Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Alibaba förbi Google

Alibabas röstassistent klarar av att hantera avbrott, förstå ett ostrukturerat samtal och kan läsa mellan raderna. Det innebär att Alibabas röstassistent nu anses som mer sofistikerad än Googles Duplex. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 12 december 2018 digit

alibaba-google.jpg

I maj blev Googles röstassistent Duplex en snackis. Duplex visade sig kunde sköta restaurang- och salongbokningar och tycktes markera en ny milstolpe i naturlig språkförståelse.

Men nu verkar Google ligga efter kinesiska Alibaba i utvecklingen. På konferensen Neural Information Processing Systems i december så demade Jin Rong från Alibaba deras AI-agent för kundservice. Jin Rong visade upp ett samtal om ett paket mellan en kund och Alibabas assistent som för logistikföretagets Cainiaos talan.

Alibabas AI-agent: Hello, I am Cainiao’s voice assistant. I am—

Kund: Hello.

A: Yes, hi, you have package scheduled for morning delivery to 588 Culture West Road. Is it convenient for you to receive?

K: Who are you?

A: I am Cainiao’s voice assistant. I’d like to confirm your morning delivery to 588 Culture West Road. Does that work for you?

K: I’m not home in the morning.

A: Then do you have another address that you’d like to use?

Bara det här korta samtalet menar Alibaba visar att AI:n klarar av tre knepiga delar av en konversation, nämligen att hantera avbrott, förstå det ostrukturerade samtalet och att kunna läsa mellan raderna.

I agentens första mening blir den avbruten när kunden säger "Hello" men fortsätter framföra relevant information utan att börja om.

När kunden frågar "Vem är du?" så krävs det att agenten registrerar att kunden inte svarar på den föregående frågan utan istället ställer en egen fråga och den måste då presentera sig igen innan det går att återvända till ursprungsfrågan.  

När kunden sedan säger att den inte är hemma på morgonen så säger den inte exakt vad det faktiskt betyder, utan agenten måste läsa mellan raderna.

Att Alibabas röstassistent kan hantera dessa tre samtalssituationer menar de tyder på att den är mer sofistikerad än Google Duplex. Värt att notera är dock att Alibabas demo-samtal är utformat för en scenpresentation, hur erfarenheten skiljer sig mot verkligheten går inte att veta med säkerhet.

Källa: Technologyreview

Läs mer om ämnet:

Senaste nytt

Årets kommun

13 november 2019

Sveriges Digitaliseringskommun 2019 är Lidingö stad. I juryns motivering står bland annat att vinnaren når resultat på riktigt, höjer service och kvalitet samtidigt som de lyckas spara in på klimat och skattemedel.

Volvo Cars spårar kobolt

13 november 2019

Volvo Cars ska med blockkedjeteknik spåra mineralen kobolt, som bland annat används i batterier. Med hjälp av tekniken hoppas bolaget kunna sluta använda kobolt från konfliktområden och där det förekommer barnarbete. 

Huawei tryggar avtal

12 november 2019

Huaweis vara eller icke vara i Europa och USA i samband med 5G-utbyggnad diskuteras frekvent. Det kinesiska företaget öppnar nu för att i avtal garantera att det inte finns några säkerhetsluckor i bolagets utrustning. 

AI tar befälet

12 november 2019

Färjerederiet Stena Line har länge sett fördelarna med AI för sin kundvård och nu flyttas fokus till bryggan. Ett pilotprojekt på färjan Stena Scandinavica undersöker om AI kan assistera fartygets befäl. De första resultaten visar att bränsleförbrukning minskar med 2-3 procent per resa med Stena Fuel Pilot.

GDPR lyft för appar

11 november 2019

Införandet av GDPR har haft en positiv effekt på appars tillgång till privat data och på så sätt har den personliga integriteten stärkts. Samtidigt återstår en del arbete med appar som fortfarande har åtkomst till fler funktioner än vad deras integritetspolicy beskriver.

En dos drönare

11 november 2019

Tre jättar inom USA:s sjuk- och hälsovård undersöker möjligheterna att i samarbete med UPS använda obemannade drönare för effektivare leveranser. Förhoppningen är att kunna distribuera recept till privatpersoner, men också sjukvårdsutrustning och läkemedel till 39 sjukhus.