Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI för bättre fabriker

Startupföretaget Kinta AI vill göra fabriker smartare och mer effektiva kring hur utrustning och maskiner används. Enligt Kinta AI beror 45 procent av sena tillverkningsordrar på fel i schemaläggningen, vilket det snart ska finnas en lösning för.

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 12 september 2018 digit

kinta-ai-960640.jpg

Steven Glinert, vd Kinta AI, menar att fabriksägare vanligtvis är beroende av mindre smarta program för att fatta produktionsbeslut. Till exempel kan det handla om vilka maskiner som ska användas, vilket kan leda till att maskiner placeras ut vid fel tidpunkt, i fel ordning eller står stilla när de inte borde vara det. Steven Glinert menar att 45 procent av sena tillverkningsordrar beror just på fel i schemaläggningen.

Det här ska nu Kinta AI lösa med hjälp av artificiell intelligens. Enligt Steven Glinert kommer de att köra miljoner olika fabrikssimuleringar där systemet ska få en statistisk förståelse för hur fabriker fungerar och vilka åtgärder som behöver göras för att få bäst resultat. En jämförelse går att göra med Googles AlphaGo, menar han. 

 Om du lär ett neuralt nätverk hur man spelar Go så kan du enkelt lära det hur man spelar schack eller andra spel av den typen också. Och så är det med fabriker också, de ser ofta inte så annorlunda ut mot varandra.

– Jag tror att Kinta AI kan bli en viktig del av tillverkningsprocessen. I framtidens fabriker kommer det att finnas färre människor och mer automatisering, men med ett ökat antal IoT-enheter. 

Källa: techcrunch

Senaste nytt

Big bang med AI

16 november 2018

AI utvecklad för ansiktsigenkänning på Facebook har fått i uppdrag att identifiera helt andra stjärnor. AI-boten Claran skannar bilder som tagits av radioteleskop för att identifiera universums många miljoner galaxer och svarta hål.

Byggboom med gaming

16 november 2018

En djungel av begrepp och it-system som inte kommunicerar med varandra är stora utmaningar för tillverkare av modulhus. Ny forskning från Luleå tekniska högskola visar hur teknik från dataspelsvärlden förenklar och rationaliserar det industriella byggandet av flerbostadshus.

Underkända e-myndigheter

15 november 2018

Trafikverket och Arbetsförmedlingen är de myndigheter som har kommit längst när det gäller den digitala kontakten med medborgarna. Men överlag behöver svenska myndigheter och storstadskommuner göra en kraftansträngning för att öka den digitala mognaden.

GDPR utmanar e-handeln

15 november 2018

Nordiska konsumenter blir alltmer tveksamma till hur näthandelsföretag använder persondata. Två av tre konsumenter tror att företagen delar kunduppgifterna med en tredje part och är mycket, eller ganska oroliga över hur uppgifterna används.

I gruvan med VR

14 november 2018

Det är få förunnat att uppleva en av Sveriges viktigaste näringar på plats tusen meter under jord. Men för den som vill röra sig fritt mellan schakt och gångar finns nu ett virtuellt alternativ skapat av forskare vid Luleå tekniska högskola i nära samarbete med LKAB.

AI spelar på känslor

13 november 2018

Datorspel som anpassar sig till användarens upplevelse för att skräddarsy spelupplevelsen är under utveckling på högskolan i Skövde. Vägen dit går via ett artificiellt neuronnät som med hjälp av en vanlig webbkamera kan analysera känslor och ansiktsuttryck.