Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Helsingborgs nya bikupa

HBG Works är den första kommunala acceleratorn i Sverige. Här får kommunala bolag och förvaltningar hjälp att komma fram till inom vilka områden och verksamheter de ska digitalisera. Samtidigt fortsätter kommunen att utveckla nya chattbottar som kan underlätta vardagen för medarbetare och medborgare.

– På Helsingborgs stad har vi nyligen haft invigning och etablerat det vi kallar för HBG Works. Det är en plats där vi ska hjälpa våra förvaltningar och verksamheter inom staden att hitta de bästa idéerna och komma fram till vad man kan digitalisera, säger Pernilla Nilsson, enhetschef Kund och Kvalitet på digitaliseringsavdelningen på Helsingborgs stad.

Hur kan HBG Works hjälpa till där?

– Vi har tagit fram den här modellen och idag finns det väldigt mycket olika initiativ ute i staden, och HBG Works är ett sätt att samla dem på ett och samma ställe för att kunna få den hjälp man behöver. Detta är ingenting som vi på Digitaliseringsavdelningen har kommit fram till utan det är förankrat och ett politiskt beslut i Helsingborgs stad att vi ska göra detta. Vi har blivit den första kommunala acceleratorn i Sverige och satsar hårt på digitaliseringsfrågorna.

Hur lyckas ni?

– Jag tror att det är viktigt att förvaltningarna eller bolagen ägandeskap över sina egna frågor, men att vi kan hjälpa dem på det här pedagogiskt framtagna arbetssättet att komma fram till vilka saker som är bäst. Vi är ingen fabrik som kommer att göra detta till någon annan utan vi är en del på vägen för att kicka igång dem.

Och ni har precis startat?

– Vi flyttade in i februari men redan innan vi flyttade in hade vi börjat arbeta med det här tankesättet. Platsen i sig är bara nästa steg.

Vad händer härnäst?

– Vi arbetar mycket med att göra oss hörda i staden och vill att man ska känna till att vi finns. Vi är varken ett kontorshotell eller konferensanläggning men i dagsläget är vi väldigt öppna med att man får komma och vara hos oss eftersom vi vill att platsen ska kännas som ett naturligt ställe att komma till för att få hjälp. Vi försöker etablera vårt namn.

Två år fram, hur ser HBG Works ut då?

– De som sitter där fast placerade är vårt digitala utvecklingsgäng som bland annat ansvarar för vår webb och vårt intranät, men också våra chattbottar. Vi har en chattbot i dagsläget för vårt kundcenter som heter Sally och som svarar på frågor specifikt om vuxenutbildning för våra medborgare. Vi har också plockat fram en intern chattbot som vår it-support använder för våra medarbetare. På det området vill vi förstås utvecklas med chattbottar som kan hjälpa till med olika frågor och kanske ta emot samtal.

– HBG Works är ett projekt som vi har fått pengar för under en viss tid, men vi vill förstås bli så pass etablerade att vi kan bli permanenta. Att man ser att det funkar och att vi tillför en process som staden vill behålla.

24 juni 2019 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Fredrik Kron, Adobestock

Rekommenderad läsning