Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Servicecenter granskas

Datainspektionen ska se över ifall Statens servicecenter har tillräckliga rutiner för att hitta och undersöka incidenter kring personuppgifter. Granskningen sker efter att flera anmälningar mot servicecentret lämnats in. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 20 september 2019 säkerhet

service-bell-960640.jpg

– Nu inleder vi en granskning av Statens servicecenter för att bland annat undersöka om det finns brister i servicecentrets rutiner för att upptäcka och utreda incidenter, säger Elin Hallström, jurist på Datainspektionen.

Under augusti tog Datainspektionen emot anmälningar från ett antal aktörer om incidenter där obehöriga kan ha fått tillgång till personuppgifter från myndigheter som anlitar servicecentret för sin lönehantering. Statens servicecenter har också lämnat in en anmälan som rör egna personalens uppgifter.

Personuppgiftsincidenter ska anmälas till Datainspektionen inom 72 timmar efter att de fastställts. Men här har det enligt uppgift tagit en lång tid mellan att Statens servicecenter sett att incidenterna skett till att berörda kundmyndigheter informerats och att centret lämnat in sin egen anmälan.

Källa: Datainspektionen

Läs även

Skellefteå överklagar

Senaste nytt

O365 tolkar svenska

5 december 2019

Microsofts nya tjänst i O365 gör det möjligt att transkribera tal till text i realtid. Den välkomna nyheten kan bland annat underlätta möten i skolan mellan lärare och föräldrar med annat hemspråk. Tjänsten kommer att finnas i Microsoft Word, PowerPoint, OneNote och Outlook.

Garanterar digital vård

4 december 2019

Stockholm är Sveriges första region som inför en Digital vårdgaranti, vilket garanterar att alla dess medborgare även ska kunna söka vård digitalt. 

AR och VR exploderar

4 december 2019

Marknaden för augmented och virtual reality kommer 2020 att värderas till 18,8 miljarder dollar. Det är en ökning gentemot 2019 med 78 procent. 

Lågpris ökar

3 december 2019

Marknadsandelarna på mobilmarknaden fortsätter att öka för Huawei, Samsung och Oppo. Motsatt utveckling går att se för Apple och Xiaomi.

Fossilfritt med Azure

3 december 2019

Allt fler företag vill ha 100 procent förnybar energi, men för att målet behövs lösningar för att spåra förnybar el på ett tillförlitligt sätt. Med 24/7 Matchning blir grön energiförbrukning helt transparent. Lösningen är ett resultat av Azure IoT Central och samarbetet mellan Microsoft och Vattenfall.

Cloud act-bolag ratas

2 december 2019

Försäkringskassan kommer inte samarbeta med molnleverantörer som omfattas av Cloud Act för lagring av verksamhetskritisk data. Istället är målet en it-drift i statlig regi. Det visar myndighetens vitbok om publika molntjänster i offentlig verksamhet.