Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Grönt ljus i FN

FN:s arbetsgrupp för trafiksäkerhet har antagit en resolution om införande av högt eller fullt automatiserade fordon i vägtrafiken. Den ska komplettera befintliga, internationella överenskommelser om trafiksäkerhet och innebär en gemensam syn på automatiserad körning.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 26 oktober 2018 digit

lastbilar i en kurva på autobahn.jpg

Sverige är världsledande vad gäller lösningar för trafiksäkerhet och ligger i framkant när det gäller uppkopplade och automatiserade fordon. I september deltog representanter från Näringsdepartementet och Transportstyrelsen i möten med FN:s arbetsgrupp för trafiksäkerhet, skriver regeringskansliet i ett pressmeddelande.

Under mötet slutförhandlades och antogs en resolution om införande av högt eller fullt automatiserade fordon i vägtrafiken. Resolutionens syfte är att erbjuda vägledning till de stater som anslutit sig till någon av FN:s vägtrafikkonventioner.

Trafiksäkerhet A och O

Resolutionen innehåller bland annat rekommendationer när det gäller vad ett automatiserat körsystem ska behärska. Särskilt viktigt är trafiksäkerhet och ett säkert samspel med andra trafikanter, med hänsyn till gällande trafikregler.

Trafiksäkerhet för alla länder

Arbetsgruppen för trafiksäkerhet, Global Forum for Road Traffic, drivs av FN:s ekonomiska kommission för Europa, UNECE.

1949 antogs UNECE:s Genèvekonvention om vägtrafik för att underlätta internationell vägtrafik. Konventionen moderniserades med 1968 års konvention om vägtrafik, som antogs i Wien. Då antogs också en konvention om skyltar och signaler antogs (Wienkonventionen om skyltar och signaler.

Konventionerna är öppna för alla länder och Wienkonventionen om vägtrafik har ett 60-tal anslutna länder, samt ett antal som undertecknat men inte ratificerat konventionen. De flesta av Sveriges trafikregler, körkortsregler, vägmärken och -signaler härstammar från dessa konventioner, vilket underlättar internationell trafik.

Källa: regeringskansliet

Harmoniserade skyltar och signaler kommer att vara en del av utvecklingen av automatiserade funktioner i fordonen. När det gäller skyltar och signaler pågår ett stort reformarbete som beräknas vara klart under 2019.

Utvecklingen inom området ställer både beslutsfattare, myndigheter och berörda branscher inför nya frågeställningar där utvecklingen måste ske i samklang med det internationella regelverket.

Senaste nytt

Krav på distansjobb

23 november 2020

Hälften av alla kvinnor mellan 30 till 49 år skulle tacka nej till ett arbete om det inte går att jobba på distans och närmare 90 procent anser att digitalisering leder till ett friare arbetsliv. Det visar en ny undersökning. 

Framtidens drönare

23 november 2020

I projektet Nordic Drone Initiative gå de nordiska länderna samman för att driva på utvecklingen av drönare. Det gäller både gods- och passagerartransporter och kan handla om luft-taxi, autonoma budtjänster och nya turistkoncept.

Appen för katten

20 november 2020

Nu finns det en app, som med hjälp av AI, översätter kattens läten. Än så länge finns 13 fraser i appens ordförråd, till exempel mata mig, jag är arg och lämna mig ifred.

Sämst på lösen

20 november 2020

Det verkar vara fortsatt svårt att komma på säkra lösenord. 123456 och 123456789 är de vanligaste lösenorden men de tar mindre än en sekund att knäcka. 

Googles djurskydd

19 november 2020

En nyutvecklad AI ska spåra tjuvskyttar i Kamerun. Genom att urskilja skottlossningar från andra ljud kan den hjälpa vakter att spåra illegal jakt. 

5G värt 260 biljoner

19 november 2020

5G kan dra in 31 000 miljarder dollar, ungefär 260 000 miljarder kronor, till it- och telekomindustrin fram till 2030. Det visar en ny studie från Ericsson.