Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Grönt ljus i FN

FN:s arbetsgrupp för trafiksäkerhet har antagit en resolution om införande av högt eller fullt automatiserade fordon i vägtrafiken. Den ska komplettera befintliga, internationella överenskommelser om trafiksäkerhet och innebär en gemensam syn på automatiserad körning.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 26 oktober 2018 digit

lastbilar i en kurva på autobahn.jpg

Sverige är världsledande vad gäller lösningar för trafiksäkerhet och ligger i framkant när det gäller uppkopplade och automatiserade fordon. I september deltog representanter från Näringsdepartementet och Transportstyrelsen i möten med FN:s arbetsgrupp för trafiksäkerhet, skriver regeringskansliet i ett pressmeddelande.

Under mötet slutförhandlades och antogs en resolution om införande av högt eller fullt automatiserade fordon i vägtrafiken. Resolutionens syfte är att erbjuda vägledning till de stater som anslutit sig till någon av FN:s vägtrafikkonventioner.

Trafiksäkerhet A och O

Resolutionen innehåller bland annat rekommendationer när det gäller vad ett automatiserat körsystem ska behärska. Särskilt viktigt är trafiksäkerhet och ett säkert samspel med andra trafikanter, med hänsyn till gällande trafikregler.

Trafiksäkerhet för alla länder

Arbetsgruppen för trafiksäkerhet, Global Forum for Road Traffic, drivs av FN:s ekonomiska kommission för Europa, UNECE.

1949 antogs UNECE:s Genèvekonvention om vägtrafik för att underlätta internationell vägtrafik. Konventionen moderniserades med 1968 års konvention om vägtrafik, som antogs i Wien. Då antogs också en konvention om skyltar och signaler antogs (Wienkonventionen om skyltar och signaler.

Konventionerna är öppna för alla länder och Wienkonventionen om vägtrafik har ett 60-tal anslutna länder, samt ett antal som undertecknat men inte ratificerat konventionen. De flesta av Sveriges trafikregler, körkortsregler, vägmärken och -signaler härstammar från dessa konventioner, vilket underlättar internationell trafik.

Källa: regeringskansliet

Harmoniserade skyltar och signaler kommer att vara en del av utvecklingen av automatiserade funktioner i fordonen. När det gäller skyltar och signaler pågår ett stort reformarbete som beräknas vara klart under 2019.

Utvecklingen inom området ställer både beslutsfattare, myndigheter och berörda branscher inför nya frågeställningar där utvecklingen måste ske i samklang med det internationella regelverket.

Senaste nytt

Agent smittar 25 miljoner

18 juli 2019

Under täckmanteln att vara en Google-relaterad applikation misstänks den skadliga koden Agent Smith ha infekterat mobila enheter i bland annat Indien och USA. Attacken påminner om tidigare varianter som Gooligan och CopyCat och sker utan inblandning från användarna.

Drönare mot elfel

16 juli 2019

Ölands elledningar har undersökts av drönare och nu meddelar Eon att projektet har varit så framgångsrikt att bolaget planerar för att arbeta på ett liknande sätt i norra Sverige. 

Rekordköpet är klart

12 juli 2019

IBM har nu slutfört förvärvet av Red Hat för cirka 34 miljarder dollar, vilket är den dyraste mjukvaruaffären i historien. Transaktionen stängdes den 9 juli 2019.

Första 5G under jord

12 juli 2019

Telia, Boliden och Ericsson har byggt världens första 5G-nät under jord i Bolidens gruva i Kankberg. Nätet ska användas för att förfina lösningar för automatiserad och hållbar gruvdrift. 

E-kronans osäkra framtid

10 juli 2019

Nordeas chefsekonom Annika Winsth tycker att Riksbanken saknar beredskap i hur e-kronan skulle klara av ett krisläge. Vice riksbankschef Henry Ohlsson är inte lika bekymrad.

Nya i rådet

8 juli 2019

Nu har fem nya ledamöter utsetts till regeringens Digitaliseringsråd. Rådets roll är att vara konsulterande i regeringens arbete med digitaliseringspolitiken.