Mer vård i Stockholm
Med målen förbättrad livskvalitet och ökad tillgänglighet hemifrån ska 500 patienter med högt blodtryck, hjärtsvikt och psykisk ohälsa testa en ny tjänst inom primärvården.
– Patienter med kroniska sjukdomar ägnar största delen av sin tid med sina hälsoutmaningar utanför vården. Vården och omsorgen behöver därför organiseras på andra sätt så att den stödjer patienten i att hantera sin egen hälsa under alla dygnets timmar, oberoende var patienten befinner sig. Vi ämnar studera både patienters och vårdpersonalens användning och upplevelser av sådana digitala tjänster, förklarar Carolina Wannheden, postdoc på Medical Management Centrum, institutionen för lärande, informatik, management och etik på Karolinska institutet.
Blåtandskoppling för hälsodata
Pilotstudien inleddes i början av oktober med utvalda patienter från Åkermyntans vårdcentral i Hässelby. Under sex månader ska den digitala tjänsten erbjuda en säker kommunikationskanal för patienterna och vårdpersonal via textmeddelanden och video.
I tjänsten ingår även mätningar i hemmet, uppföljning och återkoppling av de hälsovärden som patienten skickar till vårdcentralen. Bland annat via en blåtandskopplad blodtrycksmätare respektive våg, samt ett aktivitetsarmband.
I samarbetsprojektet ingår hälso- och sjukvårdsförvaltningen i Stockholms läns landsting, Karolinska institutet, Capio, Telia och dess partner ImagineCare
Läs mer om ämnet: