Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Avvaktande till autonomt

Svenskarna brukar vara teknikvänliga men när det gäller självkörande bilar är attityden annorlunda. Lite drygt fyra av tio föredrar tekniken inom fem år, men under det närmaste året skulle 15 procent välja en självkörande framför en traditionell bil. Det är under det internationella genomsnittet.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 20 maj 2019 digit

rapport-om-sjalvkorande-bilar.jpg

Capgemini Research Institutes rapport The Autonomos Car: A Consumer Perspective bygger på 5 500 respondenter från sex länder och hur de ser på utvecklingen för självkörande bilar.

– Svenskarnas siffror ligger ungefär kring det globala genomsnittet genomgående i rapporten. Vi är vana vid digitalisering och borde skilja oss lite mer från länder som exempelvis Frankrike och Tyskland som inte har kommit lika långt som oss i digitaliseringen. Det är egentligen bara Kina som sticker ut, vilket inte är förvånande. De har en helt annan syn på teknik och digital utveckling som få andra länder kan mäta sig med idag, säger Håkan Erander, vice president Automotive Nordics på Capgemini Invent.

Större roll i vardagen

Totalt sett visar studien en positiv inställning inför utvecklingen och inom tio år vill 64 procent av respondenterna hellre åka i en självkörande än i en traditionell bil. Här visar det sig att svenskarna inte är riktigt lika positivt inställda, 61 procent. Mest positiva är de intervjuade kineserna, där 72 procent välkomnar utvecklingen.

De har en helt annan syn på teknik och digital utveckling som få andra länder kan mäta sig med idag.

Enligt den internationell statistiken tror konsumenter att självkörande bilar kommer att spela en större roll i deras vardagsliv. Drygt hälften, 54 procent, är positiva till att självkörande bilar själv hämtar och lämnar av familj och vänner.

Se på film

50 procent förväntar sig att självkörande bilar kommer att spara tid så att vi kan göra andra aktiviteter under bilfärden. Till exempel titta på film, arbeta eller bara njuta av turen.

Konsumenterna upplever att transformationen till självkörande bilar kommer skapa såväl större flexibilitet som mobilitet. Men det finns blandade känslor och 48 procent av svenskarna uppger att de känner osäkerhet inför utvecklingen. Det är siffror som återspeglas i andra länder i undersökningen.

– Det är intressant att se vad konsumenterna tror att utvecklingen kommer att bidra till i deras vardag. Precis som med många andra tekniska utvecklingar känner man en osäkerhet och rädsla då det är nytt och okänt. Det tar tid för människor att vänja sig vid nya tekniska företeelser, vilket är helt normalt och något som vi ser i rapporten, avslutar Håkan Erander.

Källa: Capgemini

Senaste nytt

Rekord för RPA

25 juni 2019

Marknaden för RPA växte med 63 procent under 2018. Den positiva utvecklingen väntas fortsätta och kommer 2019 att vara värd 1,3 miljarder dollar. Den största ökningen sker hos banker, försäkringsbolag och telekomföretag. 

Polisen granskas

24 juni 2019

Datainspektionen har inlett en granskning av Polisen och Ekobrottsmyndigheten och om de båda brottsbekämpande myndigheterna har rutiner för att upptäcka, rapportera och hantera personuppgiftsincidenter.

Revolution i cellforskning

24 juni 2019

Ett vanligt problem när celler undersöks är att den optiska pincetten skadar cellen. Nu kan svensk forskning lösa det här genom en ny typ av kraft, som minskar pincettens ljusanvändning.

ABB breddar bilden

20 juni 2019

När teknikindustrin ska illustreras syns oftast män på bilderna. Det vill ABB göra något åt och ansluter sig därför till Teknikföretagens bildbank Bredda Bilden.

Så säkras företaget

20 juni 2019

Företag lägger allt större del av sin it-budget på cybersäkerhet, men vad effekten blir glöms för ofta bort. För att lyckas måste säkerhet vara en del av affärsstrategin, riskhanteringen och i beslutsfattandet. Detta framkommer i en ny undersökning gjord av PwC.

Trafikverkets 20 åtgärder

19 juni 2019

Trafikverket presenterar 20 insatser för ett mer automatiserat och smart vägtransportsystem. Åtgärderna ska genomföras under fem år och några av dem är autonoma bussar på landsväg samt snöskottande robotar.