Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Internetvalet 2018

riksdagshuset framifrån.jpg

Mer än hälften av svenskarna tror att de utsatts för politisk påverkan på internet och unga personer är oroliga för att deras integritet missbrukas. Det visar en undersökning om olika aktörers påverkan på den politiska opinionen inför valet förra året.

– Undersökningen som vi genomfört visar att majoriteten av svenskarna anser att man utsätts för politisk påverkan och desinformation, men att man själv har relativt goda kunskaper att bedöma informationen man får, i synnerhet om den kommer från traditionella mediekanaler. En klar majoritet har också i slutändan haft ett stort förtroende för valresultatet, säger Håkan Cavenius, projektledare och forskare på Rise.

Dubblering för internet

Enligt statistik från Inter­netstiftelsen använde 71 procent av svenskarna internet för att ta del av politisk in­formation inför riksdagsvalet 2018. Det kan jämföras med valet 2014 då mindre än hälften använde internet för detta ändamål.

Den grupp som i störst utsträckning anser att de påverkas i valfrågor och att deras integritet missbrukas är de som använder sociala medier ofta, i synnerhet yngre personer. De anser också att deras in­tegritet missbrukas mer än vad äldre personer gör, något som sannolikt har att göra med att de exponeras mer för internet men också att de ofta har en större kunskap om digitala tjänster.

Ingen utländsk påverkan

Inför riksdagsvalet 2018 uttryck­tes farhågor att utländska aktörer och nättroll skulle försöka påverka den svenska val­rörelsen, som varit fallet internationellt. Undersökningen visar att 37 procent av svenskarna oroar sig för att utländska aktörer ska påverka svenska val och att över hälften menar att deras interaktion på internet påverkar deras politiska uppfattningar.

Samtidigt visar undersökningen att svensken anser att enskilda individer och utländska regeringar och organisationer inte påverkar opinionen, medan politiska partier och massmedier anses ha en större påverkan.

Undersökningen är gjord inom ramen för Vinnova-projektet Sjyst data! där svenskarnas attityder till spridning av desinformation, integritetsmissbruk och olika aktörers påverkan på den politiska opinionen undersöktes inför valet 2018.

Källa: Rise

10 september 2019 Uppdaterad 11 september 2019 Reporter anne hammarskjöld digit Foto adobestock

Senaste nytt

Självkörande pizza

14 april 2021

I Houston levereras nu Dominos pizzor med den självkörande bilen Nuro R2. Det är det första självkörande fordonet i USA som fått tillstånd att köra, utan federala säkerhetskrav.

Rysk attack mot Sverige

14 april 2021

Säpo misstänker grovt dataintrång från ryska underrättelsetjänsten GRU mot Riksidrottsförbundet i Sverige. Men åklagaren har beslutat att lägga ned förundersökningen eftersom det inte finns förutsättningar för lagföring utomlands och utlämning till Sverige saknas.

Googles krav på USA

13 april 2021

Google anser att USA måste inleda samtal med EU om framtidens digitala handel och dataskydd länderna emellan. Utan ett gemensamt avtal finns det risk att länderna skapar egna handelskontrollerade regler kring alltifrån dataskydd till AI.

Microsoft AI-satsar

13 april 2021

Microsoft stärker sin roll inom sjukvården med köpet av AI-företaget Nuance. Förhoppningen är att bolagen kommer dra nytta av varandra i en allt mer AI-törstande sjukvårdssektor.

Robot förstår våra rörelser

13 april 2021

Forskare vid KTH har utvecklat ny teknik som innebär att robotar förstår människors kroppsrörelser. Tekniken ska öka säkerheten på arbetsplatser och innebär bland annat att robotar kan arbeta nära människor på en produktionslina.

Rekordbot för Alibaba

12 april 2021

Näthandelsgiganten Alibaba döms att betala 23,7 miljarder kronor i böter av kinesiska tillsynsmyndigheter. Det är den högsta företagsboten någonsin.