När mjukvaran driver affären

I en tid när kunder vill vara maximalt flexibla ökar fokuset på mjukvarulösningar. Cisco följer kundernas beteende och ökar leveransen av nya lösningar som kan flyttas mellan enheter. Det säger Vinay Nichani, vicepresident Worldwide Software Sales på Cisco.

– Cisco utvecklar sin affärsmodell till att bli allt mer mjukvarubaserad men utan att tappa fokus på hårdvara och service, som fortfarande är oerhört viktigt för oss. Kunder vill ha snabbhet, flexibilitet och enkelhet och vår förmåga att tillgodose det med mjukvarulösningar är en stor förändring hos oss, säger Vinay Nichani, vice president för Worldwide Software Sales på Cisco.

Vad är de största fördelarna?

– De största fördelarna är flexibiliteten. Om vi tar vår nätverksstack som exempel. Tidigare köpte man en switch eller router med en viss mjukvara. Nu råder en DNA-struktur, Digitala Network Architecture, där man prenumererar på mjukvaran som kan flyttas mellan enheterna och som också gör att vi snabbare kan uppdatera systemen.

Finns det några negativa aspekter?

– I första hand svarar vi ju på våra kunders efterfrågan, vilket ju är en förändring. Varje gång man genomgår en stor förändring är det viktigt att det inte påverkar det som tidigare har levererats. Vi är ett stort bolag med många produkter, vilket förstås medför en del komplexitet för partners och kunder i att förstå värdet av allt som vi erbjuder. Med det sagt fokuserar vi väldigt mycket på att förenkla transformationen för alla.

Tror du mjukvarubaserade företagsmodeller blir viktigare i framtiden?

– Det finns ingen tvekan om det. Cisco och alla andra i branschen tar liknande steg och många försöker följa det vi gör. Vi ser också startups som har mjukvara och molntjänster som sin utgångspunkt. Vår styrka är att vi även kan utveckla bättre hårdvara. Återigen handlar det om en kombination och hur vi gör det på ett holistiskt sätt med kundens flexibilitet och efterfrågan av enkelhet i fokus.

19 september 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Tomas Johansson, Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng