

– Det är naturligtvis ett mardrömsscenario. Att som biltillverkare ha sålt ett antal bilar som samtidigt kan råka ut för att bli hackade, det får inte hända. Och jag tror att det är mindre svårt än vad många tror, att lösa säkerhetsbiten. Det finns ganska effektiva metoder och verktyg för att skapa it-säkerhet så att en flotta kan bli tillräckligt säker, men man måste ta det på stort allvar.

– Den stora utmaningen blir bilens varseblivning och beslutsfattande. It-säkerheten är också en utmaning men jag skulle vilja säga att den är något mindre svår att hantera för det finns ganska effektiva metoder och verktyg.

Rekommenderad läsning

Bilar Ovanifrån1

Sveriges AI-labb

27 jan 2021 digit

Nu lanseras Edge Lab, ett fysiskt labb i Göteborg för tester, samverkan, experiment och utveckling av nästa generations AI. Det ska ge Sverige en topposition i Europa inom delen av AI-teknik som kallas decentraliserat lärande och Edge.

Cevt Redigerad
video
Ett samarbete med Nutanix

Hypereffektiva Cevt

22 jan 2021 digit

För att kunna arbeta med VDI:er med höga grafikkrav har Cevt investerat i ett hyperkonvergerat datacenter från Nutanix. Flexibiliteten och snabbheten uppskattas, vilket även lett till att det tidigare ljumma intresset för VDI:er har ökat.

Filament För 3D Printer

Svensk sand i 3D

13 jan 2021 digit

Idag används sand från Tyskland i 3D-skrivare, trots att svensk sand skulle innebära en bättre kvalitet till en lägre kostnad och ökad hållbarhet. Det konstaterar ett forskningsprojekt vid Rise.

Drapperad Kinesisk Flagga

Geelys nya partner

12 jan 2021 digit

Bilkoncernen Geely ska starta ett nytt bolag tillsammans med techbolaget Baidu som driver Kinas största sökmotor. Tillsammans ska de utveckla elektrifierade fordon.

Båt 960640

Första 3D-båten

21 dec 2020 digit

Europas första 3D-printade båt har sjösatts i Göteborg. 3D-utskrift av båtar ska bland annat kunna öka designfriheten och sänka kostnaderna.

Bilar Ovanifrån

Smarta tech-däck

15 dec 2020 digit

Från och med 2023 kommer alla Michelin-däck vara utrustade med RFID-chip. Tekniken ska öka säkerheten på vägarna och kan komma att bli viktig i utvecklingen av självkörande bilar.

En Stor Snäcka På En Strand

AI-kapten korsar Atlanten

29 okt 2020 digit

År 1620 seglade fartyget Mayflower från Plymoth i England till Cape Cod i nuvarande Massachusetts. Nu är det dags igen, men den här gången finns varken en mänkslig kapten eller besättning ombord. Allt sköts av en AI.

Utställning Medan Isen Smälter På Nordiska Museet

Ny teknik på Nordiska museet

26 okt 2020 digit

Kreativitet och engagemang har varit några av ledorden när Nordiska museet har ställt om de tekniska delarna av sin verksamhet de senaste åren, och inte minst under vårens pandemi. Nu finns alltifrån en förenklad, digital biljettförsäljning till teknik som gör att du kan testa kläder från förr. 

Hund Mittnät Iot
video

IoT med Mittnät

29 sep 2020 digit

Mittnät testar IoT-sensorer på hundlatriner, skolor och badplatser. Satsningen ska förbättra tillvaron för både unga och vuxna i de nio inblandade kommunerna.