Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ny köpkraft till Nyköping

Föreningen Nysam vill locka fler människor att uppleva Nyköping och i det arbetet är de digitala kanalerna oumbärliga. De menar Kristin Spaarf, projektledare på Nysam. 

Text digit Foto Fredrik Kron 18 oktober 2018 Tim Leffler

– Nysam är en förening i Nyköping som drivs av Nyköpings näringsliv tillsammans med Nyköpings kommun. Syftet är att driva aktiviteter och evenemang som ska locka både Nyköpingsbor och folk utanför vår stad att ta del i det vi har att erbjuda, säger Kristin Spaarf, projektledare på Nysam.

Hur gör ni för att synas mer?

– Vi har mycket dialog med våra medlemmar och företag. Vi måste även anordna evenemang för att folk ska ta sig in till stan och uppleva vad vi har att erbjuda. Det är ju så att flera stadskärnor runtom i landet idag har problem med att locka folk, och vi går igenom en butiksdöd på många platser. Då är det helt andra saker som drar en till stan än bara butiker, som exempelvis evenemang då, som exempelvis Melodifestivalens Andra Chansen som vi kommer att arrangera i mars.

Hur arbetar ni digitalt?

– Vi har en plattform via Nyköpings kommun som heter Nyköpingsguiden.se, och det är en infartspunkt för de som vill veta vad som händer i staden. Sen har även sociala medier en väldigt viktig roll. Där är det en stor utmaning för alla idag att nå igenom bruset, och det kommer vi att behöva hjälp med.

Kan ni inspireras av någon i det arbetet?

– Ja, vi gör omvärldsbevakningar och har kontakt med andra stadskärnor i Sverige via något som heter Svenska Stadskärnor som är en organisation som identifierar liknande utmaningar som de vi står inför, i flera svenska städer.

Vad tror du om framtiden?

– Det finns många möjligheter inom digital teknologi, och där kommer vi behöva hjälp av duktiga företag och samarbetspartners som kan hjälpa oss där. Naturligtvis spelar Nyköpings kommun en viktig roll, men jag tror också att vi behöver titta på andra lösningar för att nå ut, och jag tror vi måste gå mycket på känsla, och skapa en känsla för staden.

Hur skapar man den känslan?

– Jag tror mycket på filmer som berör olika känsloregister. Och framförallt glädje, någon form av glädje måste vi förmedla.

Rekommenderad läsning

StefanStadium_960x640.jpg

”Dags att butikerna digitaliseras”

9 nov 2016 atea it-arena

Det finns tusentals möjligheter, så det gäller att veta vilka bollar man ska springa på. Det är budskapet från Stefan Maxeby, it-chef på Stadium.

ljungdalen bergs kommun.jpg
video

Stora utmaningar i glesbygd

21 nov 2017 ledarskap

Bergs kommun är en glesbygdskommun med 7 000 invånare. Just nu är fokus att få fiber till samtliga kommuninvånare och att utveckla kommunens e-tjänster. 

kvinna öppnar kyl i mörkt kök och har en förvånad min.jpg
video

På e-handelns läppar

19 nov 2018 digit

Idag räcker det inte med ett snyggt gränssnitt på sajten. Inom kort är klockan, bilen och kylen enheter där alltmer handel kommer att äga rum. Därför måste vi vänja oss vid att erbjuda unified commerce.

pråmkanal i karlstad med en eka och blommor i förgrunden.jpg
video

Så blir Karlstad smartare

2 nov 2018 digit

Blommor som vet när de behöver vatten och råttfällor som säger till när de behöver bytas ut är några exempel på hur Karlstad blir smartare. Att alla verksamheter drar åt samma håll är en förutsättning i det arbetet, menar Pia Nyquist, marknadschef på Karlstads El- och Stadsnät.

skugga på av man i trappen till en kuslig källare.jpg
video

Så tömdes Gagnef på it

7 nov 2018 digit

För att minska stressen att ständigt ha koll på den senaste tekniken har Gagnef kommun flyttat all sin it-drift till ett externt datacenter i Umeå. Det innebär också mer tid för kommunens tekniker att löpande stötta verksamheten.

 

barn-tjej-960640.jpg

SKR trotsar Esam

16 dec 2019 digit

SKR stödjer inte Esams nya handledning Outsourcing 2.0 som menar att inget utrymme för riskanalys finns vad gäller molntjänster. SKR anser att kommuner och regioner bör få göra egna självständiga riskbedömningar.

skafferi timpan.jpg

Så möter MSB kris

28 apr 2020 digit

För MSB är kriser vardag, vilket ställer krav på effektiva digitala verktyg. Sedan flera år har MSB en tydlig strategi för mötesrum, både det fysiska rummet och det digitala. 

blå luftfuktighetsmätare mot röd bakgrund.jpg
video

Skellefteås IoT-satsning

11 dec 2019 it i skolan

Från robotar i klassrummet till sensorer som mäter lärarnas rörelser under lektionen. Skellefteå kommun ser nyttan med smarta digitala lösningar i undervisningen. Nästa steg är att mäta vilka vinster skolan gör med den nya tekniken.

autopilot-i-ett-flygplan.jpg
video
ett samarbete mellan microsoft och voister

Bodens nya autopilot

25 feb 2020 digit

Alla nya datorer i Boden kopplas numera till Microsofts tjänst Autopilot, ett verktyg som förenklar för både skolelever och anställda. För att få teknisk hjälp har kommunen en chattbot dit elever kan vända sig med sina frågor.