Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Datorn rättar proven

De digitaliserade nationella proven ska så långt som möjligt rättas automatiskt av datorsystemet. På så sätt hoppas Skolverket och regeringen att lärarnas administrativa arbetsbelastning minskar.

Text anne hammarskjöld Foto mostphotos 28 november 2019 it i skolan

papper och papperspärmar på hög.jpg

– Digitaliserade nationella prov bidrar till ett mer likvärdigt, rättssäkert och lätthanterligt system för bedömning och betygssättning. Genom att en större del av proven rättas automatiskt minskar den tid som lärare måste lägga på att rätta och bedöma proven, vilket gör att de kan fokusera på att planera och följa upp undervisningen, säger utbildningsminister Anna Ekström.

För att digitaliserade nationella prov ska fungera för alla elever ska varje skola ha en digital infrastruktur på plats, till exempel att eleverna har de datorer och den uppkoppling som behövs för att kunna genomföra proven. Många skolor i Sverige är redan där och för att få rätt förutsättningar behöver huvudmännen vidta åtgärder.

Nytt uppdrag

Därför har regeringen också beslutat om förordningsändringar som ger Skolverket ett tydligt stöd för att reglera vad som behövs när det gäller den tekniska infrastrukturen så att alla elever kan genomföra proven på ett likvärdigt och rättssäkert sätt. Ändringarna i skolformsförordningarna träder i kraft den 20 december 2019.

Regeringen har dessutom gett Skolverket i uppdrag att utreda hur central rättning av nationella prov kan införas. Här ingår att kartlägga de åtgärder som krävs för att central rättning ska kunna införas, och föreslå en organisation för en sådan funktion inom en befintlig organisation eller myndighet, samt en tidplan för ett införande.

Skolverket ska redovisa förutsättningarna för central rättning samt pedagogiska, organisatoriska och ekonomiska konsekvenser, inklusive kostnader för införande och drift. Uppdraget ges genom en ändring av Skolverkets regleringsbrev för budgetåret 2019 och ska redovisas senast den 15 oktober 2020.

Källa: Utbildningsdepartementet

Senaste nytt

Kinas snabba återhämtning

6 april 2020

Kinas industri har redan börjat återhämta sig efter coronaviruset. Ny data visar att bland annat mjukvaru- och tjänsteföretag gått framåt. Därför ska företag inte bara reagera på krisen utan redan nu studsa tillbaka och bygga om sina portföljer. Det framkommer av en undersökning från Boston Consulting Group. 

KTH mäter gulsot

6 april 2020

Forskare vid KTH har utvecklat en både billig och träffsäker gulsotsmätare, särskilt användbar för utvecklingsländer. Genom att hålla mätaren mot huden syns det nästan omgående om bebisar har gulsot.

Vaccinjakt på Karolinska

3 april 2020

Med hjälp av öppen forskningsdata arbetar Karolinska Institutet med att ta fram ett vaccin mot SARS-CoV-2, som ska fungera både mot nuvarande pandemi och kommande. Redan under mars skedde de första testerna.

KTH hackar dörrlås

3 april 2020

Flera uppkopplade lås har stora svagheter och går lätt att hacka. Det blev resultatet när KTH testade säkerheten hos olika leverantörer

Teams nu i Slack

2 april 2020

Slack närmar sig Teams och har lanserat en app som gör att användare kan ringa in till Temas. Intresset har hittills varit mycket stort.

MSB kräver rapporter

2 april 2020

Fortfarande är myndigheters rapportering av it-incidenter till MSB anmärkningsvärd låg. Generaldirektör Dan Eliasson uppmanar nu till en skärpning för att upprätthålla en godkänd nivå av information och cybersäkerhet.