Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Öviks smarta flygplats

oviks-smarta-flygplats.jpg

Drönare förväntas vara en del i den dagliga verksamheten på framtidens allt mer automatiserade och fjärrstyrda flygplatser. Projektet ASAS, Airport Surveillance for Airport Safety, ska demonstrera drönarlösningar som bland annat hjälper till att förbättra säkerheten och minska miljöpåverkan vid flygplatser. Först ut är Örnsköldsvik Airport.

ASAS kommer att bidra med sina kompetenser inom trådlös kommunikation och automation för utveckling av drönare samt affärsutveckling.

– Vi måste utvärdera olika kommunikationslösningar för att säkerställa tillgänglighet och tillförlitlighet för fjärrstyrning och dataöverföring. 5G är ett område som vi kommer att titta närmare på. Dessutom kommer vi att undersöka hur en sömlös integrering av en sådan lösning kan göras i den nuvarande driftproceduren och skapa en innovationsplattform för framtida avancerade intelligenta funktioner, säger säger Lei Chen, senior forskare vid RISE som leder projektet och genomför det i samarbete med Luftfartsverket, LFV, Sveriges regionala flygplatser, Örnsköldsvik Airport och FlyPulse.

Autonom vision

2015 introducerade LFV världens första Remote Tower Center med vilket trafikledningen för Örnsköldsvik Airport kunde fjärrstyras från Sundsvall/Midlanda Airport. 2017 började man använda uppkopplade fordon för att förbättra säkerheten. Fysiska stoppljus ersattes med digitala signaler för att förhindra att fordon närmade sig landningsbanan utan tillstånd.

Istället för att köra ett terrängfordon för att kontrollera flygplatsens stängsel kan eldrivna drönare användas för automatisk kontroll och streama livevideo till personalen.

jonas didoff , projektledare, lfv

För att driva utvecklingen inom flygplatsautomatisering vidare har LFV i samarbete med Örnsköldsvik Airport startat ett program med visionen om den autonoma flygplatsen. Här ska framtidsinriktade lösningar testas och utvärderas för säkra, kostnadseffektiva och fjärrstyrda automatiserade flygplatser. Ett område som ska utforskas är integration av drönarlösningar i den dagliga verksamheten.

Varning för djur

Att inspektera flygplatser innebär många rutinuppgifter som att övervaka galler, spana efter vilda djur och inspektera landningsbanor. Det är uppgifter som vanligtvis är tidskrävande och arbetsintensiva och innebär utsläpp när fossildrivna fordon används.

– Istället för att köra ett terrängfordon för att kontrollera flygplatsens stängsel kan eldrivna drönare användas för automatisk kontroll och streama livevideo till personalen. Detta kommer att spara betydande mängder tid och daglig bilkörning och därigenom minska kostnader och fordonsutsläpp. Med avancerade detekteringstekniker kan systemet också larma personalen om staketskador uppstår eller djur finns på flygplatsens område, säger Jonas Didoff, projektledare för LFVs räkning.

Projektet drar nytta av den erfarenhet av drönarutveckling som finns hos FlyPulse och kommer att leverera drönarlösningar som är skräddarsydda för flygplatsernas behov.

Projektet pågår i 14 månader och kommer att demonstreras i mitten av 2019. Projektet finansieras av Vinnova genom deras program för framtidens drönare.

Källa: Rise 

1 februari 2019 Uppdaterad 4 december 2020 Reporter anne hammarskjöld digit Foto adobestock

Senaste nytt

Trump startar egen plattform

5 maj 2021

När Donald Trump kastades ut från Twitter och Facebook sades det att han skulle komma tillbaka med en egen sociala mediekanal. Nu lanseras From the Desk of Donald J Trump. I samma veva har Facebook beslutat att ex-presidenten inte får tillbaka sitt konto på plattformen.

Fertilitetsappar följer inte GDPR

5 maj 2021

Graviditetsappar delar information om kvinnornas hälsa och sexliv utan deras medgivande och nu efterlyser forskare från bland annat Umeå universitet en bättre hantering av datan i enlighet med GDPR.

Hemleverans av drönare hyllas

4 maj 2021

För första gången får drönare beröm när privatpersoner svarar på frågor om hur de upplever att leveransen har fungerat när varorna kommer hem till dem med hjälp av en drönare. Det visar en undersökning från USA.

Robot städar huvudstadens gator

4 maj 2021

Roboten Free städar gatorna i Helsingfors under kvällar och nätter. Free ingår i ett pilotprojekt och rör sig i upp till sex kilometer i timmen, och säkerheten ska vara god ska varken kunna köra in i gående eller andra mötande föremål. 

Digital fritidsgård med Vinnova

3 maj 2021

Umeå satsar på en digital fritidsgård för kommunens unga. Tillsammans med startups, som ingår i det Vinnova-finansierade nätverket Ignite Public, hoppas kommunen på en plattform som ska utvecklas i samarbete med ungdomar och fritidsledare.

Facebook ber om IOS-spårning

3 maj 2021

Facebook ber Iphone-användare att aktivera spårning, bland annat för att det sociala mediet ska kunna fortsätta vara gratis. Uppmaningen kommer som en följd av IOS 14.5-uppdateringen där Apple gjorde det svårare för appar att spåra sina användare.