Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Helsingborgs nya bikupa

HBG Works är den första kommunala acceleratorn i Sverige. Här får kommunala bolag och förvaltningar hjälp att komma fram till inom vilka områden och verksamheter de ska digitalisera. Samtidigt fortsätter kommunen att utveckla nya chattbottar som kan underlätta vardagen för medarbetare och medborgare.

Text Fredrik Adolfsson Foto Fredrik Kron, Adobestock 24 juni 2019 digit

– På Helsingborgs stad har vi nyligen haft invigning och etablerat det vi kallar för HBG Works. Det är en plats där vi ska hjälpa våra förvaltningar och verksamheter inom staden att hitta de bästa idéerna och komma fram till vad man kan digitalisera, säger Pernilla Nilsson, enhetschef Kund och Kvalitet på digitaliseringsavdelningen på Helsingborgs stad.

Hur kan HBG Works hjälpa till där?

– Vi har tagit fram den här modellen och idag finns det väldigt mycket olika initiativ ute i staden, och HBG Works är ett sätt att samla dem på ett och samma ställe för att kunna få den hjälp man behöver. Detta är ingenting som vi på Digitaliseringsavdelningen har kommit fram till utan det är förankrat och ett politiskt beslut i Helsingborgs stad att vi ska göra detta. Vi har blivit den första kommunala acceleratorn i Sverige och satsar hårt på digitaliseringsfrågorna.

Hur lyckas ni?

– Jag tror att det är viktigt att förvaltningarna eller bolagen ägandeskap över sina egna frågor, men att vi kan hjälpa dem på det här pedagogiskt framtagna arbetssättet att komma fram till vilka saker som är bäst. Vi är ingen fabrik som kommer att göra detta till någon annan utan vi är en del på vägen för att kicka igång dem.

Och ni har precis startat?

– Vi flyttade in i februari men redan innan vi flyttade in hade vi börjat arbeta med det här tankesättet. Platsen i sig är bara nästa steg.

Vad händer härnäst?

– Vi arbetar mycket med att göra oss hörda i staden och vill att man ska känna till att vi finns. Vi är varken ett kontorshotell eller konferensanläggning men i dagsläget är vi väldigt öppna med att man får komma och vara hos oss eftersom vi vill att platsen ska kännas som ett naturligt ställe att komma till för att få hjälp. Vi försöker etablera vårt namn.

Två år fram, hur ser HBG Works ut då?

– De som sitter där fast placerade är vårt digitala utvecklingsgäng som bland annat ansvarar för vår webb och vårt intranät, men också våra chattbottar. Vi har en chattbot i dagsläget för vårt kundcenter som heter Sally och som svarar på frågor specifikt om vuxenutbildning för våra medborgare. Vi har också plockat fram en intern chattbot som vår it-support använder för våra medarbetare. På det området vill vi förstås utvecklas med chattbottar som kan hjälpa till med olika frågor och kanske ta emot samtal.

– HBG Works är ett projekt som vi har fått pengar för under en viss tid, men vi vill förstås bli så pass etablerade att vi kan bli permanenta. Att man ser att det funkar och att vi tillför en process som staden vill behålla.

Rekommenderad läsning

cool-tjej-i-rosa.jpg
voister paper digitala assistenter

Så jobbar chattbotten Sally

22 feb 2019 digit

Helsingborgs kommun ligger långt fram när det gäller digitalisering och AI var ett naturligt nästa steg. Men när chattbotten Sally svarar på frågor om vuxenutbildning är det resultatet av en utvecklingsresa olika alla andra. 

chattbot-skapa-egen-eskilstuna.jpg
video
Ett samarbete mellan Microsoft och Voister

Så gör du en chattbot i Azure

15 feb 2019 digit

Eskilstuna kommun har utvecklat en chattbot i Azure som svarar på frågor som tidigare har tagits om hand av servicedesken. Nästa steg är en bot som kan svara på flera språk och ta hand om frågor om bygglov och förskoleplatser.

tradlost-gavle.jpg

Gävle skalla – trådlöst till alla

25 feb 2019 digit

Gävle har satsat på fritt trådlöst nät överallt i alla kommunens 87 lokaler inom vård och omsorg. Det ska göra de boende mer självständiga och arbetet för personalen enklare. 

glad-tjej-med-hatt-och-kaffe.jpg
voister paper digitala assistenter

Löfbergs kaffe med bot

29 jan 2019 digit

På sin resa mot framtidens konsumenter tar Löfbergs hjälp av en digital assistent för att bygga starka relationer med en viktig grupp. Målet är att utveckla alla kontaktytor med gruppen unga kaffedrickare.

buggjobbare flyger drönare.jpg
video

Plugga för framtiden

27 aug 2018 digit

Drönaroperatörer och programmerare av förarlösa fordon är två utbildningar som Myndigheten för yrkeshögskolan nyligen har startat. Med hjälp av trendspaningsapplikationer och en tät kontakt med branschorganisationer, utvecklar myndigheten nya utbildningar för framtidens jobb.

fem-gafflar-med-kott.jpg

Köttbot månadens medarbetare

30 jan 2019 digit

För att fler konsumenter ska känna till fördelarna med svenskt, butiksstyckat kött testar City Gross nu en virtuell köttmästare. Därmed blir kedjan också först i den svenska dagligvaruhandeln med att använda en virtuell värd som interagerar med kunderna.

fyra röda fiskehyddor på rad på en brygga i vattnet.jpg
video

Lantmäteriets nya robotar

31 aug 2018 digit

Blockkedjor, AI och RPA testas och används flitigt på Lantmäteriet. Men för en full utväxling av tekniken krävs en lagändring. Det menar Anders Enmark, digital strateg på Lantmäteriet.

cykel-vr.jpg

VR och robotar i Norrköping

28 feb 2019 digit

Pröva, testa och inspirera. Norrköping växer med ny teknik. Nu kan invånarna VR-cykla i en av kommunens parker och i skolorna finns robotar som eleverna kan träna med inför sina framföranden i klassen.

skånskt rappfält med en bit hav i bakgrunden.jpg
video

Skånetrafiken kör med devops

18 jun 2018 digit

Med en ny app och färre prisnivåer sänker Skånetrafiken ribban för att åka kollektivt. Med hjälp av devops är tjänsterna under ständig utveckling och nästa steg är att testa om biljetterna kan lagras i molnet och kopplas till din id-handling.