Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Sveriges smartaste stad

Linköping är Sveriges smartaste stad, tätt följt av Malmö, Lund och Uppsala. Bland de minst smarta städerna är Eskilstuna, Borås och Jönköping. Det anser respektive stads invånare, enligt rapporten Samhällsbarometern.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 2 maj 2019 digit

bilar-kö-smarta-städer.jpg

– Människornas behov måste alltid stå i centrum av teknikutvecklingen i smarta städer. Omständigheter som ökar trivseln och rörligheten i städerna skapar värdefulla effekter, såsom trygghet och samhörighet. Dessa faktorer är väldigt viktiga för den sociala hållbarheten och för att en stad ska anses som smart fullt ut, säger Nicke Rydgren, affärschef på PE.

Linköpings smarta näringsliv

Det är teknik- och arkitektkoncernen Projektengagemang, PE, som bett ungefär 3 300 svenskar i Sveriges 20 största städer att kommentera hur väl 35 olika påståenden som beskriver en smart stad, stämmer in på just deras stad.

20 städer i smarthet

1. Linköping          62% smarthet
2. Malmö              62% smarthet
3. Lund                 60% smarthet
4. Uppsala             60% smarthet
5. Norrköping        55% smarthet
6. Karlstad            55% smarthet
7. Halmstad          53% smarthet
8. Umeå               53% smarthet
9. Stockholm        52% smarthet
10. Helsingborg     52% smarthet
11. Örebro            52% smarthet
12. Växjö             50% smarthet
13. Västerås         50% smarthet
14. Göteborg        49% smarthet
15. Gävle             49% smarthet
16. Sundsvall        47% smarthet
17. Södertälje       46% smarthet
18. Jönköping       46% smarthet
19. Borås              45% smarthet
20. Eskilstuna        45% smarthet

Linköping hamnar i topp, tätt följt av Malmö, Lund och Uppsala. Linköpingsborna anser bland annat att deras stad har ett brett affärs- och nöjesutbud och flera kunskapskluster.

Eskilstuna innehar sistaplatsen, strax efter Borås och Jönköping.

I undersökningen står trafiken högt i kurs när det handlar om smarthet. 56 procent av svenskarna anser att den stad de bor i är smart och hela 71 procent anser att det är lätt att ta sig fram med cykel i just deras stad.

– Sverige ligger på många sätt i framkant i utvecklingen av smarta städer, vilket höjer svenskarnas förväntningar. Där har vi som samhällsbyggare ett stort ansvar i att möta invånarnas krav och behov. Genom att integrera innovation och digitalisering i stadsplaneringen och i utformningen av våra samhällen kan vi underlätta för svenskarna att leva och bo mer hållbart samtidigt som vi formar samhällen som förenklar deras tillvaro, säger Nicke Rydgren.

Källa: PE

Senaste nytt

Smart i hamn

19 november 2019

Nordens största hamn sjuder av aktivitet. Med det egenutvecklade Permesso får Göteborgs hamns energihamn bättre koll på pågående underhållsarbeten och kan snabbt utfärda nödvändiga arbetstillstånd.

AI hjälper unga

19 november 2019

En intuitiv chattbot ska erbjuda unga samtalsstöd dygnet runt. Med Chatpal hoppas forskare på Luleå tekniska högskola hitta ett flexibelt alternativ för unga som befinner sig i riskzonen för psykisk ohälsa. Upplevelsen ska bli ett tryggt samtal som hemma vid köksbordet.

Bestulen via mobilen

18 november 2019

Secure World sparar betalningsuppgifter till nästan varannan smartphone i världen. Nu har Check Point hackat programmet och fann ett antal sårbarheter hos olika leverantörer. 

Kritik mot klassrobot

18 november 2019

När nyhetens behag bleknar har elever med erfarenhet av humanoida robotar i klassrummet en hel del invändningar. Många är tveksamma till om robotar ska undervisa yngre elever och framhåller risken att roboten kan störa i klassrummet. Det visar ny forskning från Göteborgs universitet.

It som dödar

15 november 2019

Dataintrång på sjukhus har en stor inverkan på patientvården och ökar dödligheten, även flera år efter en incident. Det visar en ny undersökning från Vanderbilt University och University of Central Florida.

Volvo lastar smart

15 november 2019

Volvo vill minska antalet transporter till Göteborgs innerstad. Målet är en minskning med 40 procent, vilket bland annat ska ske via digitala lösningar och omlastning i hubbar.