Mer vård i Stockholm

aldre-man-lyssnar-pa-poddradio.jpg

Med målen förbättrad livskvalitet och ökad tillgänglighet hemifrån ska 500 patienter med högt blodtryck, hjärtsvikt och psykisk ohälsa testa en ny tjänst inom primärvården. 

– Patienter med kroniska sjukdomar ägnar största delen av sin tid med sina hälsoutmaningar utanför vården. Vården och omsorgen behöver därför organiseras på andra sätt så att den stödjer patienten i att hantera sin egen hälsa under alla dygnets timmar, oberoende var patienten befinner sig. Vi ämnar studera både patienters och vårdpersonalens användning och upplevelser av sådana digitala tjänster, förklarar Carolina Wannheden, postdoc på Medical Management Centrum, institutionen för lärande, informatik, management och etik på Karolinska institutet.

Blåtandskoppling för hälsodata

Pilotstudien inleddes i början av oktober med utvalda patienter från Åkermyntans vårdcentral i Hässelby. Under sex månader ska den digitala tjänsten erbjuda en säker kommunikationskanal för patienterna och vårdpersonal via textmeddelanden och video.

I tjänsten ingår även mätningar i hemmet, uppföljning och återkoppling av de hälsovärden som patienten skickar till vårdcentralen. Bland annat via en blåtandskopplad blodtrycksmätare respektive våg, samt ett aktivitetsarmband.

I samarbetsprojektet ingår hälso- och sjukvårdsförvaltningen i Stockholms läns landsting, Karolinska institutet, Capio, Telia och dess partner ImagineCare

5 november 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter anne hammarskjöldit i vårdenFoto adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng