Forskarnas ovanliga proteinkälla

flicka äter vegetarisk hamburgare.jpg

Svenska forskare på KTH har, tillsammans med ett schweiziskt och ett isländskt spelbolag, gjort det roligare och enklare att klassificera kroppens alla proteiner.

– Jag tror att vi kommer se mer integrering av vetenskapliga uppgifter i etablerade dataspel. Det är ett attraktivt sätt att komma åt och dra nytta av människors hjärnkapacitet, säger Emma Lundberg, lektor vid Cellulär och Klinisk proteomik på KTH, som samtidigt vill framföra ett stort tack till alla medborgarforskare som deltagit för både deras arbete och upptäckter, i ett pressmeddelande.

Syftet med den här typen av medborgarforskning är att klassificera kroppens alla proteiner och förbättra den så kallade annoteringen, det vill säga definieringen och tolkningen, av människans protein.

Proteinerna som har använts i dessa spel är hämtade ur Human Protein Atlas, som är en sorts kartbok över kroppens alla proteiner.

Onlinedataspelare hjälper

Man har bland annat tagit hjälp av spelare i onlinerollspelet EVE Online, i vilket man har lagt till ett uppdrag som är knutet till att peka ut var i cellen proteinerna identifieras. Tillsammans med det schweiziska startupföretaget Massive Multiplayer Online Science och det isländska spelföretaget CCP Games utvecklade man ett spel i spelet som man kallade för Project Discovery och där spelare lyckats generera 33 miljoner klassificeringar av proteinbilder. Detta istället för att forskare själva ska behöva titta igenom alla de miljontals olika klassificeringar som existerar i kroppens totalt 100 miljarder celler.

Samtidigt har man utvecklat en AI som gör utför ett liknande arbete som det som EVE Online-spelarna gör, och det mest övertygande resultatet fann man när man kombinerade de två sätten, då AI:n var bättre på att hitta enklare strukturer, och människor bättre på att hitta mer komplexa strukturer.

Med dessa lyckade resultat i ryggen implementerar nu forskarna ett liknande upplägg i ett nytt spel.

– Vi annonserar Human Protein Atlas 2018 Challenge på Kaggle (en plattform som erbjuder tävlingar inom datavetenskap och maskininlärning) med start 17 september. Det är en öppen bildanalys-utmaning för att klassificera subcellulära proteinmönster i dessa bilder där vinnarna kommer bidra till att hjälpa forskningen inom livsvetenskaperna framåt, säger Emma Lundberg.

Källa: KTH