Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Gullig robot ger mer

Elever blir mer stimulerade om de får utföra experiment med en robot som liknar en leksak och ser snäll ut. Det visar  forskning från University of Kent i Storbritannien.

Text Tim Leffler Foto Pruet Putjorn 12 oktober 2018 it i skolan

obsy i förgrunden med en skolklass i thailand i bakgrunden2.jpg

Roboten Obsy i ett klassrum i Thailand.

Studien med roboten Obsy visade att elever har lättare att utföra och förstå vetenskapliga experiment när de använder en robot som ser ut som en leksak.

Kamera och sensorer

Obsy, som bland annat består av en kamera och sensorer för att mäta temperaturer, kopplades till elevernas plattor. Därefter blev eleverna ombedda att använda Obsy för att undersöka hur mögel växer under olika förhållanden, vilka faktorer som påverkar hur svampar växer och hur mycket ljus som kan passera genom olika material.

Studien visade också att skillnaderna mellan könen var väldigt liten. Tidigare forskning har antytt att pojkar oftare blir mer engagerade i den här typen av undervisningen, men när Obsy användes var engagemanget lika för både flickar och pojkar.

– Experimentet med roboten Obsy visar också potentialen med IoT som kan vara till stor hjälp i utbildning och engagemang, säger Pruet Putjorn, doktorand vid School of Engineering and Digital Arts vid University of Kent i Storbritannien.

Obsy testades av forskare i grundskoleklasser i norra Thailand.

Källa: University of Kent

Senaste nytt

Underkända e-myndigheter

15 november 2018

Trafikverket och Arbetsförmedlingen är de myndigheter som har kommit längst när det gäller den digitala kontakten med medborgarna. Men överlag behöver svenska myndigheter och storstadskommuner göra en kraftansträngning för att öka den digitala mognaden.

GDPR utmanar e-handeln

15 november 2018

Nordiska konsumenter blir alltmer tveksamma till hur näthandelsföretag använder persondata. Två av tre konsumenter tror att företagen delar kunduppgifterna med en tredje part och är mycket, eller ganska oroliga över hur uppgifterna används.

I gruvan med VR

14 november 2018

Det är få förunnat att uppleva en av Sveriges viktigaste näringar på plats tusen meter under jord. Men för den som vill röra sig fritt mellan schakt och gångar finns nu ett virtuellt alternativ skapat av forskare vid Luleå tekniska högskola i nära samarbete med LKAB.

AI spelar på känslor

13 november 2018

Datorspel som anpassar sig till användarens upplevelse för att skräddarsy spelupplevelsen är under utveckling på högskolan i Skövde. Vägen dit går via ett artificiellt neuronnät som med hjälp av en vanlig webbkamera kan analysera känslor och ansiktsuttryck.

Appar glömmer barnen

13 november 2018

Lärare i förskolan använder ofta plattor och appar som ersättning för traditionella aktiviteter. Men barnen lär sig i första hand att spela och tar inte till sig det pedagogiska innehållet, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

3D rena stenåldern

12 november 2018

För ett par år sedan hittade arkeologer 4 500 år gamla lerfigurer på en stenåldersboplats i Roslagen. Tack vare Luleå tekniska universitets mikrotomograf har de nu fått 3D-tvillingar som kan hjälpa forskare samla och sprida kunskap.