Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Gullig robot ger mer

obsy i förgrunden med en skolklass i thailand i bakgrunden2.jpg

Roboten Obsy i ett klassrum i Thailand.

Elever blir mer stimulerade om de får utföra experiment med en robot som liknar en leksak och ser snäll ut. Det visar  forskning från University of Kent i Storbritannien.

Studien med roboten Obsy visade att elever har lättare att utföra och förstå vetenskapliga experiment när de använder en robot som ser ut som en leksak.

Kamera och sensorer

Obsy, som bland annat består av en kamera och sensorer för att mäta temperaturer, kopplades till elevernas plattor. Därefter blev eleverna ombedda att använda Obsy för att undersöka hur mögel växer under olika förhållanden, vilka faktorer som påverkar hur svampar växer och hur mycket ljus som kan passera genom olika material.

Studien visade också att skillnaderna mellan könen var väldigt liten. Tidigare forskning har antytt att pojkar oftare blir mer engagerade i den här typen av undervisningen, men när Obsy användes var engagemanget lika för både flickar och pojkar.

– Experimentet med roboten Obsy visar också potentialen med IoT som kan vara till stor hjälp i utbildning och engagemang, säger Pruet Putjorn, doktorand vid School of Engineering and Digital Arts vid University of Kent i Storbritannien.

Obsy testades av forskare i grundskoleklasser i norra Thailand.

Källa: University of Kent

12 oktober 2018 Uppdaterad 1 februari 2019 Reporter Tim Leffler it i skolan Foto Pruet Putjorn

Senaste nytt