Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

It för brandfritt Stockholm

brandbil-ostermalm.jpg

Storstockholms brandförsvar använder digitalt kartstöd som hjälp vid utryckningar, är diplomerade enligt Svensk miljöbas och skickar förbrukad elektronik till återanvändning.

 Vid utryckningar måste brandmännen ta beslut fort och samtidigt försöka ta hänsyn till miljön. Som hjälp har de kartstöd där de digitalt kan ta reda på om det exempelvis finns dricksvattentäkter i närheten för att planera sin insatsåtgärd, säger Erika Wester, miljöstrateg på Storstockholms brandförsvar.

Storstockholms brandförsvar använder sig av teknik för att både effektivisera arbetet och minska sin klimatpåverkan. Vad gäller just kartstöd så ser Erika Wester ytterligare potential att optimera arbetet vid utryckningar. Ju mer information om platser desto bättre.

– Vi kan anpassa vår framkörning och förbereda insats i vattenskyddsområden när det brinner. Om en lastbil har vält så kan vi ta reda på ifall det finns till exempel en sjö eller annan känslig mark vid olycksplatsen redan när vi är i bilen. Sådan information är jätteviktig för att kunna besluta vilka åtgärder vi ska vidta när vi kommer fram. Och detta är bara några av många potentiella områden.

Diplom och återanvändning

Och hållbarhetstänket gäller inte bara vid utryckningar. Storstockholms brandförsvar är diplomerade enligt den nationella miljöledningsstandarden Svensk miljöbas, som mycket handlar om att få till ett systematiskt miljöarbete.

Vid utryckningar måste brandmännen ta beslut fort och samtidigt försöka ta hänsyn till miljön.

– Det viktiga är att se var vi har vår miljöpåverkan och börja jobba därifrån. Miljön är inte heller någon ensam process utan det ska vara integrerat överallt i det vardagliga arbetet.

Verksamheten skickar all elektronik som inte går att använda längre till en leverantör inom återanvändning. Vid kommande upphandlingar vill Erika Wester gå ett steg längre och se över möjligheterna att köpa it som tjänst istället för att äga egna klienter.  

– Ur miljöhänsyn så är tjänstefieringen där man väver in återanvändning och hanteringen av livscykeln bättre. Det är viktigt att börja se att elektronik inte är slut bara för att den når en viss ålder. Vi måste gå efter ett mer behovsprövat sätt att hantera teknik och komma ut ur slit och släng-hysterin som finns. Det är som med mat, bara för att den når sitt bäst före-datum så behöver den inte vara dålig, avslutar Erika Wester.

10 april 2019 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Mostphotos

Rekommenderad läsning