Unga gillar e-läkare

tjejmedväska.jpg

Digitala vårdmöten avlastar primärvården, underlättar livspusslet och erbjuder kompetent vård för vardagliga hälsoproblem. Det visar en studie med drygt 10 400 deltagare som genomförts på uppdrag av SKL, Sveriges kommuner och landsting.

– Generellt har de som har besvarat frågorna i undersökningen upplevt sig ha fått ett kompetent, professionellt och respektfullt bemötande vid kontakten med läkaren, oavsett om detta varit i form av ett videomöte där personen sett läkaren eller via en chattfunktion, säger Felicia Gabrielsson Järhult, projektledare för studien Digitala vårdmöten med läkare, vid Jönköping Academy for Improvement of Health and Welfare vid Hälsohögskolan, Jönköping University.

Förkylning och hosta

Studien har genomförts på uppdrag av SKL, Sveriges kommuner och landsting, och består av svar från 10 400 personer om deras erfarenheter av digitala kontakter med läkare i Jönköpings län. Studien omfattar också en intervjudel med 26 personer från hela Sverige.

Enligt rapporten var akut övre luftvägsinfektion, hudutslag och hosta de vanligaste hälsoproblemen hos personer som sökt digital läkare.

Avlastar vården

En av frågorna i studien är om digitala vårdmöten avlastar den ordinarie fysiska primärvården, eller om det är onödiga kontakter som ändå medför fysiska besök.

En relativt liten andel, 1,5 procent, hade först tagit kontakt med 1177 sjukvårdsrådgivning per telefon. En mindre grupp, 1 procent, har haft ett efterföljande besök på en akutmottagning inom ett dygn, och 3,6 procent ett fysiskt besök på vårdcentral inom en vecka.

– I registerstudien framkommer att väldigt få personer före kontakt med digital läkare haft andra kontakter med vården, som till exempel 1177 sjukvårdsrådgivning. I intervjuerna säger användarna eller patienterna att de själva gjort bedömningen att de hälsoproblem de sökt för inte skulle kunna bli löst genom kontakt med sjuksköterska, säger Felicia Gabrielsson Järhult.

– Majoriteten har bara haft ett enda digitalt vårdmöte med läkare och väldigt få har efter denna kontakt sökt fysisk primärvård eller akutmottagning. Även om det i stora delar är enklare problem de sökt för är det ändå sådant de har behövt hjälp med, till exempel råd kring egen eller sitt barns hälsa, vanligast är infektioner och hudåkommor eller recept på läkemedel.

Snabbt och enkelt

Av de 10 400 deltagarna framkommer att personer mellan 0-30 år står för cirka 70 procent av kontakterna. Andelen kvinnor är cirka 60 procent och män 40 procent.

De deltagare i studien som har intervjuats upplever att digitala vårdmöten med läkare gett dem frihet att själva välja tid och plats, och underlättar deras livspussel.

Hög grad av tillgänglighet, att snabbt få kontakt med läkare för professionell hjälp och till exempel slippa ta ledigt från jobbet eller åka iväg till en mottagning med ett sjukt barn var några av de positiva aspekter som lyftes.

Källa: Jönköping University

2 oktober 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter anne hammarskjöldit i vårdenFoto adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng