Ny köpkraft till Nyköping
Föreningen Nysam vill locka fler människor att uppleva Nyköping och i det arbetet är de digitala kanalerna oumbärliga. De menar Kristin Spaarf, projektledare på Nysam.
– Nysam är en förening i Nyköping som drivs av Nyköpings näringsliv tillsammans med Nyköpings kommun. Syftet är att driva aktiviteter och evenemang som ska locka både Nyköpingsbor och folk utanför vår stad att ta del i det vi har att erbjuda, säger Kristin Spaarf, projektledare på Nysam.
Hur gör ni för att synas mer?
– Vi har mycket dialog med våra medlemmar och företag. Vi måste även anordna evenemang för att folk ska ta sig in till stan och uppleva vad vi har att erbjuda. Det är ju så att flera stadskärnor runtom i landet idag har problem med att locka folk, och vi går igenom en butiksdöd på många platser. Då är det helt andra saker som drar en till stan än bara butiker, som exempelvis evenemang då, som exempelvis Melodifestivalens Andra Chansen som vi kommer att arrangera i mars.
Hur arbetar ni digitalt?
– Vi har en plattform via Nyköpings kommun som heter Nyköpingsguiden.se, och det är en infartspunkt för de som vill veta vad som händer i staden. Sen har även sociala medier en väldigt viktig roll. Där är det en stor utmaning för alla idag att nå igenom bruset, och det kommer vi att behöva hjälp med.
Kan ni inspireras av någon i det arbetet?
– Ja, vi gör omvärldsbevakningar och har kontakt med andra stadskärnor i Sverige via något som heter Svenska Stadskärnor som är en organisation som identifierar liknande utmaningar som de vi står inför, i flera svenska städer.
Vad tror du om framtiden?
– Det finns många möjligheter inom digital teknologi, och där kommer vi behöva hjälp av duktiga företag och samarbetspartners som kan hjälpa oss där. Naturligtvis spelar Nyköpings kommun en viktig roll, men jag tror också att vi behöver titta på andra lösningar för att nå ut, och jag tror vi måste gå mycket på känsla, och skapa en känsla för staden.
Hur skapar man den känslan?
– Jag tror mycket på filmer som berör olika känsloregister. Och framförallt glädje, någon form av glädje måste vi förmedla.
Läs mer om ämnet: