Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Internet of Friskis

Friskis och Svettis i Jönköping är mitt inne i en digital satsning. Föreningen vill göra träningen mer personifierad genom bland annat en app och gympass ledda via video. Framöver ser Friskis möjligheter att via IoT optimera lokalernas yta samt genom VR följa pass från valfri plats. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 22 oktober 2018 digit

friskis-och-svettis-960640.jpg

Man skulle kunna tro att gymbranschen är bland det mest analoga som finns, men så är verkligen inte fallet. Johan Thor är verksamhetschef på Friskis i Jönköping, och där arbetar man för fullt med att utveckla sin digitala verksamhet.

– För oss handlar det inte bara om att stå sig bra i jämförelse med andra gym utan också om att ha en digital approach över huvud taget i våra verksamheter. Dock kan det ju vara lätt att börja med att direkt fråga sig vilken cool digital grej vi ska satsa på, utan att riktigt veta varför. Vi började istället i andra änden. 

Hur då?

– Istället för att gå direkt på lösningen så gjorde vi en noggrann förstudie som resulterade i fyra medlemsresor där vi följde fyra personer i olika åldrar med olika träningsvanor. Vi granskade hela kundresan från att man är intresserad av att börja träna, tittar på olika alternativ, går till gymmet, byter om, bastar, duschar och så vidare. Genom det fick vi reda på att vi kunde bli bättre digitalt inom ett antal olika områden.

Friskis egna app

Arbetet landade i en Friskis-applikation. I den kan tränare lägga upp program åt sina kunder som de tar med sig när de går till gymmet, istället för att bära på pappersark som tidigare. Kundens träning loggas och i appen kan man få positiva, peppande kommentarer av sina tränare och få frågan om de vill registrera sig när de anländer till gymmet, istället för att behöva gå till någon station. Du ska också kunna träna på annan plats än på gymmet med hjälp av appen, färdiga träningprogram- och pass kommer att finnas.

– Vi märkte också att det faktiskt är krångligt att köpa våra gymkort digitalt. Om vi nu vill sälja kort digitalt så måste det vara enkelt och smidigt, annars kan vi ju lika gärna strunta i det. Detta kommer att lösas med den nationella Friskis-appen.

Digital hjälp mot företag

En annan del där man ser nyttan av digitalisering är på företagssidan. Där menar Friskis att friskvårdsbidragen från arbetsplatser främst lockar dem som redan tränar, och därför försöker de nu satsa på digitala utmaningar för företagen. Man ska kunna testa personalen och ge företaget en status på hur personalen mår. Ett startupplägg med träningstips och inspiration utan pekpinnar ska sedan hjälpa personer att komma igång de första månaderna, för att därefter kunna mäta statusen igen och jämföra resultaten.

Väl på plats på gymmet så ser Friskis digitala verktyg som en stor möjliggörare för att personifiera träningen, göra den roligare samt att stärka upplevelsen. Detta kan handla om att på digitala skärmar spela upp inspelade pass om man inte har en ledare på plats vid en avsatt tid, eller att användarna kan köra passen när de själva vill. De har också börjat med skärmar och belysning som skapar inspirerande träningsmiljöer. 

– På våra gym är det inte samma personer som går varje år utan vi har en omsättning på 25-30 procent varje år. Om vi kan göra träningen roligare och mer personlig så kan användarna få mer utväxling på sin träning, vilket kan få dem att stanna kvar.

Hur kommer ni att fortsätta utveckla?

– Om några år tror jag att vi kommer mäta hur mycket gymmets olika redskap används, och hur folk rör sig i lokalerna. Det kan hjälpa oss att möblera gymmen på ett bättre sätt och bland annat minska trängseln.

– Det kommer också bli vanligare med inspelade och livestreamade pass. Kanske kan man exempelvis delta live på mitt spinningpass från Friskis i Värnamo (som ingår i Friskis Jönköping), fastän jag är i Jönköping. Eller varför inte hemifrån via ett par VR-glasögon eller dylikt? Vi får se helt enkelt.

– Vi drömmer också om att kunna använda all energi och kraft som produceras i våra lokaler och omvandla det till el. Problemet är att det är svårt att lagra energin. Det är en viss skillnad mot att driva en glödlampa med en cykel, här är det lite större apparater. Men det ska vi lösa - vi ska bli en digital vinnare.

Rekommenderad läsning

Försäkringskassans it-lösning för nyanlända

21 sep 2016 digit

BILD F-kassa.PNG BILD F-kassa.PNG BILD F-kassa.PNG video

För nyanlända innebär första månaderna i Sverige många kontakter med flera olika myndigheter. Genom ett tätt samarbete mellan it och verksamheten har Försäkringskassan nu utvecklat en it-lösning som underlättar för alla.

Så digitaliserar ett energibolag

21 sep 2016 digit

bild jäMTKRAFT.PNG bild jäMTKRAFT.PNG bild jäMTKRAFT.PNG video

Med vindkraftsparker, portföljförvaltning, elhandel och många kunder har Jämtkraft alla möjligheter att dra fördel av digitaliseringen. Joachim Spejare, it-chef på Jämtkraft berättar om arbetet.

Dalakraft går mot strömmen med VR

14 okt 2016 digit

snip henrik fjellstedt.JPG snip henrik fjellstedt.JPG snip henrik fjellstedt.JPG video

Dalakraft AB har i den traditionella och prisfokuserade elbranschen försökt nischa sig genom VR-kampanjer och kundquiz – nu satsar de vidare, ihop med bland annat föreningar.

Appar underlättar för hemtjänsten i Göteborg

19 okt 2016 digit

ronald caous snip.JPG ronald caous snip.JPG ronald caous snip.JPG video

10 000 medarbetare i Göteborgs stad kommer snart att göra en stor del av administrationen med hjälp av en smart mobil. Piloten omfattar 700 personer i hemtjänsten där ett antal appar kommer att underlätta.
– Tänk digitalt först och fråga användarna hur de vill jobba, tipsar Ronald Caous, projektledare e-samhället i Göteborgs stad.

"Jag är inte längre en bromskloss"

27 okt 2016 digit

JönköpinRoy_960x640.jpg JönköpinRoy_960x640.jpg JönköpinRoy_960x640.jpg video

Alltmer komplexa kundprojekt krävde en ny it-miljö för webbyrån Capo. Istället för att uppgradera befintlig miljö valde de Azure och fick mer tid för utveckling.

Jönköping university bygger för framtiden

27 okt 2016 digit

JönköpingUniversity_960x640.jpg JönköpingUniversity_960x640.jpg JönköpingUniversity_960x640.jpg video

Från och med sommaren 2016 används Office 365 av 10 000 studenter och medarbetarna vid Jönköping university och nästa sommar är det dags för byte till Windows 10. Fördelarna är många, inte minst för ett ökat samarbete mellan Sveriges lärosäten.

Joacim Damgard om Microsofts utveckling

24 okt 2016 ledarskap

snip damgard.JPG snip damgard.JPG snip damgard.JPG video

Den 1 juni tillträdde Joacim Damgard som vd för Microsoft Sverige. Säkerhet, IoT och kundernas efterfrågan på molnlösningar driver efterfrågan. Och så avslöjar Joacim sin personliga favorit i MS-familjen.

Norrskogs app gör Sveriges skog digital

10 feb 2017 digit

skog 960640.jpg skog 960640.jpg skog 960640.jpg

Nu kan Sveriges skogsägare ta med sig surfplattan ut i skogen och via geopositionering registrera varenda fallet träd, svampställe, vindfälle eller vad man nu vill. Och allt sker via Norrskogs nya app.