Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Säkrare vintervägar

Med rätt åtgärder på rätt plats och i rätt tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minskar luftföroreningar. En ny digital teknik utvecklad av VTI har sänkt Göteborgs kostnader för vinterväghållning med upp till 25 procent. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 9 november 2018 digit

vintervag-med-bilko-och-plogbilar.jpg

– Det är brist på erfarna vinterväghållare. Snöfattiga vintrar och kortare kontraktsperioder har bidragit till att yrket är mindre attraktivt och det har varit stora pensionsavgångar. Därför är det väsentligt att det utvecklas beslutsstödsystem för beredskapshavaren som kan bibehålla och öka produktiviteten. Det är även viktigt att kunna attrahera och utbilda nästa generations beredskapshavare, säger Anna Arvidsson, projektledare på VTI, Statens väg- & transportforskningsinstitut, i ett pressmeddelande.

Genom att koppla ihop dataflöden i redan befintliga GPS-, lednings- och uppföljningssystem har det digitala innovationsprojektet Dynamisk prognosstyrd vintervägdrift utvecklat ett system för mer effektiv vinterväghållning. Lösningen är dynamisk och prognosstyrd, vilket betyder att den anger både var och när halkbekämpningen ska utföras.

Göteborg och Bohuslän

Den första testperioden genomfördes i Göteborgsområdet vintern 2016-17. Räknat på maskintimmar och material per säsong visar resultaten en reducerad kostnad på 15 till 25 procent. Den senaste vintern har forskarna ägnat åt att vidareutveckla produkten i Blekinges driftområde.

Enligt en VTI-rapport har metoden en rad fördelar. Samhället sparar kostnader tack vare färre olyckor, lägre bränsleförbrukning och bättre framkomlighet. Något som också gynnar trafikanterna. Miljön vinner på minskningen av luftföroreningar, men även på mindre användning av salt.

Effektivt beslutsunderlag

Enklare hantering av dataflöden för väderprognoser gör det även lättare för entreprenören att fatta beslut om när halkbekämpningen ska sättas in eller när det går att låta bli utan att tumma på säkerheten. Vilket med andra ord är en effektivare användning av personal och maskiner.

Dynamisk prognosstyrd vintervägdrift är ett samarbete mellan olika projektpartners och företag. Projektet är finansierat av Trafikverket och VTI via BVFF, Bana väg för framtiden, samt SBUF, Svenska byggbranschens utvecklingsfond, B&M Systemutveckling AB och Svevia.

Senaste nytt

Underkända e-myndigheter

15 november 2018

Trafikverket och Arbetsförmedlingen är de myndigheter som har kommit längst när det gäller den digitala kontakten med medborgarna. Men överlag behöver svenska myndigheter och storstadskommuner göra en kraftansträngning för att öka den digitala mognaden.

GDPR utmanar e-handeln

15 november 2018

Nordiska konsumenter blir alltmer tveksamma till hur näthandelsföretag använder persondata. Två av tre konsumenter tror att företagen delar kunduppgifterna med en tredje part och är mycket, eller ganska oroliga över hur uppgifterna används.

I gruvan med VR

14 november 2018

Det är få förunnat att uppleva en av Sveriges viktigaste näringar på plats tusen meter under jord. Men för den som vill röra sig fritt mellan schakt och gångar finns nu ett virtuellt alternativ skapat av forskare vid Luleå tekniska högskola i nära samarbete med LKAB.

AI spelar på känslor

13 november 2018

Datorspel som anpassar sig till användarens upplevelse för att skräddarsy spelupplevelsen är under utveckling på högskolan i Skövde. Vägen dit går via ett artificiellt neuronnät som med hjälp av en vanlig webbkamera kan analysera känslor och ansiktsuttryck.

Appar glömmer barnen

13 november 2018

Lärare i förskolan använder ofta plattor och appar som ersättning för traditionella aktiviteter. Men barnen lär sig i första hand att spela och tar inte till sig det pedagogiska innehållet, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

3D rena stenåldern

12 november 2018

För ett par år sedan hittade arkeologer 4 500 år gamla lerfigurer på en stenåldersboplats i Roslagen. Tack vare Luleå tekniska universitets mikrotomograf har de nu fått 3D-tvillingar som kan hjälpa forskare samla och sprida kunskap.