Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Säkrare vintervägar

Med rätt åtgärder på rätt plats och i rätt tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minskar luftföroreningar. En ny digital teknik utvecklad av VTI har sänkt Göteborgs kostnader för vinterväghållning med upp till 25 procent. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 9 november 2018 digit

vintervag-med-bilko-och-plogbilar.jpg

– Det är brist på erfarna vinterväghållare. Snöfattiga vintrar och kortare kontraktsperioder har bidragit till att yrket är mindre attraktivt och det har varit stora pensionsavgångar. Därför är det väsentligt att det utvecklas beslutsstödsystem för beredskapshavaren som kan bibehålla och öka produktiviteten. Det är även viktigt att kunna attrahera och utbilda nästa generations beredskapshavare, säger Anna Arvidsson, projektledare på VTI, Statens väg- & transportforskningsinstitut, i ett pressmeddelande.

Genom att koppla ihop dataflöden i redan befintliga GPS-, lednings- och uppföljningssystem har det digitala innovationsprojektet Dynamisk prognosstyrd vintervägdrift utvecklat ett system för mer effektiv vinterväghållning. Lösningen är dynamisk och prognosstyrd, vilket betyder att den anger både var och när halkbekämpningen ska utföras.

Göteborg och Bohuslän

Den första testperioden genomfördes i Göteborgsområdet vintern 2016-17. Räknat på maskintimmar och material per säsong visar resultaten en reducerad kostnad på 15 till 25 procent. Den senaste vintern har forskarna ägnat åt att vidareutveckla produkten i Blekinges driftområde.

Enligt en VTI-rapport har metoden en rad fördelar. Samhället sparar kostnader tack vare färre olyckor, lägre bränsleförbrukning och bättre framkomlighet. Något som också gynnar trafikanterna. Miljön vinner på minskningen av luftföroreningar, men även på mindre användning av salt.

Effektivt beslutsunderlag

Enklare hantering av dataflöden för väderprognoser gör det även lättare för entreprenören att fatta beslut om när halkbekämpningen ska sättas in eller när det går att låta bli utan att tumma på säkerheten. Vilket med andra ord är en effektivare användning av personal och maskiner.

Dynamisk prognosstyrd vintervägdrift är ett samarbete mellan olika projektpartners och företag. Projektet är finansierat av Trafikverket och VTI via BVFF, Bana väg för framtiden, samt SBUF, Svenska byggbranschens utvecklingsfond, B&M Systemutveckling AB och Svevia.

Senaste nytt

Danske Bank pluggar AI

24 maj 2019

Danske Bank ska genomföra utbildningar inom AI för alla Sveriges medarbetare under 2019. Förhoppningen är att tekniken bland annat ska kunna hjälpa till mot finansiell brottslighet. 

Cyberhot i skattetider

24 maj 2019

För första gången finns banktrojanen Trickbot på den svenska listan över skadlig kod. Som om det inte vore illa nog smög den sig in lagom till att skattedeklarationen skulle lämnas in.

Bosch billiga lufttaxi

23 maj 2019

Med hjälp av sensorer från Bosch kan vi snart se flygande taxibilar. Flygtester inleds 2020 och autonoma flygtaxis kan bli realitet i våra städer till 2025. 

Gartner hyllar Dell

22 maj 2019

Gartner har prisat Dell Technologies för sitt hållbarhetsarbete. En anledning är Nextwave, projektet där man har som mål att skapa världens första försörjningskedja med havsplast.

GDPR ett år senare

21 maj 2019

Tre av fyra svenskar oroar sig över hur deras personuppgifter används av företag. Och var sjätte medborgare har utnyttjat någon av rättigheterna som kom med GDPR, som bland annat rätten att bli glömd. Det visar Datainspektionens första rikstäckande integritetsrapport.

Smartare cancervård

20 maj 2019

Nu startas ett samarbete mellan läkemedelsindustrin, akademin och sjukvården för att utveckla en plattform för precisionsmedicin. Målet är att läkemedelsbehandling baserad på patienters genetiska profil ska bli mer tillgänglig vid svår cancersjukdom.