Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI ökar nöjdheten

Kundnöjdheten växer hos 1177 Vårdguiden. Nu vill Inera, som driver och utvecklar guiden, göra servicen ännu bättre med hjälp av chatt, bild, video och AI.

Text Fredrik Adolfsson Foto Mostphotos 12 februari 2019 it i vården

vardko960640.jpg

 Vi som svarar när man ringer 1177 märker att människor verkligen uppskattar att kunna prata och få råd från en erfaren sjuksköterska. Ofta kan vi lugna de som ringer genom olika egenvårdsråd eller information, samt vid behov vägleda till rätt vårdinstans, säger Maria Eriksson, sjuksköterska och utbildare vid 1177 Vårdguiden på telefon i Region Halland.

1177 Vårdguiden tar emot 350 000 samtal från hela Sverige. Och kunderna blir allt nöjdare, i nöjdkundindex (NKI) steg värdet från 82 för 2017 till 83 för 2018. Allmänt brukar värden över 75 innebära att kunder anses vara mycket nöjda.

AI och chattbotar

Utvecklare och förvaltare av Vårdguiden är Inera. De genomför nu ett antal insatser för att öka tillgängligheten till vård, och det genom att ge invånaren fler verktyg för att kunna sköta sin egen och sina närståendes vårdärenden. Bland annat ser Inera AI och chattbotar som potentiella effektiviseringsområden.

 Det finns en växande efterfrågan att dra nytta av ny teknik, såsom bild, video och chattfunktioner. Det finns också stora möjligheter att förbättra tillgängligheten till vård för invånaren samtidigt som vårdens resurser används mer effektivt. Det gör vi genom att öka graden av automatisering med till exempel chattbotar, ett bättre stöd för hänvisning och på sikt artificiell intelligens. säger Sara Meunier, vice vd, Inera.

Källa: 1177 Vårdguiden

Senaste nytt

Bluffmejl utan länk

21 februari 2019

Hela 60 procent av alla bluffmejl som skickas har ingen länk utan är helt textbaserade. Det kan skapa en falsk trygghet och gör dem också svårare att upptäcka.

Laddar för Industri 4.0

21 februari 2019

En sensor som kan generera elektricitet från olika typer av rörelser och vibrationer utvecklas nu av forskare vid Luleå universitet. Projektet finansieras av Vinnova och det självdrivande sensorsystemet stärker konkurrenskraften för Sveriges uppkopplade industri.

Nu granskas ansiktsigenkänning

21 februari 2019

Datainspektionen har bestämt sig för att granska Skellefteåskolan Anderstorpsgymnasiets sätt att med hjälp av ansiktsigenkänning kontrollera lektionsnärvaro för elever. Något som skolans rektor ser positivt på. 

Snöfritt med IoT

20 februari 2019

Med sensorer kopplade till molnet kan fastighetsägare planera snöröjningen av tak och sänka kostnaderna för beställningar med kort framförhållning.

Ännu smartare AI

19 februari 2019

En transistor i organisk elektronik som kan lära sig och både har kort- såväl som långtidsminne är ett genombrott inom maskininlärning. Tekniken som utvecklats vid Linköpings universitet gör det möjligt att efterlikna hur den mänskliga hjärnan fungerar.

Alla räknas i Södertälje

18 februari 2019

Som ett led i centrumutvecklingen installerar Södertälje nu besöksräknare längs gågatan och vid Stora torget. Målet är att utses till Årets stadskärna om fyra år.