Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Säkrare vintervägar

vintervag-med-bilko-och-plogbilar.jpg

Med rätt åtgärder på rätt plats och i rätt tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minskar luftföroreningar. En ny digital teknik utvecklad av VTI har sänkt Göteborgs kostnader för vinterväghållning med upp till 25 procent. 

– Det är brist på erfarna vinterväghållare. Snöfattiga vintrar och kortare kontraktsperioder har bidragit till att yrket är mindre attraktivt och det har varit stora pensionsavgångar. Därför är det väsentligt att det utvecklas beslutsstödsystem för beredskapshavaren som kan bibehålla och öka produktiviteten. Det är även viktigt att kunna attrahera och utbilda nästa generations beredskapshavare, säger Anna Arvidsson, projektledare på VTI, Statens väg- & transportforskningsinstitut, i ett pressmeddelande.

Genom att koppla ihop dataflöden i redan befintliga GPS-, lednings- och uppföljningssystem har det digitala innovationsprojektet Dynamisk prognosstyrd vintervägdrift utvecklat ett system för mer effektiv vinterväghållning. Lösningen är dynamisk och prognosstyrd, vilket betyder att den anger både var och när halkbekämpningen ska utföras.

Göteborg och Bohuslän

Den första testperioden genomfördes i Göteborgsområdet vintern 2016-17. Räknat på maskintimmar och material per säsong visar resultaten en reducerad kostnad på 15 till 25 procent. Den senaste vintern har forskarna ägnat åt att vidareutveckla produkten i Blekinges driftområde.

Enligt en VTI-rapport har metoden en rad fördelar. Samhället sparar kostnader tack vare färre olyckor, lägre bränsleförbrukning och bättre framkomlighet. Något som också gynnar trafikanterna. Miljön vinner på minskningen av luftföroreningar, men även på mindre användning av salt.

Effektivt beslutsunderlag

Enklare hantering av dataflöden för väderprognoser gör det även lättare för entreprenören att fatta beslut om när halkbekämpningen ska sättas in eller när det går att låta bli utan att tumma på säkerheten. Vilket med andra ord är en effektivare användning av personal och maskiner.

Dynamisk prognosstyrd vintervägdrift är ett samarbete mellan olika projektpartners och företag. Projektet är finansierat av Trafikverket och VTI via BVFF, Bana väg för framtiden, samt SBUF, Svenska byggbranschens utvecklingsfond, B&M Systemutveckling AB och Svevia.

9 november 2018 Reporter anne hammarskjöld digit Foto adobestock

Senaste nytt

Cyberattacker som service

5 mars 2021

Två av tre ransomware-attacker utförs av cyberkriminella som inte har utvecklat den skadliga koden själva, utan har köpt tjänsten via till exempel dark web. Det visar en rapport som går igenom cyberattacker 2020.

Färre kakor i Chrome

5 mars 2021

Google fasar nu ut tredjepartskakorna i Chrome som ett steg i att bli mer måna om användarnas personliga integritet. Samtidigt är det oklart vad det kommer innebära för alla som gör reklam via Google Ads.  

Livetracka Postnord

4 mars 2021

Nu går det i 37 svenska städer att följa sina e-handlade paket på karta i realtid. Funktionen finns både på postnord.se och i deras app, och ska snart täcka in nästan hela landet. 

Covidpass med blockkedja

4 mars 2021

Delstaten New York har börjat testa en app baserad på blockkedjeteknik som påvisar ifall personer har tagit vaccin mot covid-19 eller mottagit ett negativt provresultat. Appen ska snabba på öppnandet av samhället. 

Ny look i Outlook

4 mars 2021

Outlook får ett nytt utseende som ska göra det lättare att organisera och planera. Dessutom kommer en ny automatiserad mötesbokare.

Nya språk för Webex

3 mars 2021

Cisco inför ett utökat språkstöd i Webex. Det innebär översättning i realtid för drygt 100 språk, bland annat svenska och övriga nordiska språk.