Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Alibaba förbi Google

Alibabas röstassistent klarar av att hantera avbrott, förstå ett ostrukturerat samtal och kan läsa mellan raderna. Det innebär att Alibabas röstassistent nu anses som mer sofistikerad än Googles Duplex. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 12 december 2018 digit

alibaba-google.jpg

I maj blev Googles röstassistent Duplex en snackis. Duplex visade sig kunde sköta restaurang- och salongbokningar och tycktes markera en ny milstolpe i naturlig språkförståelse.

Men nu verkar Google ligga efter kinesiska Alibaba i utvecklingen. På konferensen Neural Information Processing Systems i december så demade Jin Rong från Alibaba deras AI-agent för kundservice. Jin Rong visade upp ett samtal om ett paket mellan en kund och Alibabas assistent som för logistikföretagets Cainiaos talan.

Alibabas AI-agent: Hello, I am Cainiao’s voice assistant. I am—

Kund: Hello.

A: Yes, hi, you have package scheduled for morning delivery to 588 Culture West Road. Is it convenient for you to receive?

K: Who are you?

A: I am Cainiao’s voice assistant. I’d like to confirm your morning delivery to 588 Culture West Road. Does that work for you?

K: I’m not home in the morning.

A: Then do you have another address that you’d like to use?

Bara det här korta samtalet menar Alibaba visar att AI:n klarar av tre knepiga delar av en konversation, nämligen att hantera avbrott, förstå det ostrukturerade samtalet och att kunna läsa mellan raderna.

I agentens första mening blir den avbruten när kunden säger "Hello" men fortsätter framföra relevant information utan att börja om.

När kunden frågar "Vem är du?" så krävs det att agenten registrerar att kunden inte svarar på den föregående frågan utan istället ställer en egen fråga och den måste då presentera sig igen innan det går att återvända till ursprungsfrågan.  

När kunden sedan säger att den inte är hemma på morgonen så säger den inte exakt vad det faktiskt betyder, utan agenten måste läsa mellan raderna.

Att Alibabas röstassistent kan hantera dessa tre samtalssituationer menar de tyder på att den är mer sofistikerad än Google Duplex. Värt att notera är dock att Alibabas demo-samtal är utformat för en scenpresentation, hur erfarenheten skiljer sig mot verkligheten går inte att veta med säkerhet.

Källa: Technologyreview

Läs mer om ämnet:

Senaste nytt

Myten om mobilen

18 september 2019

Det snurrar teorier på nätet om att de stora it-jättarna avlyssnar oss via sina appar. Nu har säkerhetsföretaget Wandera gjort ett test för att avliva myten.   

Dataskydd vid forskning

17 september 2019

För att göra det lättare att tackla forskningsfusk lägger regeringen fram en preposition om att göra det möjligt att behandla personuppgifter vid hantering av oredlighet i forskning.

KTH utbildar cybersoldater

17 september 2019

Varje dag sker hundratals cyberattacker mot svenska myndigheter. Attackerna är ett hot mot rikets säkerhet och det öppna, demokratiska samhället. Nu utbildar KTH framtidens cybersoldater i samarbete med Försvarsmakten.

Sveriges digitala mognad

16 september 2019

Sverige är långt ifrån bäst på digitalisering. Bäst klarar sig branschen handel samt större bolag i Stockholmsområdet. Det visar en undersökning från Tillväxtanalys. 

Stressa ned med AI

16 september 2019

I takt med att digitala kamrater blir allt vanligare växer behovet av forskning hur bottar kan hantera stressade människor. Därför startar Umeå universitet nu ett projekt om social AI.

I tid med big data

13 september 2019

Smarta algoritmer ska säkra tågtrafiken och sänka kostnaderna för underhållet. Nu samlar forskare vid Luleå tekniska högskola in tillståndsdata som ska få tågen att gå i tid.