Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Alibaba förbi Google

Alibabas röstassistent klarar av att hantera avbrott, förstå ett ostrukturerat samtal och kan läsa mellan raderna. Det innebär att Alibabas röstassistent nu anses som mer sofistikerad än Googles Duplex. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 12 december 2018 digit

alibaba-google.jpg

I maj blev Googles röstassistent Duplex en snackis. Duplex visade sig kunde sköta restaurang- och salongbokningar och tycktes markera en ny milstolpe i naturlig språkförståelse.

Men nu verkar Google ligga efter kinesiska Alibaba i utvecklingen. På konferensen Neural Information Processing Systems i december så demade Jin Rong från Alibaba deras AI-agent för kundservice. Jin Rong visade upp ett samtal om ett paket mellan en kund och Alibabas assistent som för logistikföretagets Cainiaos talan.

Alibabas AI-agent: Hello, I am Cainiao’s voice assistant. I am—

Kund: Hello.

A: Yes, hi, you have package scheduled for morning delivery to 588 Culture West Road. Is it convenient for you to receive?

K: Who are you?

A: I am Cainiao’s voice assistant. I’d like to confirm your morning delivery to 588 Culture West Road. Does that work for you?

K: I’m not home in the morning.

A: Then do you have another address that you’d like to use?

Bara det här korta samtalet menar Alibaba visar att AI:n klarar av tre knepiga delar av en konversation, nämligen att hantera avbrott, förstå det ostrukturerade samtalet och att kunna läsa mellan raderna.

I agentens första mening blir den avbruten när kunden säger "Hello" men fortsätter framföra relevant information utan att börja om.

När kunden frågar "Vem är du?" så krävs det att agenten registrerar att kunden inte svarar på den föregående frågan utan istället ställer en egen fråga och den måste då presentera sig igen innan det går att återvända till ursprungsfrågan.  

När kunden sedan säger att den inte är hemma på morgonen så säger den inte exakt vad det faktiskt betyder, utan agenten måste läsa mellan raderna.

Att Alibabas röstassistent kan hantera dessa tre samtalssituationer menar de tyder på att den är mer sofistikerad än Google Duplex. Värt att notera är dock att Alibabas demo-samtal är utformat för en scenpresentation, hur erfarenheten skiljer sig mot verkligheten går inte att veta med säkerhet.

Källa: Technologyreview

Läs mer om ämnet:

Senaste nytt

Nätfiske med paket

15 januari 2021

Microsoft och DHL är de varumärken som används mest vid phishingförsök. De mest utnyttjade branscherna är teknik, följt av logistik och detaljhandel. 

Kommuner ikapp 2035

14 januari 2021

Behovet av digital kompetens har fördubblats de senaste 15 åren inom offentlig sektor. Först 2035 spås myndigheter, regioner och kommuner att vara ikapp den privata sektorn.

Lämnar VMware för Intel

14 januari 2021

Pat Gelsinger ersätter Bob Swan och blir ny vd på Intel. Pat Gelsinger kommer närmast från rollen som vd för VMware men har en lång historia med Intel, där han började jobba som tonåring.

Hundens nya vän

14 januari 2021

En uppkopplad dörr låter din hund springa in och ut ur huset som den vill, utan att du behöver vara hemma. 

Svensk sand i 3D

13 januari 2021

Idag används sand från Tyskland i 3D-skrivare, trots att svensk sand skulle innebära en bättre kvalitet till en lägre kostnad och ökad hållbarhet. Det konstaterar ett forskningsprojekt vid Rise.

Toan kollar din hälsa

13 januari 2021

Det japanska företaget Toto har tagit fram en Wellness Toilet som kontrollerar användarens avföring och analyserar personens hälsa, varje gång toaletten används.