Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Utan robotar ingen välfärd

För att vi ska klara av framtidens utmaningar inom välfärdssektorn krävs det att betydligt fler arbetsuppgifter automatiseras. Det menar Sveriges Kommuner och Landsting, SKL.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 10 oktober 2018 digit

barnbarn och morfar el farfar kramas på en bänk i naturen.jpg

– När vi tittar på de demografiska prognoserna kommer det inte finnas tillräckligt med människor att anställa framöver. Därför är det viktigt att vi hittar andra sätt att lösa välfärdsuppdragen på. Där kommer den digitala tekniken in. Mycket tyder på att det går att både höja kvaliteten och sänka kostnaderna med nya smarta lösningar, säger Annika Wallenskog, chefsekonom på Sveriges Kommuner och Landsting, SKL.

Hälften av alla jobb

Så mycket som hälften av alla yrken på en global nivå kan komma att automatiseras inom bara några decennier, enligt forskningsrapporter som SKL har undersökt.

Redan idag finns exempel på kommuner som går i bräschen när det handlar om att automatisera monotona arbetsuppgifter. Det välkända exemplet Trelleborg där RPA-teknik tar hand om tre fjärdedelar av alla ansökningar om ekonomiskt bistånd, så att personalen kan ägna sig åt mer kvalitativa och förebyggande åtgärder.

I Helsingborg talar man om ATA, Automatisera Tråkiga Arbetsuppgifter, och kommunen har identifierat 37 arbetsuppgifter, som skulle kunna automatiseras, inom vård- och omsorgssektorn

– I svenska kommuner, landsting och regioner är det sannolikt arbetsuppgifter inom områden som administration, ekonomi, service, och teknik, som kommer att påverkas i störst utsträckning. Inom områden som utbildning, vård och omsorg är potentialen lägre, men ändå betydande, säger Agneta Jöhnk, chef för avdelningen för arbetsgivarpolitik på SKL.

Nytt regelverk

 En av utmaningarna inför en stundande verklighet med mer automatisering är att se till så att regelverken uppdateras. Ett sådant exempel är att det idag är möjligt för statliga verksamheter att automatisera beslutsfattande, men så är inte fallet för kommuner.

– På kort sikt handlar det om att identifiera enkla regelstyrda uppgifter och att automatisera det som är möjligt och som skapar nytta. Det finns mängder av sådana uppgifter i våra verksamheter.

– Vi behöver också utforska hur artificiell intelligens, stora datamängder och uppkopplade saker kan bidra till välfärden. Med dessa tekniker kommer vi på sikt inte bara kunna automatisera befintliga processer. Vi kommer att kunna lösa våra uppdrag på helt nya sätt, säger Jenny Birkestad, chef för avdelningen för digitalisering på SKL.

Källa: SKL

Senaste nytt

GDPR-hot på tuben

7 december 2018

Datainspektionen ska granska hur SL, Stockholms lokaltrafik, vill använda kroppsburna kameror för biljettkontrollanterna i lokaltrafiken.

App mot anemi

7 december 2018

Nu går det att upptäcka blodbrist utan stick. För att mäta hemoglobinet är alternativet en app som analyserar foton av patientens nagelbäddar med en känslighet på 97 procent och en exakthet som stämmer väl med traditionella blodprov.

Skatt på digitala tjänster

6 december 2018

När EU-ländernas ekonomi- och finansministrar mötes den 4 december inom ramen för Ekofin-rådet var en viktig uppgift att komma överens om en allmän inriktning på förslaget om skatt på intäkter från vissa digitala tjänster.

5G-premiär i Sverige

6 december 2018

Telia och Ericsson startar Sveriges första 5G-nät på KTH. Hittills har arbetet i Sverige gjorts på 5G-testteknik eftersom utrustning anpassad till den internationella standarden inte funnits tillgänglig förrän nu. Det är ett viktigt steg mot en kommersiell lansering av 5G i Sverige år 2020.

EU gör Google bättre

5 december 2018

Efter ett beslut i EU kan företag som använder digitala plattformar se fram mot större transparens och ett jämnare styrkeförhållande när de köper tjänster av Airbnb och Facebook.

Slutet för sim-kort

5 december 2018

Nu finns eSim för iPhone i Sverige och därmed är dagarna räknade för användningen av flera telefoner för att få arbete och privatliv att gå ihop. För företag innebär lösningen mindre administration och enklare operatörsbyten.