Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Grönt ljus i FN

FN:s arbetsgrupp för trafiksäkerhet har antagit en resolution om införande av högt eller fullt automatiserade fordon i vägtrafiken. Den ska komplettera befintliga, internationella överenskommelser om trafiksäkerhet och innebär en gemensam syn på automatiserad körning.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 26 oktober 2018 digit

lastbilar i en kurva på autobahn.jpg

Sverige är världsledande vad gäller lösningar för trafiksäkerhet och ligger i framkant när det gäller uppkopplade och automatiserade fordon. I september deltog representanter från Näringsdepartementet och Transportstyrelsen i möten med FN:s arbetsgrupp för trafiksäkerhet, skriver regeringskansliet i ett pressmeddelande.

Under mötet slutförhandlades och antogs en resolution om införande av högt eller fullt automatiserade fordon i vägtrafiken. Resolutionens syfte är att erbjuda vägledning till de stater som anslutit sig till någon av FN:s vägtrafikkonventioner.

Trafiksäkerhet A och O

Resolutionen innehåller bland annat rekommendationer när det gäller vad ett automatiserat körsystem ska behärska. Särskilt viktigt är trafiksäkerhet och ett säkert samspel med andra trafikanter, med hänsyn till gällande trafikregler.

Trafiksäkerhet för alla länder

Arbetsgruppen för trafiksäkerhet, Global Forum for Road Traffic, drivs av FN:s ekonomiska kommission för Europa, UNECE.

1949 antogs UNECE:s Genèvekonvention om vägtrafik för att underlätta internationell vägtrafik. Konventionen moderniserades med 1968 års konvention om vägtrafik, som antogs i Wien. Då antogs också en konvention om skyltar och signaler antogs (Wienkonventionen om skyltar och signaler.

Konventionerna är öppna för alla länder och Wienkonventionen om vägtrafik har ett 60-tal anslutna länder, samt ett antal som undertecknat men inte ratificerat konventionen. De flesta av Sveriges trafikregler, körkortsregler, vägmärken och -signaler härstammar från dessa konventioner, vilket underlättar internationell trafik.

Källa: regeringskansliet

Harmoniserade skyltar och signaler kommer att vara en del av utvecklingen av automatiserade funktioner i fordonen. När det gäller skyltar och signaler pågår ett stort reformarbete som beräknas vara klart under 2019.

Utvecklingen inom området ställer både beslutsfattare, myndigheter och berörda branscher inför nya frågeställningar där utvecklingen måste ske i samklang med det internationella regelverket.

Senaste nytt

Skolans nya stress

19 mars 2019

Idag ska åtta av tio lärare dokumentera elevernas lärande i en lärplattform. Nu visar en rapport från Lärarförbundet att plattformarna fungerar dåligt och spär på lärarnas arbetsbelastning.

Bättre koll på elen

19 mars 2019

Öresundskraft använder sig av en teknik som gör att ledningarna håller koll på om det kommer ett strömavbrott. Med hjälp av lösningen ska bolaget kunna agera snabbare och framöver även kunna undvika avbrott.

Passar perfekt i 3D

18 mars 2019

De flesta har väl stått i ett provrum och undrat om kläderna är måttade efter Snövits sju dvärgar. För e-handelskunder blir lösningen att beställa hem flera plagg och skicka tillbaka de som inte passar, vilket är ett växande miljöproblem. Avatarer och 3D öppnar nya möjligheter att hitta rätt storlekar.

SKL:s plan till regeringen

18 mars 2019

Idag har regeringen tagit emot SKL:s nationella handlingsplan för digitalisering av skolan. I rapporten finns totalt 18 konkreta initiativ som ska ta tillvara digitaliserings möjligheter.

Pimpade pixlar

15 mars 2019

Det mänskliga ögat är överlägset all kamerateknik. Nu visar ny forskning vid BTH, Blekinge Tekniska Högskola, att man med hjälp av teknik kan förbättra sensorn i kameran så att bilderna blir mer likt det vi ser med blotta ögat.

Einride ut på vägarna

15 mars 2019

Transportstyrelsen har gett Göteborgsföretaget Einride klartecken att utföra tester med självkörande lastbilar på allmän väg. Därmed blir Einride den första helt förarlösa lastbilen i Sverige i trafik.