Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Söders digitala höjder

Efter en omfattande inventering ser Södermalms stadsdelsförvaltning konturerna av en allt mer digitaliserad verksamhet med lika fokus på medborgare och medarbetare. Nu börjar det strategiska arbetet för att bli en organisation i framkant.

– Just nu håller vi på att utifrån våra verksamhetsområden identifiera olika utvecklingsområden. Vi försöker också utveckla den digitala kompetens och insikten om vilka möjligheter och vilken kraft som digitaliseringen erbjuder vår organisation, säger Mattias Olsson, utvecklingsstrateg på Södermalms stadsdelsförvaltning.

Vilka utvecklingsområden har ni hittat?

Det handlar dels om att skapa brukarnytta för medborgarna som tar del av servicen som vi erbjuder, dels om hur vi själva kan bli starkare som organisation.

mattias olsson , utvecklingsstrateg, södermalms stadsdelsförvaltning

– Vi har två huvudområden som vi fokuserar på. Det handlar dels om att skapa brukarnytta för medborgarna som tar del av servicen som vi erbjuder, dels om hur vi själva kan bli starkare som organisation. Jag brukar likna det här vid att dra ut en byrålåda. Drar man bara i ena änden av lådan så fastnar den, men om vi drar jämt och samtidigt är det inga svårigheter att få ut den.

Vad är nästa steg?

– Efter den här inventeringen blir nästa steg att prioritera de olika utvecklingsområdena och gärna börja med lågt hängande frukter. Det handlar också om att skriva en långsiktig strategi och att ta fram en konkret handlingsplan för 2019. Vilka aktiviteter ska vi genomföra och hur når vi våra mål med dem?

Vad har ni åstadkommit i slutet av nästa år?

– Jag hoppas vi har lyckats med vår målsättning att vara en organisation på väg. Vi ligger inte i framkant i dag men kommer sakta men säkert komma dit. Jag tror att vi har levererat riktig digitalisering på flera områden i våra verksamheter. Parkerna är till exempel något som verkligen berör medborgarna. Här skulle det vara intressant att se hur vi kan göra den dagliga skötseln och förvaltningen mer transparent givet det stora intresset och mängden förslag som vi får in.

30 oktober 2018 Uppdaterad 16 april 2019 Reporter elisabeth nore ledarskap Foto fredrik kron, adobestock

Rekommenderad läsning