Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Stöd för delaktighet

För att digital teknik ska göra det möjligt att självständigt kunna ta del av information, få tillgång till olika former av samhällsservice och delta fullt ut i samhället krävs en medvetenhet om digitaliseringens utmaningar. Det visar Myndigheten för delaktighet, MFD:s, rapport Från digital teknik till digitalisering.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 27 mars 2019 digit

rock-mormor-i-starka-farger.jpg

I rapporten redovisar MFD regeringsuppdraget att stödja kommunerna i att använda digital teknik för att främja individens rättigheter och möjlighet till ökad delaktighet, självständighet och självbestämmande.

– MFD:s rapport ger exempel på hur digital teknik kan underlätta för många människor, men också skapa ett utanförskap när samhället alltmer bygger på digitala lösningar. Hinder som att inte ha tillgång till internet och smarta telefoner och otillgänglighet i webbgränssnitt måste undanröjas, säger Malin Ekman Aldén, generaldirektör på Myndigheten för delaktighet.

Digitalt utanförskap

Rapporten framhåller att det finns flera olika orsaker till att personer hamnar i ett digitalt utanförskap. Det kan handla om bristande tillgång till tekniken, exempelvis datorer eller mobiler. Det kan också handla om avsaknad av digital kompetens.

Många grupper saknar stöd och har inte tillräcklig kunskap för att kunna nyttja den digitala teknikens fulla potential. En annan orsak är att de tekniska produkterna och tjänsterna inte är utformade utifrån olika personers behov och förutsättningar. Exempelvis kan nedsatt kognition medföra svårigheter att använda digital teknik.

Hinder som att inte ha tillgång till internet och smarta telefoner och otillgänglighet i webbgränssnitt måste undanröjas.

Malin Ekman Aldén , generaldirektör på Myndigheten för delaktighet

Kommunernas ansvar

Att förebygga hinder är också viktigt för kommunerna som inför olika digitala tjänster riktade till medborgarna. Om olika grupper redan befinner sig i ett digitalt utanförskap blir det svårare att införa digitala tjänster i kommuner och regioner.

Det kommer då istället att krävas särlösningar för att tillgodose individernas behov, vilket också påverkar kommunens kostnader. Vikten av att utforma de digitala tjänsterna med utgångspunkt i en mångfald av behov och förutsättningar kan inte nog betonas.

Stöd för biståndsbedömare

För att stödja kommunerna i arbetet med att öka individens integritet och självbestämmande har MFD tagit fram ett metod- och kunskapsstöd som finns tillgängligt på myndighetens webbplats.

Den primära målgruppen för metodstödet är biståndsbedömare i kommunen.

Målen med metodstödet är att:

  • I en behovsbedömningssituation underlätta för kommunen att ta reda på den enskildes önskemål och ge stöd att välja digital låslösning.
  • Illustrera att det finns befintlig digital teknik som kan användas för att ge individen ökad kontroll över sitt privatliv.
  • Öka förutsättningarna för den enskilde att få inflytande i handläggningen av ansökan om insatserna.
  • Möjliggöra för kommunen att genom stödet snabbt kunna ta reda på och dokumentera den enskildes livssituation och önskemål.
  • Ge förslag på digital låslösning som matchar individens vilja, behov och förutsättningar.

Metodstödet består av ett faktastöd, en skattning och ett samtalsstöd. Det ingår också ett avsnitt som visar exempel på digital teknik samt en film som illustrerar risker för digitalt utanförskap och vilka möjligheter det finns att undanröja hinder för detta.

Brett samarbete

MFD har haft regelbundna möten Socialstyrelsen, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Upphandlingsmyndigheten, Post- och telestyrelsen, Digitaliseringsmyndigheten och Sveriges Kommuner och Landsting.

Syftet har varit att lyfta vikten av tillgänglighet och att digitaliseringen är central för att öka individens möjligheter oavsett funktionsförmåga, ålder, kön, könsidentitet eller etnicitet. Lika tillgång har varit en annan viktig fråga att lyfta, där särskilt fokus har legat på att identifiera risker för digitalt utanförskap och på de hinder som finns för att använda internet.

Utifrån den erfarenhet och kunskap som MFD har fått genom de olika uppdragen ser myndigheten att digital teknik på många sätt innebär möjligheter för personer med funktionsnedsättning att bli mer delaktiga i samhället och få ökat självbestämmande.

Källa: Myndigheten för delaktighet

Senaste nytt

O365 tolkar svenska

5 december 2019

Microsofts nya tjänst i O365 gör det möjligt att transkribera tal till text i realtid. Den välkomna nyheten kan bland annat underlätta möten i skolan mellan lärare och föräldrar med annat hemspråk. Tjänsten kommer att finnas i Microsoft Word, PowerPoint, OneNote och Outlook.

Garanterar digital vård

4 december 2019

Stockholm är Sveriges första region som inför en Digital vårdgaranti, vilket garanterar att alla dess medborgare även ska kunna söka vård digitalt. 

AR och VR exploderar

4 december 2019

Marknaden för augmented och virtual reality kommer 2020 att värderas till 18,8 miljarder dollar. Det är en ökning gentemot 2019 med 78 procent. 

Lågpris ökar

3 december 2019

Marknadsandelarna på mobilmarknaden fortsätter att öka för Huawei, Samsung och Oppo. Motsatt utveckling går att se för Apple och Xiaomi.

Fossilfritt med Azure

3 december 2019

Allt fler företag vill ha 100 procent förnybar energi, men för att målet behövs lösningar för att spåra förnybar el på ett tillförlitligt sätt. Med 24/7 Matchning blir grön energiförbrukning helt transparent. Lösningen är ett resultat av Azure IoT Central och samarbetet mellan Microsoft och Vattenfall.

Cloud act-bolag ratas

2 december 2019

Försäkringskassan kommer inte samarbeta med molnleverantörer som omfattas av Cloud Act för lagring av verksamhetskritisk data. Istället är målet en it-drift i statlig regi. Det visar myndighetens vitbok om publika molntjänster i offentlig verksamhet.