Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Helsingborgs nya bikupa

HBG Works är den första kommunala acceleratorn i Sverige. Här får kommunala bolag och förvaltningar hjälp att komma fram till inom vilka områden och verksamheter de ska digitalisera. Samtidigt fortsätter kommunen att utveckla nya chattbottar som kan underlätta vardagen för medarbetare och medborgare.

Text Fredrik Adolfsson Foto Fredrik Kron, Adobestock 24 juni 2019 digit

– På Helsingborgs stad har vi nyligen haft invigning och etablerat det vi kallar för HBG Works. Det är en plats där vi ska hjälpa våra förvaltningar och verksamheter inom staden att hitta de bästa idéerna och komma fram till vad man kan digitalisera, säger Pernilla Nilsson, enhetschef Kund och Kvalitet på digitaliseringsavdelningen på Helsingborgs stad.

Hur kan HBG Works hjälpa till där?

– Vi har tagit fram den här modellen och idag finns det väldigt mycket olika initiativ ute i staden, och HBG Works är ett sätt att samla dem på ett och samma ställe för att kunna få den hjälp man behöver. Detta är ingenting som vi på Digitaliseringsavdelningen har kommit fram till utan det är förankrat och ett politiskt beslut i Helsingborgs stad att vi ska göra detta. Vi har blivit den första kommunala acceleratorn i Sverige och satsar hårt på digitaliseringsfrågorna.

Hur lyckas ni?

– Jag tror att det är viktigt att förvaltningarna eller bolagen ägandeskap över sina egna frågor, men att vi kan hjälpa dem på det här pedagogiskt framtagna arbetssättet att komma fram till vilka saker som är bäst. Vi är ingen fabrik som kommer att göra detta till någon annan utan vi är en del på vägen för att kicka igång dem.

Och ni har precis startat?

– Vi flyttade in i februari men redan innan vi flyttade in hade vi börjat arbeta med det här tankesättet. Platsen i sig är bara nästa steg.

Vad händer härnäst?

– Vi arbetar mycket med att göra oss hörda i staden och vill att man ska känna till att vi finns. Vi är varken ett kontorshotell eller konferensanläggning men i dagsläget är vi väldigt öppna med att man får komma och vara hos oss eftersom vi vill att platsen ska kännas som ett naturligt ställe att komma till för att få hjälp. Vi försöker etablera vårt namn.

Två år fram, hur ser HBG Works ut då?

– De som sitter där fast placerade är vårt digitala utvecklingsgäng som bland annat ansvarar för vår webb och vårt intranät, men också våra chattbottar. Vi har en chattbot i dagsläget för vårt kundcenter som heter Sally och som svarar på frågor specifikt om vuxenutbildning för våra medborgare. Vi har också plockat fram en intern chattbot som vår it-support använder för våra medarbetare. På det området vill vi förstås utvecklas med chattbottar som kan hjälpa till med olika frågor och kanske ta emot samtal.

– HBG Works är ett projekt som vi har fått pengar för under en viss tid, men vi vill förstås bli så pass etablerade att vi kan bli permanenta. Att man ser att det funkar och att vi tillför en process som staden vill behålla.

Rekommenderad läsning

Flygbild Över Autobahn

Digital EU-snabbväg

15 dec 2020 digit

En ny sajt ska underlätta för både företag och privatpersoner i EU att hitta utföra ärenden och hitta information digitalt inom hela EU. I Sverige har DIGG hjälpt 60 svenska myndigheter att ansluta sig till youreurope.eu.

Titta Ut Från Kärnan I Helsingborg

AI tar tempen

17 nov 2020 digit

Smarta sensorer som mäter kroppsvärme kommer att placeras ut på Helsingborgs centralstation. Syftet är att upptäcka trender i av förhöjd kroppstemperatur vid till exempelvis virussjukdomar.

Norsk Flagga På Stång Mot Ljusblå Himmel

Chatta i Härryda

11 jun 2020 digit

Kommun-Kim ska hjälpa Härryda kommuns medborgare att svara på frågor. Kim är en kopia på en chattbot som redan finns i över 100 norska kommuner.

En Emoji Med Solbrillor Och Coronamask
video

VGR:s snabba chattbot

28 maj 2020 digit

På extremt kort tid lanserade VGR en chattbot med frågor och svar om covid-19. Snabbheten kommer från en tydlig digitaliseringsstrategi och bra samarbeten och molntjänster. Nu är siktet inställt på att ta fram digitala lösningar för individbaserad vård. 

maria och jesusbarnet på färgat glas i en kyrka.jpg
video

Digital kyrka i tiden

5 maj 2020 digit

Ökad efterfrågan på digitala gudstjänster och jourhavande präster är några effekter som Svenska kyrkan ser under rådande pandemi. När allt blir mer normalt hoppas samfundet på digitala lösningar för att boka dop och att alla 22 000 anställda ska ha tillgång till Office 365. 

två robotar skakar hand.jpg

Två sidor av samma bot

19 mar 2020 digit

Kombinationen bra service och hög integritet är emellanåt svår att uppnå med digitala assistenter. Därför är det viktigt att själv kunna välja vilken information du vill dela med dig av. Det menar Sören Berglund, it-chef, Umeå universitet.

tre unga munkpojkar i tibet går med varsitt paraply i tempel.jpg

Västerås visar vägen

30 jan 2020 digit

För att öka teknikintresset startade Västerås Expectrum där etablerade och nya bolag samarbetar med elever. Upplägget har väckt intresse, både från andra kommuner men hubben har även haft mer långväga besök. 

kablar-it.jpg

It-strul för 30 mdr

10 dec 2019 digit

Hela 34 minuter om dagen spenderar medlemmarna i fackförbundet Vision på it-lösningar som inte fungerar. Den sammanlagda tiden har ökat sedan den senaste undersökningen och totalt beräknas tidsåtgången kosta 30 miljarder kronor om året.

ung-telefon-960640.jpg

AI hjälper unga

19 nov 2019 digit

En intuitiv chattbot ska erbjuda unga samtalsstöd dygnet runt. Med Chatpal hoppas forskare på Luleå tekniska högskola hitta ett flexibelt alternativ för unga som befinner sig i riskzonen för psykisk ohälsa. Upplevelsen ska bli ett tryggt samtal som hemma vid köksbordet.