Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI ökar nöjdheten

Kundnöjdheten växer hos 1177 Vårdguiden. Nu vill Inera, som driver och utvecklar guiden, göra servicen ännu bättre med hjälp av chatt, bild, video och AI.

Text Fredrik Adolfsson Foto Mostphotos 12 februari 2019 it i vården

vardko960640.jpg

 Vi som svarar när man ringer 1177 märker att människor verkligen uppskattar att kunna prata och få råd från en erfaren sjuksköterska. Ofta kan vi lugna de som ringer genom olika egenvårdsråd eller information, samt vid behov vägleda till rätt vårdinstans, säger Maria Eriksson, sjuksköterska och utbildare vid 1177 Vårdguiden på telefon i Region Halland.

1177 Vårdguiden tar emot 350 000 samtal från hela Sverige. Och kunderna blir allt nöjdare, i nöjdkundindex (NKI) steg värdet från 82 för 2017 till 83 för 2018. Allmänt brukar värden över 75 innebära att kunder anses vara mycket nöjda.

AI och chattbotar

Utvecklare och förvaltare av Vårdguiden är Inera. De genomför nu ett antal insatser för att öka tillgängligheten till vård, och det genom att ge invånaren fler verktyg för att kunna sköta sin egen och sina närståendes vårdärenden. Bland annat ser Inera AI och chattbotar som potentiella effektiviseringsområden.

 Det finns en växande efterfrågan att dra nytta av ny teknik, såsom bild, video och chattfunktioner. Det finns också stora möjligheter att förbättra tillgängligheten till vård för invånaren samtidigt som vårdens resurser används mer effektivt. Det gör vi genom att öka graden av automatisering med till exempel chattbotar, ett bättre stöd för hänvisning och på sikt artificiell intelligens. säger Sara Meunier, vice vd, Inera.

Källa: 1177 Vårdguiden

Senaste nytt

Drönare granskar bron

18 september 2020

Nu granskas pelare, pyloner och annan betong på Öresundsbron av drönare. Tidigare genomfördes motsvarande kontroll manuellt

MS AI-tips

18 september 2020

Att utbilda medarbetarna inom AI är minst lika viktigt som att ha rätt teknik på plats. Det visar en ny undersökning från Microsoft.

Miljarder till bredband

17 september 2020

Regeringen satsar ytterligare 2,2 miljarder på utbyggnaden av bredband. Satsningen görs för att stärka Sveriges digitalisering och kommer att fördelas under de kommande fem åren.

Självkörande utan skuld

17 september 2020

Säkerhetsföraren för en självkörande Uber åtalas nu för en dödsolycka i USA. Amerikanska polisen menar att det var mänskliga fel som orsakade olyckan, och inte det självkörande fordonet. 

Mindre ensam med robot

16 september 2020

Äldre personer med demenssjukdomar mår betydligt bättre när de umgås med en robot. Det visar ny forskning från i Storbritannien och Japan.

Sensorer sopsorterar

16 september 2020

Om industrins sopor sorteras med hjälp av sensorer och robotteknik kan avfallet återvinnas i större utsträckning. Det hoppas ett antal aktörer i Skåne, som har gått samman och startat en testbädd.