Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Servicecenter granskas

Datainspektionen ska se över ifall Statens servicecenter har tillräckliga rutiner för att hitta och undersöka incidenter kring personuppgifter. Granskningen sker efter att flera anmälningar mot servicecentret lämnats in. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 20 september 2019 säkerhet

service-bell-960640.jpg

– Nu inleder vi en granskning av Statens servicecenter för att bland annat undersöka om det finns brister i servicecentrets rutiner för att upptäcka och utreda incidenter, säger Elin Hallström, jurist på Datainspektionen.

Under augusti tog Datainspektionen emot anmälningar från ett antal aktörer om incidenter där obehöriga kan ha fått tillgång till personuppgifter från myndigheter som anlitar servicecentret för sin lönehantering. Statens servicecenter har också lämnat in en anmälan som rör egna personalens uppgifter.

Personuppgiftsincidenter ska anmälas till Datainspektionen inom 72 timmar efter att de fastställts. Men här har det enligt uppgift tagit en lång tid mellan att Statens servicecenter sett att incidenterna skett till att berörda kundmyndigheter informerats och att centret lämnat in sin egen anmälan.

Källa: Datainspektionen

Senaste nytt

Smarta coronaköer

27 maj 2020

Appen Kölapp gör det möjligt för butiker och restauranger att utan risk för smittspridning hjälpa sina kunder i tur och ordning. En QR-kod är allt som behövs för att köa i molnet.

Varning för nätfiske

26 maj 2020

Nästan var tionde personuppgiftsincident orsakas av ett it-angrepp, visar en ny rapport från Datainspektionen. Vanligt förekommande är nätfiske där mottagaren via mejl klickar på länkar.

Elever om distansskola

26 maj 2020

Distansundervisning innebär större arbetsbörda, mer personligt ansvar och oro över hur man ska visa sina kunskaper. Drygt hälften är av gymnasieelever är nöjda med sin arbetsmiljö men många upplever en ökad stress och ensamhet. Det visar en ny undersökning från Sveriges elevkårer. 

Nästan enligt plan

25 maj 2020

Kommunala huvudmän är bättre på att ta fram digitaliseringsplaner för sina skolor. Men tre av tio, av alla som tagit fram en handlingsplan, har inte följt upp den under det senaste året. Det visar en ny undersökning från Skolverket. 

Sveriges första 5G

25 maj 2020

Tele2 har aktiverat Sveriges första publika 5G-nät i Stockholm, näst på tur är Göteborg och Malmö. Även Telia och Tre arbetar med införandet av tekniken. 

Gartner om it-året

20 maj 2020

Marknaden för global it beräknas uppgå till totalt 3,4 biljoner dollar 2020, en minskning med 8 procent jämfört med 2019. Nedgången är en följd av coronapandemin vilket lett till att it-chefer endast får prioritera verksamhetskritiska initiativ.