Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI ökar nöjdheten

Kundnöjdheten växer hos 1177 Vårdguiden. Nu vill Inera, som driver och utvecklar guiden, göra servicen ännu bättre med hjälp av chatt, bild, video och AI.

Text Fredrik Adolfsson Foto Mostphotos 12 februari 2019 it i vården

vardko960640.jpg

 Vi som svarar när man ringer 1177 märker att människor verkligen uppskattar att kunna prata och få råd från en erfaren sjuksköterska. Ofta kan vi lugna de som ringer genom olika egenvårdsråd eller information, samt vid behov vägleda till rätt vårdinstans, säger Maria Eriksson, sjuksköterska och utbildare vid 1177 Vårdguiden på telefon i Region Halland.

1177 Vårdguiden tar emot 350 000 samtal från hela Sverige. Och kunderna blir allt nöjdare, i nöjdkundindex (NKI) steg värdet från 82 för 2017 till 83 för 2018. Allmänt brukar värden över 75 innebära att kunder anses vara mycket nöjda.

AI och chattbotar

Utvecklare och förvaltare av Vårdguiden är Inera. De genomför nu ett antal insatser för att öka tillgängligheten till vård, och det genom att ge invånaren fler verktyg för att kunna sköta sin egen och sina närståendes vårdärenden. Bland annat ser Inera AI och chattbotar som potentiella effektiviseringsområden.

 Det finns en växande efterfrågan att dra nytta av ny teknik, såsom bild, video och chattfunktioner. Det finns också stora möjligheter att förbättra tillgängligheten till vård för invånaren samtidigt som vårdens resurser används mer effektivt. Det gör vi genom att öka graden av automatisering med till exempel chattbotar, ett bättre stöd för hänvisning och på sikt artificiell intelligens. säger Sara Meunier, vice vd, Inera.

Källa: 1177 Vårdguiden

Senaste nytt

MS köper mark

23 augusti 2019

Microsoft har investerat i mark i Staffanstorps kommun. Bolaget planerar för en ny serverhall, liknande de som tidigare har byggts i Gävle och Sandviken. 

Mer sex med emojis

23 augusti 2019

Ett frekvent användande av emojis ger mer sex, i varje fall om du befinner dig på en dejtingapp. Det visar en ny studie.

Så funkar Facebooks valuta

22 augusti 2019

Facebook ser över möjligheterna att lansera sin egen valuta, Libra. Men en ny forskningsrapport pekar på en mängd regulatoriska hinder för lanseringen. Och den amerikanska kongressen är inte heller positiv till Facebookvalutan.

Ett språk för Industri 4.0

22 augusti 2019

Svensk industri samarbetar i ett LCDM-projekt, life cycle data management, med målet att hitta lösningar på svensk industriell interoperabilitet. Det Vinnova-finansierade projektet kan innebära stora besparingar för industrin.

Böter för igenkänning

21 augusti 2019

Det blir 200 000 kronor i böter för Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå som har använt ansiktsigenkänning för att göra närvarokoll av elever under lektioner. Men it-strateg och tidigare rektor Tommy Lindmark säger att han inte håller med om Datainspektionens beslut.

(Nästan) alla tech-positiva

20 augusti 2019

De globala techjättarna toppar när Yougov rankar bolagens varumärken baserat på frågor till drygt 2,5 miljoner konsumenter. I Sverige toppar Ikea, tätt följt av Swish och Volvo.