Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Helsingborgs nya bikupa

HBG Works är den första kommunala acceleratorn i Sverige. Här får kommunala bolag och förvaltningar hjälp att komma fram till inom vilka områden och verksamheter de ska digitalisera. Samtidigt fortsätter kommunen att utveckla nya chattbottar som kan underlätta vardagen för medarbetare och medborgare.

Text Fredrik Adolfsson Foto Fredrik Kron, Adobestock 24 juni 2019 digit

– På Helsingborgs stad har vi nyligen haft invigning och etablerat det vi kallar för HBG Works. Det är en plats där vi ska hjälpa våra förvaltningar och verksamheter inom staden att hitta de bästa idéerna och komma fram till vad man kan digitalisera, säger Pernilla Nilsson, enhetschef Kund och Kvalitet på digitaliseringsavdelningen på Helsingborgs stad.

Hur kan HBG Works hjälpa till där?

– Vi har tagit fram den här modellen och idag finns det väldigt mycket olika initiativ ute i staden, och HBG Works är ett sätt att samla dem på ett och samma ställe för att kunna få den hjälp man behöver. Detta är ingenting som vi på Digitaliseringsavdelningen har kommit fram till utan det är förankrat och ett politiskt beslut i Helsingborgs stad att vi ska göra detta. Vi har blivit den första kommunala acceleratorn i Sverige och satsar hårt på digitaliseringsfrågorna.

Hur lyckas ni?

– Jag tror att det är viktigt att förvaltningarna eller bolagen ägandeskap över sina egna frågor, men att vi kan hjälpa dem på det här pedagogiskt framtagna arbetssättet att komma fram till vilka saker som är bäst. Vi är ingen fabrik som kommer att göra detta till någon annan utan vi är en del på vägen för att kicka igång dem.

Och ni har precis startat?

– Vi flyttade in i februari men redan innan vi flyttade in hade vi börjat arbeta med det här tankesättet. Platsen i sig är bara nästa steg.

Vad händer härnäst?

– Vi arbetar mycket med att göra oss hörda i staden och vill att man ska känna till att vi finns. Vi är varken ett kontorshotell eller konferensanläggning men i dagsläget är vi väldigt öppna med att man får komma och vara hos oss eftersom vi vill att platsen ska kännas som ett naturligt ställe att komma till för att få hjälp. Vi försöker etablera vårt namn.

Två år fram, hur ser HBG Works ut då?

– De som sitter där fast placerade är vårt digitala utvecklingsgäng som bland annat ansvarar för vår webb och vårt intranät, men också våra chattbottar. Vi har en chattbot i dagsläget för vårt kundcenter som heter Sally och som svarar på frågor specifikt om vuxenutbildning för våra medborgare. Vi har också plockat fram en intern chattbot som vår it-support använder för våra medarbetare. På det området vill vi förstås utvecklas med chattbottar som kan hjälpa till med olika frågor och kanske ta emot samtal.

– HBG Works är ett projekt som vi har fått pengar för under en viss tid, men vi vill förstås bli så pass etablerade att vi kan bli permanenta. Att man ser att det funkar och att vi tillför en process som staden vill behålla.

Rekommenderad läsning

cool-tjej-i-rosa.jpg
voister paper digitala assistenter

Så jobbar chattbotten Sally

22 feb 2019 digit

Helsingborgs kommun ligger långt fram när det gäller digitalisering och AI var ett naturligt nästa steg. Men när chattbotten Sally svarar på frågor om vuxenutbildning är det resultatet av en utvecklingsresa olika alla andra. 

chattbot-skapa-egen-eskilstuna.jpg
video
Ett samarbete mellan Microsoft och Voister

Så gör du en chattbot i Azure

15 feb 2019 digit

Eskilstuna kommun har utvecklat en chattbot i Azure som svarar på frågor som tidigare har tagits om hand av servicedesken. Nästa steg är en bot som kan svara på flera språk och ta hand om frågor om bygglov och förskoleplatser.

tre missiler med himmel som bakgrund.jpg
video

Hotet gav kommunen O365

16 sep 2019 digit

Krypteringsattacker och mejlfiske fick Landskrona kommun att satsa på Office 365. Samtidigt som it-avdelningen fick ett bättre verktyg att hantera säkerhetsutmaningarna har verksamheterna en plattform för kommunikation.

ung-telefon-960640.jpg

AI hjälper unga

19 nov 2019 digit

En intuitiv chattbot ska erbjuda unga samtalsstöd dygnet runt. Med Chatpal hoppas forskare på Luleå tekniska högskola hitta ett flexibelt alternativ för unga som befinner sig i riskzonen för psykisk ohälsa. Upplevelsen ska bli ett tryggt samtal som hemma vid köksbordet.

hjärta-vård-offentligsektor.jpg

Offentlig oro

29 okt 2019 digit

Teknikutvecklingen kommer innebära stora förändringar för offentlig sektor under de kommande åren. Bland annat riskerar det att bli färre personliga möten och att regelverk hamnar på efterkälken. Det visar en ny undersökning från Kommittén för teknologisk innovation och etik.

tre unga munkpojkar i tibet går med varsitt paraply i tempel.jpg

Västerås visar vägen

30 jan 2020 digit

För att öka teknikintresset startade Västerås Expectrum där etablerade och nya bolag samarbetar med elever. Upplägget har väckt intresse, både från andra kommuner men hubben har även haft mer långväga besök. 

kablar-it.jpg

It-strul för 30 mdr

10 dec 2019 digit

Hela 34 minuter om dagen spenderar medlemmarna i fackförbundet Vision på it-lösningar som inte fungerar. Den sammanlagda tiden har ökat sedan den senaste undersökningen och totalt beräknas tidsåtgången kosta 30 miljarder kronor om året.

uppsala-kommun.jpg
video

Uppsala väljer VxRail

22 maj 2019 digit

Uppsala automatiserar arbetet för sin it-avdelning med hjälp av VxRail från Dell Technologies. Den hyperkonvergerade lösningen kommer att ge en hög tillförlitlighet och fokus kan istället läggas på att leverera bra välfärd till medborgarna i kommunen. 

atletisk tjej gör jättehopp med röd bakgrund.jpg (1)
video

Ale med steget före

8 maj 2019 digit

Ale kommun insåg tidigt vikten av digitalisering för att säkra invånarnas behov av service och vård. Nu är man lika tidigt ute med en egenutvecklad chattbot som snart blir en tillgång för hela förvaltningen.