Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Servicecenter granskas

service-bell-960640.jpg

Datainspektionen ska se över ifall Statens servicecenter har tillräckliga rutiner för att hitta och undersöka incidenter kring personuppgifter. Granskningen sker efter att flera anmälningar mot servicecentret lämnats in. 

– Nu inleder vi en granskning av Statens servicecenter för att bland annat undersöka om det finns brister i servicecentrets rutiner för att upptäcka och utreda incidenter, säger Elin Hallström, jurist på Datainspektionen.

Under augusti tog Datainspektionen emot anmälningar från ett antal aktörer om incidenter där obehöriga kan ha fått tillgång till personuppgifter från myndigheter som anlitar servicecentret för sin lönehantering. Statens servicecenter har också lämnat in en anmälan som rör egna personalens uppgifter.

Personuppgiftsincidenter ska anmälas till Datainspektionen inom 72 timmar efter att de fastställts. Men här har det enligt uppgift tagit en lång tid mellan att Statens servicecenter sett att incidenterna skett till att berörda kundmyndigheter informerats och att centret lämnat in sin egen anmälan.

Källa: Datainspektionen

20 september 2019 Reporter Fredrik Adolfsson säkerhet Foto Adobestock

Senaste nytt