Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Forskarnas ovanliga proteinkälla

Svenska forskare på KTH har, tillsammans med ett schweiziskt och ett isländskt spelbolag, gjort det roligare och enklare att klassificera kroppens alla proteiner.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 10 september 2018 digit

flicka äter vegetarisk hamburgare.jpg

– Jag tror att vi kommer se mer integrering av vetenskapliga uppgifter i etablerade dataspel. Det är ett attraktivt sätt att komma åt och dra nytta av människors hjärnkapacitet, säger Emma Lundberg, lektor vid Cellulär och Klinisk proteomik på KTH, som samtidigt vill framföra ett stort tack till alla medborgarforskare som deltagit för både deras arbete och upptäckter, i ett pressmeddelande.

Syftet med den här typen av medborgarforskning är att klassificera kroppens alla proteiner och förbättra den så kallade annoteringen, det vill säga definieringen och tolkningen, av människans protein.

Proteinerna som har använts i dessa spel är hämtade ur Human Protein Atlas, som är en sorts kartbok över kroppens alla proteiner.

Onlinedataspelare hjälper

Man har bland annat tagit hjälp av spelare i onlinerollspelet EVE Online, i vilket man har lagt till ett uppdrag som är knutet till att peka ut var i cellen proteinerna identifieras. Tillsammans med det schweiziska startupföretaget Massive Multiplayer Online Science och det isländska spelföretaget CCP Games utvecklade man ett spel i spelet som man kallade för Project Discovery och där spelare lyckats generera 33 miljoner klassificeringar av proteinbilder. Detta istället för att forskare själva ska behöva titta igenom alla de miljontals olika klassificeringar som existerar i kroppens totalt 100 miljarder celler.

Samtidigt har man utvecklat en AI som gör utför ett liknande arbete som det som EVE Online-spelarna gör, och det mest övertygande resultatet fann man när man kombinerade de två sätten, då AI:n var bättre på att hitta enklare strukturer, och människor bättre på att hitta mer komplexa strukturer.

Med dessa lyckade resultat i ryggen implementerar nu forskarna ett liknande upplägg i ett nytt spel.

– Vi annonserar Human Protein Atlas 2018 Challenge på Kaggle (en plattform som erbjuder tävlingar inom datavetenskap och maskininlärning) med start 17 september. Det är en öppen bildanalys-utmaning för att klassificera subcellulära proteinmönster i dessa bilder där vinnarna kommer bidra till att hjälpa forskningen inom livsvetenskaperna framåt, säger Emma Lundberg.

Källa: KTH

Senaste nytt

Big bang med AI

16 november 2018

AI utvecklad för ansiktsigenkänning på Facebook har fått i uppdrag att identifiera helt andra stjärnor. AI-boten Claran skannar bilder som tagits av radioteleskop för att identifiera universums många miljoner galaxer och svarta hål.

Byggboom med gaming

16 november 2018

En djungel av begrepp och it-system som inte kommunicerar med varandra är stora utmaningar för tillverkare av modulhus. Ny forskning från Luleå tekniska högskola visar hur teknik från dataspelsvärlden förenklar och rationaliserar det industriella byggandet av flerbostadshus.

Underkända e-myndigheter

15 november 2018

Trafikverket och Arbetsförmedlingen är de myndigheter som har kommit längst när det gäller den digitala kontakten med medborgarna. Men överlag behöver svenska myndigheter och storstadskommuner göra en kraftansträngning för att öka den digitala mognaden.

GDPR utmanar e-handeln

15 november 2018

Nordiska konsumenter blir alltmer tveksamma till hur näthandelsföretag använder persondata. Två av tre konsumenter tror att företagen delar kunduppgifterna med en tredje part och är mycket, eller ganska oroliga över hur uppgifterna används.

I gruvan med VR

14 november 2018

Det är få förunnat att uppleva en av Sveriges viktigaste näringar på plats tusen meter under jord. Men för den som vill röra sig fritt mellan schakt och gångar finns nu ett virtuellt alternativ skapat av forskare vid Luleå tekniska högskola i nära samarbete med LKAB.

AI spelar på känslor

13 november 2018

Datorspel som anpassar sig till användarens upplevelse för att skräddarsy spelupplevelsen är under utveckling på högskolan i Skövde. Vägen dit går via ett artificiellt neuronnät som med hjälp av en vanlig webbkamera kan analysera känslor och ansiktsuttryck.