Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Ett samarbete mellan Logitech och Voister

En smartare it-nyhetssajt

Nu flyger Astra Zeneca mindre

Läkemedelsjätten Astra Zeneca har lyckats skära ner på sina flygresor tack vare sin satsning på interna videomöten. Nästa steg är att öppna för liknande lösningar gentemot kunder.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 3 oktober 2018 digit

– Vi har valt att fokusera mer och mer på att använda oss av virtuella möten. Dels får personalen en mer hållbar arbetssituation om de slipper resa hela tiden, dels håller vi kostnaderna nere i en fas där vi investerar väldigt mycket i forskning  och dessutom minskar vi vår miljöpåverkan, säger Andreas Holmgren, CIO för Norden och Baltikum på Astra Zeneca.

Möten på uppstuds

Detta är här och nu och innebär fantastiska möjligheter.

Andreas Holmgren , CIO för Norden och Baltikum, Astra Zeneca

Astra Zeneca är världens femtonde största läkemedelsproducent sett till omsättning (drygt 22 miljarder dollar år 2017), med produkter som säljs i mer än 100 länder världen över.

Som ett globalt bolag med runt 60 000 anställda världen över har virtuella möten varit ett nödvändigt steg att ta, för att kunna byta idéer och ha möten i princip när som helst.

– Att kunna addera video i de virtuella mötena är väldigt viktigt, det vill säga att man kan se den man pratar med. Det blir så nära ett vanligt möte man kan komma, med bättre interaktioner än på telefon. En annan självklarhet idag är att kunna dela innehåll, anteckna på samma white board och snabbt kunna göra en kort omröstning under pågående möte, säger Andreas Holmgren.

Astra Zeneca har ett antal olika lösningar och leverantörer och tack vare olika utbildningsinsatser flyter nu den interna kommunikationen på bra.

– I det området som jag har ansvar för har vi flera tusen sådana här möten om året, och alla, från företagsledning och neråt, anammar det, eftersom man ser fördelarna med mindre resande och att även kunna ta ett möte på uppstuds, säger Andreas Holmgren.

Mer kollaboration

De virtuella mötena har inneburit stora besparingar vilket gjort att man vid ett par tillfällen kunnat justera de totala målen och spara pengar till bolaget.

– Som säljare sätter man stort värde på att kunna komma ut och träffa sin kund, men nettoeffekten med videomöten blir bättre när man ser vilka fördelar det ger för alla inblandade att slippa köra långa sträckor, säger Andreas Holmgren.

andreas holmgren.jpg

Andreas Holmgren, Astra Zeneca

Under år 2019 kommer största fokus att ligga på att hitta sätt att lättare kunna ha virtuella möten med kunder och andra externa utanför företaget.

– Detta är inte framtiden utan detta är här nu och innebär fantastiska möjligheter. Den nya generationens kundmöten handlar mycket om transparens och kollaboration och att dela arbetsytor, och där har vi många nya spännande idéer vi vill testa framöver, där virtuella möten kommer vara en ovärderlig del i det hela, säger Andreas Holmgren.

Rekommenderad läsning

bilar-trafik-videomöten-960640.jpg
video
Ett samarbete mellan Logitech och Voister

Möten utan stress och köer

8 jun 2018 digit

Logitech vill sänka den tekniska barriären för videomöten genom att fungera ihop med alla olika typer av mjukvara. De ser också mötesformen som något som kan minska utgifterna, stressen och miljöpåverkan. Redan har myndigheter som satsat på digitala möten minskat sina utsläpp tre gånger mer än övriga. 

kyrka med folk.jpg
video
Ett samarbete mellan Logitech och Voister

Nästa generations videomöten

9 jan 2019 digit

Tiden är mogen för att på allvar använda videomöten. Med nya ansiktssökande kameror och ekoreducerande mickar vill Logitech flytta in smidiga videomöten till de stora konferensrummen med många deltagare. 

gnistor-om-industrislip.jpg

RISE lyfter EU-industrin

28 dec 2018 digit

EIT Manufacturing ska utveckla europeisk tillverkningsindustri till en så hög nivå att EU kan möta den globala konkurrensen om kunder och arbetstillfällen. För att lyckas investerar nu EIT, European Institute of Innovation & Technology, i ett konsortium där Volvo, Chalmers, RISE och Sandvik samarbetar med 46 andra EU-partners.

två kossor bredvid en landsväg och ett stort öppet landskap i bakgrunden.jpg
video

Tetra Pak gillar öppenhet

4 jan 2019 digit

På Tetra Pak i Lund har kontoren blivit aktivitetsbaserade. Nu tittar bolaget på smarta lösningar för att få ännu bättre koll på hur och när lokalerna används för att driva fastigheterna klimatsmart och kostnadseffektivt.

ssab-utvecklas-med-ai.jpg

Big data på SSAB

6 nov 2018 digit

Nu ska stålindustrin utveckla sina redan omfattande mätprocesser med hjälp av AI, big data och maskininlärning. Bakom forskningsprojektet Swedish Metal finns Sandvik och SSAB och målet är en mer konkurrenskraftig och hållbar ståltillverkning.

hyperflex-960640.jpg
video
Ett samarbete mellan Cisco och Voister

Säker, smidig och hyperflex

23 jan 2019 digit

Valfrihet att lagra både publikt och privat, vilket många svenska kommuner uppskattar, ger en fördel för Hyperflex. Dessutom finns det ekonomiska vinster. Det menar Greger Jerlehagen, datacenterchef på Cisco Sverige. 

komatsuforest960640.jpg
video
Ett samarbete mellan Cisco och Voister

Cisco säkrar skogen

14 nov 2018 digit

Skogsmaskinsföretaget Komatsu Forest har investerat i två hyperkonvergerade datacenter från Cisco. Valet föll på Hyperflex 3.0 med stöd för stretchat kluster och därmed ska säkerheten, skalbarheten och prestandan bli bättre.

fokus-pa-3d-skrivare.jpg
video
Ett samarbete mellan Infinidat och Voister

Chalmers laddar med lagring

3 dec 2018 digit

När en av Sveriges mest teknikintensiva högskolor skulle upphandla nytt lagringssystem var målet en lösning som matchar organisationens höga krav och en dubblering av data var tredje år. Med valet av Infinidat fick Chalmers en ny generation funktionalitet för sin petabyte data.

kvinna sitter i ett grönt skönt område vid en pool med datorn och freelansar.jpg

Den mobila konsulten

8 feb 2019 digit

På Norengs Redovisningsbyrå i Gävle är mobilitet nyckeln till framgång. Med ny teknik kommer nya möjligheter att engagera sig i kundernas verksamheter och bli mer av en projektledare som får dem att växa.