Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Garanterar digital vård

Stockholm är Sveriges första region som inför en Digital vårdgaranti, vilket garanterar att alla dess medborgare även ska kunna söka vård digitalt. 

Text Fredrik Adolfsson Foto mostphotos 4 december 2019 digit

city-hall-sthlm.jpg

– Ska vården kunna ges efter behov måste vi kunna möta patienter på deras villkor, och erbjuda fler kontaktvägar än dagens telefontider och väntrum. Våra invånare förväntar sig att vården ska följa i samma digitala utveckling som samhället i övrigt, och därför är det viktigt att alla vårdgivare lever upp till våra skarpa krav på tillgänglighet – såväl fysiskt och digitalt, säger Daniel Forslund (L) ordförande för Regionstyrelsens Innovations- och utvecklingsutskott.

Hälso- och sjukvårdsnämnden fastställer nu, genom en regional skärpning av vårdgarantin, att all vård ska ses som digifysisk, vilket innebär att personer ska kunna få den både digitalt och fysiskt. En ökad tillgång till digital vård ska leda till att patienter med enklare problem snabbt ska kunna få hjälp, medan mer tid kan läggas på personer med större behov. Det ska även skapa ett ökat lugn för personer med kronisk sjukdom.

– Stockholmarna ska känna sig trygga i att sättet man väljer att kontakta vården inte påverkar garantin till vård i rätt tid. Vårdens medarbetare har en viktig roll i att föra utvecklingen av den digitala vården framåt. Därför är det viktigt att alla anställda har den digitala kompetens som krävs, och därför lanserar vi nu ett digitalt kompetenslyft för vårdens ledare. Alla har rätt till rätt vård i rätt tid, oavsett om det är ett fysiskt eller digitalt möte, säger Anna Starbrink (L) Hälso- och sjukvårdsregionråd.

Vårdgarantin betyder att alla vårdgivare i Region Stockholm måste kunna leverera ett basutbud av digitala tjänster. Det kan handla om att ge patienter tillgång till sin journal digitalt och kunna visa upp status för högkostnadsskyddet. En ny digital kontaktgaranti innebär också att vårdgivare ska erbjuda alla stockholmare tillgång till en digital kontaktväg.


Källa: Region Stockholm

Läs även

Det AI-mogna sjukhuset

Senaste nytt

Rekordförsäljning

17 januari 2020

För första gången sedan 2011 gick den globala pc-marknaden upp under förra året. Marknaden växte med 2,7 procent under 2019  och under sista kvartalet var ökningen som störst med 4,8 procent.

AI mot grooming

17 januari 2020

Bara genom att höra olika röster tror vi oss uppfatta egenskaper hos personer, bland annat ålder. På Högskolan i Gävle forskar nu Sara Skoog Waller kring hur AI framöver kan hitta kännetecken på röstmanipulation. 

Färre kakor för Google

16 januari 2020

Google kommer att fasa ut kakor från tredje part i sin webbläsare Google Chrome. Beskedet kommer samtidigt som Irlands motsvarighet till Datainspektionen granskar Googles reklamverksamheter.

AI sparar 140 mdr

16 januari 2020

Ökad AI-användning kan stärka välfärden motsvarande ungefär 140 miljarder kronor årligen. Det framgår av en nyligen överlämnad delrapport från DIGG till regeringen.

IoT retails framtid

15 januari 2020

Hela 67 procent av alla kunder i detaljhandeln ser mobila tekniklösningar som det bästa sättet att ge en snabbare shoppingupplevelse. 76 procent vill även ha individanpassade upplevelser via mobilen. Det visar en ny rapport från IoT- och mobilitetsföretaget Soti. 

3D för bättre syn

15 januari 2020

De jobbiga ögonlapparnas tid är förbi. Amblyopi, det vill säga Lazyeye, kan nu behandlas med ett par 3D-glasögon och en platta.