Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Öviks smarta flygplats

Drönare förväntas vara en del i den dagliga verksamheten på framtidens allt mer automatiserade och fjärrstyrda flygplatser. Projektet ASAS, Airport Surveillance for Airport Safety, ska demonstrera drönarlösningar som bland annat hjälper till att förbättra säkerheten och minska miljöpåverkan vid flygplatser. Först ut är Örnsköldsvik Airport.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 1 februari 2019 digit

oviks-smarta-flygplats.jpg

ASAS kommer att bidra med sina kompetenser inom trådlös kommunikation och automation för utveckling av drönare samt affärsutveckling.

– Vi måste utvärdera olika kommunikationslösningar för att säkerställa tillgänglighet och tillförlitlighet för fjärrstyrning och dataöverföring. 5G är ett område som vi kommer att titta närmare på. Dessutom kommer vi att undersöka hur en sömlös integrering av en sådan lösning kan göras i den nuvarande driftproceduren och skapa en innovationsplattform för framtida avancerade intelligenta funktioner, säger säger Lei Chen, senior forskare vid RISE som leder projektet och genomför det i samarbete med Luftfartsverket, LFV, Sveriges regionala flygplatser, Örnsköldsvik Airport och FlyPulse.

Autonom vision

2015 introducerade LFV världens första Remote Tower Center med vilket trafikledningen för Örnsköldsvik Airport kunde fjärrstyras från Sundsvall/Midlanda Airport. 2017 började man använda uppkopplade fordon för att förbättra säkerheten. Fysiska stoppljus ersattes med digitala signaler för att förhindra att fordon närmade sig landningsbanan utan tillstånd.

Istället för att köra ett terrängfordon för att kontrollera flygplatsens stängsel kan eldrivna drönare användas för automatisk kontroll och streama livevideo till personalen.

jonas didoff , projektledare, lfv

För att driva utvecklingen inom flygplatsautomatisering vidare har LFV i samarbete med Örnsköldsvik Airport startat ett program med visionen om den autonoma flygplatsen. Här ska framtidsinriktade lösningar testas och utvärderas för säkra, kostnadseffektiva och fjärrstyrda automatiserade flygplatser. Ett område som ska utforskas är integration av drönarlösningar i den dagliga verksamheten.

Varning för djur

Att inspektera flygplatser innebär många rutinuppgifter som att övervaka galler, spana efter vilda djur och inspektera landningsbanor. Det är uppgifter som vanligtvis är tidskrävande och arbetsintensiva och innebär utsläpp när fossildrivna fordon används.

– Istället för att köra ett terrängfordon för att kontrollera flygplatsens stängsel kan eldrivna drönare användas för automatisk kontroll och streama livevideo till personalen. Detta kommer att spara betydande mängder tid och daglig bilkörning och därigenom minska kostnader och fordonsutsläpp. Med avancerade detekteringstekniker kan systemet också larma personalen om staketskador uppstår eller djur finns på flygplatsens område, säger Jonas Didoff, projektledare för LFVs räkning.

Projektet drar nytta av den erfarenhet av drönarutveckling som finns hos FlyPulse och kommer att leverera drönarlösningar som är skräddarsydda för flygplatsernas behov.

Projektet pågår i 14 månader och kommer att demonstreras i mitten av 2019. Projektet finansieras av VINNOVA genom deras program för framtidens drönare.

 

Senaste nytt

Ny lag om RPA

26 juni 2019

SKL kräver en ändring av kommunallagen för att kommuner och regioner ska ha samma möjligheter att utveckla verksamheten genom automatiserat beslutsfattande, RPA, som statliga myndigheter. 

Bada smart i (Troll)hettan

26 juni 2019

I Trollhättan har man placerat IoT-sensorer som mäter vattentemperaturen på kommunens badplatser. Därmed kan du nu hålla koll på tempen både innan du åker till badet och när du väl är där.

Rekord för RPA

25 juni 2019

Marknaden för RPA växte med 63 procent under 2018. Den positiva utvecklingen väntas fortsätta och kommer 2019 att vara värd 1,3 miljarder dollar. Den största ökningen sker hos banker, försäkringsbolag och telekomföretag. 

Polisen granskas

24 juni 2019

Datainspektionen har inlett en granskning av Polisen och Ekobrottsmyndigheten och om de båda brottsbekämpande myndigheterna har rutiner för att upptäcka, rapportera och hantera personuppgiftsincidenter.

Revolution i cellforskning

24 juni 2019

Ett vanligt problem när celler undersöks är att den optiska pincetten skadar cellen. Nu kan svensk forskning lösa det här genom en ny typ av kraft, som minskar pincettens ljusanvändning.

ABB breddar bilden

20 juni 2019

När teknikindustrin ska illustreras syns oftast män på bilderna. Det vill ABB göra något åt och ansluter sig därför till Teknikföretagens bildbank Bredda Bilden.