Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Internet of Friskis

Friskis och Svettis i Jönköping är mitt inne i en digital satsning. Föreningen vill göra träningen mer personifierad genom bland annat en app och gympass ledda via video. Framöver ser Friskis möjligheter att via IoT optimera lokalernas yta samt genom VR följa pass från valfri plats. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 22 oktober 2018 digit

friskis-och-svettis-960640.jpg

Man skulle kunna tro att gymbranschen är bland det mest analoga som finns, men så är verkligen inte fallet. Johan Thor är verksamhetschef på Friskis i Jönköping, och där arbetar man för fullt med att utveckla sin digitala verksamhet.

– För oss handlar det inte bara om att stå sig bra i jämförelse med andra gym utan också om att ha en digital approach över huvud taget i våra verksamheter. Dock kan det ju vara lätt att börja med att direkt fråga sig vilken cool digital grej vi ska satsa på, utan att riktigt veta varför. Vi började istället i andra änden. 

Hur då?

– Istället för att gå direkt på lösningen så gjorde vi en noggrann förstudie som resulterade i fyra medlemsresor där vi följde fyra personer i olika åldrar med olika träningsvanor. Vi granskade hela kundresan från att man är intresserad av att börja träna, tittar på olika alternativ, går till gymmet, byter om, bastar, duschar och så vidare. Genom det fick vi reda på att vi kunde bli bättre digitalt inom ett antal olika områden.

Friskis egna app

Arbetet landade i en Friskis-applikation. I den kan tränare lägga upp program åt sina kunder som de tar med sig när de går till gymmet, istället för att bära på pappersark som tidigare. Kundens träning loggas och i appen kan man få positiva, peppande kommentarer av sina tränare och få frågan om de vill registrera sig när de anländer till gymmet, istället för att behöva gå till någon station. Du ska också kunna träna på annan plats än på gymmet med hjälp av appen, färdiga träningprogram- och pass kommer att finnas.

– Vi märkte också att det faktiskt är krångligt att köpa våra gymkort digitalt. Om vi nu vill sälja kort digitalt så måste det vara enkelt och smidigt, annars kan vi ju lika gärna strunta i det. Detta kommer att lösas med den nationella Friskis-appen.

Digital hjälp mot företag

En annan del där man ser nyttan av digitalisering är på företagssidan. Där menar Friskis att friskvårdsbidragen från arbetsplatser främst lockar dem som redan tränar, och därför försöker de nu satsa på digitala utmaningar för företagen. Man ska kunna testa personalen och ge företaget en status på hur personalen mår. Ett startupplägg med träningstips och inspiration utan pekpinnar ska sedan hjälpa personer att komma igång de första månaderna, för att därefter kunna mäta statusen igen och jämföra resultaten.

Väl på plats på gymmet så ser Friskis digitala verktyg som en stor möjliggörare för att personifiera träningen, göra den roligare samt att stärka upplevelsen. Detta kan handla om att på digitala skärmar spela upp inspelade pass om man inte har en ledare på plats vid en avsatt tid, eller att användarna kan köra passen när de själva vill. De har också börjat med skärmar och belysning som skapar inspirerande träningsmiljöer. 

– På våra gym är det inte samma personer som går varje år utan vi har en omsättning på 25-30 procent varje år. Om vi kan göra träningen roligare och mer personlig så kan användarna få mer utväxling på sin träning, vilket kan få dem att stanna kvar.

Hur kommer ni att fortsätta utveckla?

– Om några år tror jag att vi kommer mäta hur mycket gymmets olika redskap används, och hur folk rör sig i lokalerna. Det kan hjälpa oss att möblera gymmen på ett bättre sätt och bland annat minska trängseln.

– Det kommer också bli vanligare med inspelade och livestreamade pass. Kanske kan man exempelvis delta live på mitt spinningpass från Friskis i Värnamo (som ingår i Friskis Jönköping), fastän jag är i Jönköping. Eller varför inte hemifrån via ett par VR-glasögon eller dylikt? Vi får se helt enkelt.

– Vi drömmer också om att kunna använda all energi och kraft som produceras i våra lokaler och omvandla det till el. Problemet är att det är svårt att lagra energin. Det är en viss skillnad mot att driva en glödlampa med en cykel, här är det lite större apparater. Men det ska vi lösa - vi ska bli en digital vinnare.

Rekommenderad läsning

ericsson-trendspaning-robot.jpg

Ericsson: Så blir 2018

18 dec 2017 digit

En robot som tjänar pengar åt dig är snart verklighet. Det gäller även realtidsöversättning i hörlurarna och att, via VR, dyka in i en smartphone-bild. 

två kossor bredvid en landsväg och ett stort öppet landskap i bakgrunden.jpg
video

Tetra Pak gillar öppenhet

4 jan 2019 digit

På Tetra Pak i Lund har kontoren blivit aktivitetsbaserade. Nu tittar bolaget på smarta lösningar för att få ännu bättre koll på hur och när lokalerna används för att driva fastigheterna klimatsmart och kostnadseffektivt.

varnamo-960640.jpg

Värnamo växer varaktigt

4 dec 2018 digit

Värnamo hoppas på att fler flyttar till den småländska kommunen. Planen är att vara 40 000 invånare år 2035 och för att det ska ske krävs samhällsnära tjänster, ett ökat fokus på hållbarhet och att rekrytera nya talanger.

pitea-iot-960640.jpg

Ett smartare PI(o)Teå

8 jan 2019 digit

PiteEnergi har investerat i ett IoT-nät baserat på LoRa. Detta ska bland annat ge möjligheten att jobba smartare och säkerställa leveranskapacitet genom att agera mer proaktivt. Tanken är också att det på sikt kan leda till helt nya tjänster.

hamn-deltaterminal.jpg

App i hamn

2 okt 2019 digit

Med en ny app för tidrapportering sparar Delta Terminal tre arbetsdagar i administrativt arbete varje månad. Appen är utvecklad via Powerapps och helt anpassad för bolagets verksamhet. 

en matkasse i papper på sidan med frukt som ramlar ur.jpg

Swedpapers smarta app

1 okt 2019 digit

Maskinhälsa, papperskvalitet och kundordrar. Allt går att hitta i papperstillverkningsföretaget Swedpapers egenutvecklade app, som gjort affärerna smidigare och lättare att följa upp. 

drönare med träd i bakgrunden.jpg

Innovation Gislaved

15 okt 2019 digit

För att kicka igång digitaliseringen startade Gislaved Innovationslabbet och efter lyckade tester är nu drönare på väg ut i verksamheterna. Smart teknik i kombination med varsam och respektfull kommunikation är en stor del i det framgångsrika konceptet. 

kalmar-industri.jpg

Testa IoT i Kalmar

9 apr 2019 digit

Nu kan studenter och andra boende i Kalmar testa sina idéer inom IoT via öppna Lorawan-gateways. Det är ett samarbete mellan Kalmar Energi och Linnéuniversitet och förhoppningen är att det ska leda till flera konkurrenskraftiga lösningar för industrin.

kvinna-monstring.jpg

Mönstra i AR

14 okt 2019 digit

Rekryteringsmyndigheten satsar på en Snapchat-lins och en chattbot för att kommunicera med mönstrande ungdomar. Och resultaten är positiva, AR-linsen har hittills nått hela 337 000 unika användare.