Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Varbergs mjuka servrar

Med system som arbetar 25 procent snabbare har Varbergs flytt av 185 servrar till en hyperkonvergerad miljö inneburit stora vinster. It-personalen kan istället arbeta proaktivt, och nu pågår arbetet för att avgöra vad som ska köras i molnet och vad som ska finnas lokalt. 

– I våras installerade vi en hyperkonvergerad lagerlösning. Tidigare hade vi en gammal lösning som hade en hög fördröjning och den behövde bytas ut. Vi brukar se efter vad som finns på marknaden, och vill inte ersätta det vi har med exakt samma grejor, och då dök lösningen med hyperkonvergerat upp och det kändes väldigt rätt. Vi känner att vi säkrar vår framtid för att kunna köra en hybrid lösning i vår it-miljö på ett effektivare sätt där vi kan välja vad vi vill lagra on prem och vad vi vill lagra i molnet, säger Rosita Ahlstedt, enhetschef för It-service på Varbergs kommun.

Vilka har de stora utmaningarna varit?

– Vi hade ju en del olika leverantörer som vi hade med oss i projektet och då är det viktigt att leverantörerna var överens om lösningarna och designen. Vi har ingen egen expertis om lagringslösningar och satt därför lite i deras knä, men genom att få dem att samarbeta och känna sig trygga i det blev det väldigt bra. Alla parterna var överens om att implementation och design var perfekt innan vi lanserade. Nu har vi 185 serverar i två serverhallar och det funkar väldigt bra.

Hur märks det?

– Vi har gjort tester innan och efter lanseringen med hyperkonvergerat, och för flera av våra verksamhetssystem som tidigare hade funktioner som var väldigt långsamma, har vi nu fått en 25-procentig tidsvinst. Vi hade också en leverantör vars system brukade ta ett par timmar att uppdatera. Nu går det på tio minuter. Och även när vår egen personal har sina patch-kvällar tar det numera en halvtimme istället för tre-fyra timmar som det tidigare kunde ta. Så vi har märkt en klar förbättring på många olika ställen. Tittar vi bara på den tekniska prestandan är det alltså en fantastisk förbättring.

Hur används den tiden istället?

– Vi har en kultur inne hos oss att även om du jobbar som tekniker så ska du helst inte jobba så mycket med drift, utan vårt motto är att automatisera så mycket som möjligt. Det ger teknikerna tid att utveckla sig och vara med och hjälpa våra användare till att skapa nya tjänster som de kan få nytta av. Våra ledord är nytänkande, framåtanda, kunskap och mod, och de ligger som grund i de beslut vi tar. Det gäller att kunna arbeta proaktivt och inte med så kallad brandsläckning som ofta var fallet förr. Den här investeringen var ett tydligt led för de målen vi satte upp.

Hur fortsätter ni nu?

– Det som är skönt är att vi kan underhålla det här till stor del själva, och på så sätt har administrationen blivit mycket bättre. Vi har högre kontroll själva och eftersom det är en hybrid lösning kan vi nu börja ta itu med vad vi ska lagra lokalt och vad vi ska lagra i molnet. Nästa steg nu är att klassificera vad som ska upp i molnet och börja lägga ut det där.

12 november 2018 Uppdaterad 26 februari 2019 Reporter Tim Leffler digit Foto Fredrik Kron

Rekommenderad läsning