Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Garanterar digital vård

Stockholm är Sveriges första region som inför en Digital vårdgaranti, vilket garanterar att alla dess medborgare även ska kunna söka vård digitalt. 

Text Fredrik Adolfsson Foto mostphotos 4 december 2019 digit

city-hall-sthlm.jpg

– Ska vården kunna ges efter behov måste vi kunna möta patienter på deras villkor, och erbjuda fler kontaktvägar än dagens telefontider och väntrum. Våra invånare förväntar sig att vården ska följa i samma digitala utveckling som samhället i övrigt, och därför är det viktigt att alla vårdgivare lever upp till våra skarpa krav på tillgänglighet – såväl fysiskt och digitalt, säger Daniel Forslund (L) ordförande för Regionstyrelsens Innovations- och utvecklingsutskott.

Hälso- och sjukvårdsnämnden fastställer nu, genom en regional skärpning av vårdgarantin, att all vård ska ses som digifysisk, vilket innebär att personer ska kunna få den både digitalt och fysiskt. En ökad tillgång till digital vård ska leda till att patienter med enklare problem snabbt ska kunna få hjälp, medan mer tid kan läggas på personer med större behov. Det ska även skapa ett ökat lugn för personer med kronisk sjukdom.

– Stockholmarna ska känna sig trygga i att sättet man väljer att kontakta vården inte påverkar garantin till vård i rätt tid. Vårdens medarbetare har en viktig roll i att föra utvecklingen av den digitala vården framåt. Därför är det viktigt att alla anställda har den digitala kompetens som krävs, och därför lanserar vi nu ett digitalt kompetenslyft för vårdens ledare. Alla har rätt till rätt vård i rätt tid, oavsett om det är ett fysiskt eller digitalt möte, säger Anna Starbrink (L) Hälso- och sjukvårdsregionråd.

Vårdgarantin betyder att alla vårdgivare i Region Stockholm måste kunna leverera ett basutbud av digitala tjänster. Det kan handla om att ge patienter tillgång till sin journal digitalt och kunna visa upp status för högkostnadsskyddet. En ny digital kontaktgaranti innebär också att vårdgivare ska erbjuda alla stockholmare tillgång till en digital kontaktväg.


Källa: Region Stockholm

Läs även

Det AI-mogna sjukhuset

Senaste nytt

Ny koll av myndigheter

11 december 2019

Nu ska Skatteverket, Åklagarmyndigheten, Kustbevakningen, Kriminalvården och Tullverket granskas för att se om de har tillräckliga rutiner för att detektera och rapportera incidenter rörande personuppgifter. 

Missen med RPA

11 december 2019

Det finns stora förhoppningar bland företag om möjligheterna med RPA och intelligent automation. Samtidigt har nästan 70 procent glömt bort ett av de viktigaste resultaten av effektiv automatisering.

It-strul för 30 mdr

10 december 2019

Hela 34 minuter om dagen spenderar medlemmarna i fackförbundet Vision på it-lösningar som inte fungerar. Den sammanlagda tiden har ökat sedan den senaste undersökningen och totalt beräknas tidsåtgången kosta 30 miljarder kronor om året.

Volvos viktiga provtur

10 december 2019

Autonom kollektivtrafik är en förutsättning för framtidens hållbara städer. Nu testar Volvo för första gången sin självkörande buss under verkliga förhållanden.

Klarnas bedrägerimöte

9 december 2019

Betalningsleverantören Klarna samlar branschen för att diskutera åtgärder mot onlinebedrägerier. MSB, Finansinspektionen och Sveriges storbanker deltar i samtalen. 

Industrins snabbväg

9 december 2019

Små och medelstora företag saknar ofta den kunskap som behövs för att nyttja olika verksamhetens it-lösningar på ett effektivt sätt. Genom forskning om business intelligence finns nu ett ramverk som visar vägen till ett smidigt införande av Smart Factories.