Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI ökar nöjdheten

Kundnöjdheten växer hos 1177 Vårdguiden. Nu vill Inera, som driver och utvecklar guiden, göra servicen ännu bättre med hjälp av chatt, bild, video och AI.

Text Fredrik Adolfsson Foto Mostphotos 12 februari 2019 it i vården

vardko960640.jpg

 Vi som svarar när man ringer 1177 märker att människor verkligen uppskattar att kunna prata och få råd från en erfaren sjuksköterska. Ofta kan vi lugna de som ringer genom olika egenvårdsråd eller information, samt vid behov vägleda till rätt vårdinstans, säger Maria Eriksson, sjuksköterska och utbildare vid 1177 Vårdguiden på telefon i Region Halland.

1177 Vårdguiden tar emot 350 000 samtal från hela Sverige. Och kunderna blir allt nöjdare, i nöjdkundindex (NKI) steg värdet från 82 för 2017 till 83 för 2018. Allmänt brukar värden över 75 innebära att kunder anses vara mycket nöjda.

AI och chattbotar

Utvecklare och förvaltare av Vårdguiden är Inera. De genomför nu ett antal insatser för att öka tillgängligheten till vård, och det genom att ge invånaren fler verktyg för att kunna sköta sin egen och sina närståendes vårdärenden. Bland annat ser Inera AI och chattbotar som potentiella effektiviseringsområden.

 Det finns en växande efterfrågan att dra nytta av ny teknik, såsom bild, video och chattfunktioner. Det finns också stora möjligheter att förbättra tillgängligheten till vård för invånaren samtidigt som vårdens resurser används mer effektivt. Det gör vi genom att öka graden av automatisering med till exempel chattbotar, ett bättre stöd för hänvisning och på sikt artificiell intelligens. säger Sara Meunier, vice vd, Inera.

Källa: 1177 Vårdguiden

Senaste nytt

Nya neurala nätverk

24 april 2019

Ett arbete på Göteborgs universitet om mikrosimmare ledde till en ny användningsmetod för AI. Redan innan forskningen publicerats så har internationella forskargrupper visat intresse.

Plugga industri 4.0

24 april 2019

KK-stiftelsen har beviljat upp till 42 miljoner kronor till Mälardalens högskola och Jönköping University för att erbjuda näringslivet kurser inom innovation och produktrealisering. Ett av de fyra fokusområdena är industri 4.0.

En AI vi förstår

23 april 2019

Inom AI finns en datadriven metod, exempelvis deep learning, samt en kunskapsdriven metod som baseras mer på logik. Dessa två kan än så länge inte samarbeta som hos människor, men det ska ett forskningsprojekt på Örebro Universitet försöka ändra på. 

Satellit skyddar skogen

23 april 2019

Sveaskog vill se ett slut på granbarkborrens förstöring av den svenska skogen. Därför har bolaget börjat använda sig av en intelligent satellitlösning som i realtid visualiserar insekternas framfart.

Största säkerhetshålen

18 april 2019

Hela 77 procent saknar en beredskapsplan mot cyberattacker, och av de som har en plan så är det bara 54 procent som regelbundet testar den. Det visar en ny rapport från IBM Security.

Krav på ny e-leg

18 april 2019

SKL vill göra det möjligt för alla personer att ha tillgång till en digital legitimation. Idag är det många som inte tillåts ett bank-id och därmed står de utanför en stor del av samhället, vilket också innebär mer jobb för kommuner och offentlig förvaltning.