Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Snart smidigare städer

Rise har tagit fram en plan för hur framtidens städer måste se ut för att skapa en smartare och effektivare framkomlighet. I deras forskningsrapport presenteras bland annat ett förslag om att införa flytande tunnlar. 

Text Tim Leffler Foto Adobestock 11 februari 2019 digit

vita blommor längs med en gata.jpg

– Vi ser att potentialen till effektivisering och att helt enkelt skapa en bättre och mer hälsosam vardag i storstäderna är enorm. Nästa steg för oss är nu att göra konkreta tillämpningar i samarbete med offentliga och privata aktörer, säger Lei Chen, Senior Researcher på Rise.

Eldrivna bilar och flytande tunnlar

Med projektet Numo, New Urban Mobility, ska Rise tillsammans med LogistikCentrum och PLP Labs i London bland annat titta på möjligheten att anpassa städer till självkörande och eldrivna fordon för att minska trafikkaoset som idag ofta råder i storstäderna runt om i världen, där snitthastigheten för fordon som kör i städer minskar för varje år som går.

I Numo-projektet har man tittat på hur förbättringspotentialen för städerna New York, London, Göteborg och Stockholm och skissat på framtida lösningar.

I sin forskningsrapport har man bland annat tittat på möjligheten till så kallade flytande biltunnlar – tunnlar som sätts upp precis under vattenytan – och filer där endast självkörande elbilar, AEV:s, har tillträde till, och som man menar på ett effektivt sätt skulle kunna ersätta dagens busstrafik med råge.

Visionen är att vem som helst ska kunna gå kliva in i en bil och kliva av där man vill, utan att behöva tänka på byten eller rusningstrafik.

– Vi behöver hitta smarta sätt att använda gator och vägar som är lågt trafikerade, till exempel bussfiler, och på sikt bygga infrastruktur som är anpassad för eldrivna och självgående fordon. Vi har till exempel tittat på olika typer av tunnlar, både under jord och i vatten. Grundprincipen är att separera autonoma fordon från den vanliga trafiken, bara då kan vi nå den fulla potentialen, säger Lei Chen, Senior Researcher på RISE och ansvarig för NuMo-projektet.

Källa: Rise

Senaste nytt

Google vill reglera AI

21 januari 2020

Chefen för Googles moderbolag Alphabet, Sundar Pichai, vill se en reglering för AI-tekniken. Det skriver han i en debattartikel i Financial Times.

Oron mot storbolagen

21 januari 2020

Mer än hälften av svenskarna anser att storbolagens datainsamling är det största hotet mot vår personliga integritet och 11 procent anser att samhällets insamling oroar mest. Det visar en ny undersökning från SIFO. 

EU föreslår förbud

20 januari 2020

EU-kommissionen föreslår att ansiktsigenkänning i publika rum ska förbjudas i upp till fem år. Syftet är att få tid att undersöka teknikens inverkan på samhället.

Spåra el per timme

20 januari 2020

Nu kan elanvändare få en ökad transparens av sin energianvändning. Microsofts och Vattenfalls lösning spårar förnybar el timme för timme, istället för på årsbaserad data.

Rekordförsäljning

17 januari 2020

För första gången sedan 2011 gick den globala pc-marknaden upp under förra året. Marknaden växte med 2,7 procent under 2019  och under sista kvartalet var ökningen som störst med 4,8 procent.

AI mot grooming

17 januari 2020

Bara genom att höra olika röster tror vi oss uppfatta egenskaper hos personer, bland annat ålder. På Högskolan i Gävle forskar nu Sara Skoog Waller kring hur AI framöver kan hitta kännetecken på röstmanipulation.