Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Googles saftiga bot

Den franska datainspektionen CNIL har beslutat att bötfälla Google på 512 miljoner kronor. Boten är det största beloppet hitills till ett företag som inte anses följa GDPR.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 24 januari 2019 säkerhet

domarhamare på massa euro-sedlar.jpg

CNIL, Commission nationale de l’informatique et des libertés, motiverar det höga bötesbeloppet på motsvarande 512 miljoner kronor med att GDPR-överträdelsen har ägt rum under en kontinuerlig tidsperiod och att det ännu inte är åtgärdat.

Tvetydigt och generellt

I sitt beslut beskriver CNIL att det är otydligt när och var man som användare blir tillfrågad om att dela med sig av sina personuppgifter, när man registrerar ett Google-konto. Informationen är ofta lång och snårig, och Google bryter därför mot GDPR som säger att informationen ska vara otvetydig och specifik. CNIL anser därför att man som användare i förlängningen inte är fullt informerad om hur och när ens personliga data kommer att användas.

Folk förväntar sig en hög standard av transparens och kontroll av oss. Vi är djupt hängivna om att möta dessa förväntningar och medgivandekravet som ställs inom ramen för GDPR. Vi analyserar nu beslutet för att utröna vilka våra nästa steg är, säger Google i en kommentar till boten från CNIL.

NYOB tipsade

Det var den 25 och 28 maj år 2018 som organisationen NYOB, None of your business, hörde av sig till CNIL, den franska motsvarigheten till Datainspektionen, och menade att Google inte har rätt att använda all den information man samlar in om personer, i reklamsammanhang.

CNIL satte igång sin granskning i början av juni samma år, och har alltså i början av år 2019 kommit fram till att Google hantering av persondata bryter mot GDPR.

Källa: CNIL, The Guardian

Läs mer om ämnet:

Senaste nytt

Årets kommun

13 november 2019

Sveriges Digitaliseringskommun 2019 är Lidingö stad. I juryns motivering står bland annat att vinnaren når resultat på riktigt, höjer service och kvalitet samtidigt som de lyckas spara in på klimat och skattemedel.

Volvo Cars spårar kobolt

13 november 2019

Volvo Cars ska med blockkedjeteknik spåra mineralen kobolt, som bland annat används i batterier. Med hjälp av tekniken hoppas bolaget kunna sluta använda kobolt från konfliktområden och där det förekommer barnarbete. 

Huawei tryggar avtal

12 november 2019

Huaweis vara eller icke vara i Europa och USA i samband med 5G-utbyggnad diskuteras frekvent. Det kinesiska företaget öppnar nu för att i avtal garantera att det inte finns några säkerhetsluckor i bolagets utrustning. 

AI tar befälet

12 november 2019

Färjerederiet Stena Line har länge sett fördelarna med AI för sin kundvård och nu flyttas fokus till bryggan. Ett pilotprojekt på färjan Stena Scandinavica undersöker om AI kan assistera fartygets befäl. De första resultaten visar att bränsleförbrukning minskar med 2-3 procent per resa med Stena Fuel Pilot.

GDPR lyft för appar

11 november 2019

Införandet av GDPR har haft en positiv effekt på appars tillgång till privat data och på så sätt har den personliga integriteten stärkts. Samtidigt återstår en del arbete med appar som fortfarande har åtkomst till fler funktioner än vad deras integritetspolicy beskriver.

En dos drönare

11 november 2019

Tre jättar inom USA:s sjuk- och hälsovård undersöker möjligheterna att i samarbete med UPS använda obemannade drönare för effektivare leveranser. Förhoppningen är att kunna distribuera recept till privatpersoner, men också sjukvårdsutrustning och läkemedel till 39 sjukhus.