Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Äldre känner digital skam

Äldre personer som saknar kunskap om digital teknik riskerar sämre livskvalitet. För att bryta mönstret av utanförskap och inkludera den här gruppen i olika samhällsaktiviteter krävs en hel del insatser, visar en ny studie. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 6 september 2018 digit

kvinnor-har-kul-pa-vattenjympan.jpg

”Vi får skylla oss själva … vi tänker att vi skall klara oss utan det där … alla nyheter men det är ju dumt … man blir ändå satt åt sidan och jag tror att i Sverige så är vi inte glada åt gamla människor.”

Det berättar en 73-årig kvinna som är en av 18 pensionärer som deltagit i en studie av äldres möten med digitala lösningar i vardagen – i kontakter med kommersiella, demokratiska eller sociala arenor i samhället.

Studien är gjord av Linda Reneland-Forsman, lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet, och har nyligen publicerats i International Journal of Lifelong Education. Den visar på flera risker för äldre som saknar digital kompetens.

– Min studie inramas av en stark koppling mellan digital exkludering och social exkludering. Den visar på tydliga förändringar i livsstil, som att man avstår från resor och kulturella aktiviteter, och även på att man skuldbelägger sig själv och accepterar ett utanförskap, säger Linda Reneland-Forsman i ett pressmeddelande.

Människovärdigt liv

Av intervjuerna framgår hur viktigt det är för inkludering och digitalt deltagande att ha tillgång till en tidigare arbetsplats eller kunna få digital hjälp i ett socialt nätverk. Deltagarna nämnde däremot inte samhälleliga aktiviteter som resurser för att få kunskap om digitala lösningar, vilket kan vara ett tecken på att det krävs hårt arbete för att inkludera denna grupp i olika samhällsprocesser.

– Vi kan inte ignorera det faktum att vissa grupper av samhällsmedborgare hindras från att upprätthålla sina sociala liv, att få tillgång till hälsosektorn, att kunna glädja sig åt integritet och självständighet och kulturell rekreation – kort sagt, att leva ett människovärdigt liv, säger Linda Reneland-Forsman.

Förslag på insatser

Studien Borrowed access – the struggle of older persons for digital participation innehåller flera förslag på insatser till politiker och andra beslutsfattare:

  • Utbildningsinsatser och support närmare vardagen.
  • Parallell utveckling av alternativa kontaktvägar som kompenserar för brist på eget socialt nätverk eller tillgång till en tidigare arbetsplats.
  • Att grupperingar på nationell nivå från olika sektorer skapas för att titta på konsekvenser för olika grupper.

 

Senaste nytt

Smartare cancervård

20 maj 2019

Nu startas ett samarbete mellan läkemedelsindustrin, akademin och sjukvården för att utveckla en plattform för precisionsmedicin. Målet är att läkemedelsbehandling baserad på patienters genetiska profil ska bli mer tillgänglig vid svår cancersjukdom.

Avvaktande till autonomt

20 maj 2019

Svenskarna brukar vara teknikvänliga men när det gäller självkörande bilar är attityden annorlunda. Lite drygt fyra av tio föredrar tekniken inom fem år, men under det närmaste året skulle 15 procent välja en självkörande framför en traditionell bil. Det är under det internationella genomsnittet.

Smart industri på schemat

17 maj 2019

Våren 2020 startar den största företagsforskarskolan i Sverige inom området smart industri. Initiativet riktar sig till företag som vill stärka sin konkurrenskraft med ny kompetens kopplad till smart industri.

Ny grön flygtaxi

17 maj 2019

Den tyska startupen Lilium har tagit fram en elektrisk jetdriven lufttaxi som får plats med fem personer. Fordonet har precis tagit sin första färd och kan köra i 300 kilometer i timmen. 

Rise driver skolans IoT

16 maj 2019

IoT hubb skola är ett samarbete mellan Rise, nio skolhuvudmän, två teknikpartners och Stockholms universitet. Projektet ska öka förståelsen för hur IoT kan användas för att samla data som på olika sätt utvecklar skolan som en god lärmiljö.

Första bilen med solceller

16 maj 2019

Lagom till midsommar lanseras världens första solcellsdrivna passagerarbil. Batteriet har en räckvidd på mellan 600 och 800 kilometer beroende på användning. Det holländska företaget Lightyear lovar att detta är lösningen på räckvidd och laddning, två av de största utmaningarna för elbilar.