Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Alibaba förbi Google

Alibabas röstassistent klarar av att hantera avbrott, förstå ett ostrukturerat samtal och kan läsa mellan raderna. Det innebär att Alibabas röstassistent nu anses som mer sofistikerad än Googles Duplex. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 12 december 2018 digit

alibaba-google.jpg

I maj blev Googles röstassistent Duplex en snackis. Duplex visade sig kunde sköta restaurang- och salongbokningar och tycktes markera en ny milstolpe i naturlig språkförståelse.

Men nu verkar Google ligga efter kinesiska Alibaba i utvecklingen. På konferensen Neural Information Processing Systems i december så demade Jin Rong från Alibaba deras AI-agent för kundservice. Jin Rong visade upp ett samtal om ett paket mellan en kund och Alibabas assistent som för logistikföretagets Cainiaos talan.

Alibabas AI-agent: Hello, I am Cainiao’s voice assistant. I am—

Kund: Hello.

A: Yes, hi, you have package scheduled for morning delivery to 588 Culture West Road. Is it convenient for you to receive?

K: Who are you?

A: I am Cainiao’s voice assistant. I’d like to confirm your morning delivery to 588 Culture West Road. Does that work for you?

K: I’m not home in the morning.

A: Then do you have another address that you’d like to use?

Bara det här korta samtalet menar Alibaba visar att AI:n klarar av tre knepiga delar av en konversation, nämligen att hantera avbrott, förstå det ostrukturerade samtalet och att kunna läsa mellan raderna.

I agentens första mening blir den avbruten när kunden säger "Hello" men fortsätter framföra relevant information utan att börja om.

När kunden frågar "Vem är du?" så krävs det att agenten registrerar att kunden inte svarar på den föregående frågan utan istället ställer en egen fråga och den måste då presentera sig igen innan det går att återvända till ursprungsfrågan.  

När kunden sedan säger att den inte är hemma på morgonen så säger den inte exakt vad det faktiskt betyder, utan agenten måste läsa mellan raderna.

Att Alibabas röstassistent kan hantera dessa tre samtalssituationer menar de tyder på att den är mer sofistikerad än Google Duplex. Värt att notera är dock att Alibabas demo-samtal är utformat för en scenpresentation, hur erfarenheten skiljer sig mot verkligheten går inte att veta med säkerhet.

Källa: Technologyreview

Läs mer om ämnet:

Senaste nytt

Danske Bank pluggar AI

24 maj 2019

Danske Bank ska genomföra utbildningar inom AI för alla Sveriges medarbetare under 2019. Förhoppningen är att tekniken bland annat ska kunna hjälpa till mot finansiell brottslighet. 

Cyberhot i skattetider

24 maj 2019

För första gången finns banktrojanen Trickbot på den svenska listan över skadlig kod. Som om det inte vore illa nog smög den sig in lagom till att skattedeklarationen skulle lämnas in.

Bosch billiga lufttaxi

23 maj 2019

Med hjälp av sensorer från Bosch kan vi snart se flygande taxibilar. Flygtester inleds 2020 och autonoma flygtaxis kan bli realitet i våra städer till 2025. 

Gartner hyllar Dell

22 maj 2019

Gartner har prisat Dell Technologies för sitt hållbarhetsarbete. En anledning är Nextwave, projektet där man har som mål att skapa världens första försörjningskedja med havsplast.

GDPR ett år senare

21 maj 2019

Tre av fyra svenskar oroar sig över hur deras personuppgifter används av företag. Och var sjätte medborgare har utnyttjat någon av rättigheterna som kom med GDPR, som bland annat rätten att bli glömd. Det visar Datainspektionens första rikstäckande integritetsrapport.

Smartare cancervård

20 maj 2019

Nu startas ett samarbete mellan läkemedelsindustrin, akademin och sjukvården för att utveckla en plattform för precisionsmedicin. Målet är att läkemedelsbehandling baserad på patienters genetiska profil ska bli mer tillgänglig vid svår cancersjukdom.