Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI ökar nöjdheten

Kundnöjdheten växer hos 1177 Vårdguiden. Nu vill Inera, som driver och utvecklar guiden, göra servicen ännu bättre med hjälp av chatt, bild, video och AI.

Text Fredrik Adolfsson Foto Mostphotos 12 februari 2019 it i vården

vardko960640.jpg

 Vi som svarar när man ringer 1177 märker att människor verkligen uppskattar att kunna prata och få råd från en erfaren sjuksköterska. Ofta kan vi lugna de som ringer genom olika egenvårdsråd eller information, samt vid behov vägleda till rätt vårdinstans, säger Maria Eriksson, sjuksköterska och utbildare vid 1177 Vårdguiden på telefon i Region Halland.

1177 Vårdguiden tar emot 350 000 samtal från hela Sverige. Och kunderna blir allt nöjdare, i nöjdkundindex (NKI) steg värdet från 82 för 2017 till 83 för 2018. Allmänt brukar värden över 75 innebära att kunder anses vara mycket nöjda.

AI och chattbotar

Utvecklare och förvaltare av Vårdguiden är Inera. De genomför nu ett antal insatser för att öka tillgängligheten till vård, och det genom att ge invånaren fler verktyg för att kunna sköta sin egen och sina närståendes vårdärenden. Bland annat ser Inera AI och chattbotar som potentiella effektiviseringsområden.

 Det finns en växande efterfrågan att dra nytta av ny teknik, såsom bild, video och chattfunktioner. Det finns också stora möjligheter att förbättra tillgängligheten till vård för invånaren samtidigt som vårdens resurser används mer effektivt. Det gör vi genom att öka graden av automatisering med till exempel chattbotar, ett bättre stöd för hänvisning och på sikt artificiell intelligens. säger Sara Meunier, vice vd, Inera.

Källa: 1177 Vårdguiden

Senaste nytt

O365 tolkar svenska

5 december 2019

Microsofts nya tjänst i O365 gör det möjligt att transkribera tal till text i realtid. Den välkomna nyheten kan bland annat underlätta möten i skolan mellan lärare och föräldrar med annat hemspråk. Tjänsten kommer att finnas i Microsoft Word, PowerPoint, OneNote och Outlook.

Garanterar digital vård

4 december 2019

Stockholm är Sveriges första region som inför en Digital vårdgaranti, vilket garanterar att alla dess medborgare även ska kunna söka vård digitalt. 

AR och VR exploderar

4 december 2019

Marknaden för augmented och virtual reality kommer 2020 att värderas till 18,8 miljarder dollar. Det är en ökning gentemot 2019 med 78 procent. 

Lågpris ökar

3 december 2019

Marknadsandelarna på mobilmarknaden fortsätter att öka för Huawei, Samsung och Oppo. Motsatt utveckling går att se för Apple och Xiaomi.

Fossilfritt med Azure

3 december 2019

Allt fler företag vill ha 100 procent förnybar energi, men för att målet behövs lösningar för att spåra förnybar el på ett tillförlitligt sätt. Med 24/7 Matchning blir grön energiförbrukning helt transparent. Lösningen är ett resultat av Azure IoT Central och samarbetet mellan Microsoft och Vattenfall.

Cloud act-bolag ratas

2 december 2019

Försäkringskassan kommer inte samarbeta med molnleverantörer som omfattas av Cloud Act för lagring av verksamhetskritisk data. Istället är målet en it-drift i statlig regi. Det visar myndighetens vitbok om publika molntjänster i offentlig verksamhet.