Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

KTH:s snabba igenkänning

Ett startupföretag från KTH har byggt världens snabbaste verktyg för bildigenkänning. Det uppges vara tio till tjugo gånger snabbare än konkurrenters alternativ.

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 29 november 2019 digit

vag-bildigenkanning960640.jpg

– Om du vill utveckla ett system som klarar av att känna igen föremål, en självkörande bil till exempel, så kommer du behöva flera hundratusen till miljoner bilder där de här föremålen förekommer på olika sätt. Där de är annoterade, identifierade. Dessa uppmärkta bilder är det utbildningsmaterial som den artificiella intelligensen sedan övar på för att lyckas med uppgiften att förstå vad som är vad i en bild. SuperAnnotate AI:s teknik gör annoteringen mellan tio till tjugo gånger snabbare än de konkurrenter som finns, säger Oscar Örnberg, student på KTH och en av personerna bakom företaget.

Startupen heter SuperAnnotate AI, och anledningen till namnet är att annotera betyder att granska en bild för att bestämma vad som är i den. Den här datan kan bli viktig inom olika områden, bland annat för att självkörande fordon ska kunna fungera säkert och för att skilja ut frisk mänsklig vävnad från tumörer.

Patenterad teknik

SuperAnnotate AI:s algoritm snabbar på annoteringen som omfattar varje pixel i en bild. Det är delägaren och forskaren Vahan Petrosyan som skapat tekniken, som sedan tidigare är patenterad.

– Vi har en så kallad semi-supervised algoritm som delar in en bild i föreslagna regioner. Detta baserat på saker som färg och andra parametrar. Denna algoritm är baserad på en metod som kallas SuperPixels som vi vidareutvecklat och gjort bättre. Sedan väljer en människa vilka av dessa regioner ett objekt tillhör, säger Vahan Petrosyan. 

SuperAnnotate AI har fått stöd av KTH Innovation.

Källa: KTH

Läs även

Ansiktsigenkänning lagligt

Senaste nytt

Rekordförsäljning

17 januari 2020

För första gången sedan 2011 gick den globala pc-marknaden upp under förra året. Marknaden växte med 2,7 procent under 2019  och under sista kvartalet var ökningen som störst med 4,8 procent.

AI mot grooming

17 januari 2020

Bara genom att höra olika röster tror vi oss uppfatta egenskaper hos personer, bland annat ålder. På Högskolan i Gävle forskar nu Sara Skoog Waller kring hur AI framöver kan hitta kännetecken på röstmanipulation. 

Färre kakor för Google

16 januari 2020

Google kommer att fasa ut kakor från tredje part i sin webbläsare Google Chrome. Beskedet kommer samtidigt som Irlands motsvarighet till Datainspektionen granskar Googles reklamverksamheter.

AI sparar 140 mdr

16 januari 2020

Ökad AI-användning kan stärka välfärden motsvarande ungefär 140 miljarder kronor årligen. Det framgår av en nyligen överlämnad delrapport från DIGG till regeringen.

IoT retails framtid

15 januari 2020

Hela 67 procent av alla kunder i detaljhandeln ser mobila tekniklösningar som det bästa sättet att ge en snabbare shoppingupplevelse. 76 procent vill även ha individanpassade upplevelser via mobilen. Det visar en ny rapport från IoT- och mobilitetsföretaget Soti. 

3D för bättre syn

15 januari 2020

De jobbiga ögonlapparnas tid är förbi. Amblyopi, det vill säga Lazyeye, kan nu behandlas med ett par 3D-glasögon och en platta.