Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Så förändras Öresundskraft

På Öresundskraft pågår resan från traditionell it-drift till att it-avdelningen blir ett med företaget. För att lyckas med förändringen krävs samverkan och mod att utmana och skrota lösningar som inte bidrar till utveckling.

 

Text Fredrik Adolfsson Foto Fredrik Kron 15 augusti 2018 digit

– Vi på Öresundskraft har en spännande resa framför oss med en banbrytande förflyttning när vi går från gammal traditionell it till något helt annat och det arbetar vi med nu, säger Michael Pinotti, it-chef på Öresundskraft.

– Ja det är är ju en spännande resa vi är på och Michael har ett tydligt uppdrag att förändra hela strukturen kring it-organisationen, säger Lars Taps, it-arkitekt, Öresundskraft.

Hur vill ni förändra det?

– Jag ser att samverkan är det sätt som vi kan förflytta oss. Att vi förflyttar it-verksamheten tillsammans med övriga verksamheter så att vi kommer närmare varandra. Verksamheterna har sina idéer och tankar och vi har våra, och när vi kommer tillsammans är då saker och ting börjar hända. Vi har redan gjort en del fantastiska saker där Lars har varit drivande, säger Michael Pinotti.

– Och i dessa samtal blir ju tekniken extremt oviktig. Det är förstås fortfarande viktigt med arkitekturprinciper och infrastruktur och så vidare, men inte i det samtalet. Det är ju bara ett verktyg när vi väl har hittat rätt, säger Lars Taps.

Hur långt har ni kommit?

– Vi är bara i början. Öresundskraft har en övergripande strategi som idag löper fram till och med år 2020, och där måste vår vision stötta den övergripande strategin. I slutändan ska vi på riktigt bidra till verksamheten, säger Michael Pinotti.

– Om hela it-teamet lyckas skulle jag vilja säga att vi inte har någon it-avdelning om 12-18 månader, utan vi är ett med verksamheten. En mission vi har är till exempel att utveckla Öresundskrafts affärer genom värdeskapande informationshantering. Och det är ju egentligen lite mesigt, för på riktigt handlar det ju om att utveckla våra kunder och deras affärer, och i förlängningen hela samhället. Det är coolt och det är lite annat än att jobba med hårdvara, säger Lars Taps.

Når ni dit?

– Ja, jag är inte ett dugg orolig. Vi har rätt kompetens med rätt driv, rätt medarbetare, och arkitekter med lång erfarenhet. Det kommer bara gå fortare och fortare.

– Och på det stora hela handlar det ju om att våga släppa taget om sargen. Att ge sig in i matchen och ibland kanske leverera saker som inte någon har bett om och se vad som händer med de grejorna. Våga prova, och vågar du det finns inga begränsningar hur långt du kan nå, säger Lars Taps.

Är det en stor utmaning att våga?

– Ja, att våga utmana företaget och att våga skrota saker som vi upptäcker inte funkar eller inte adderar något värde till verksamheten, säger Michael Pinotti.

Rekommenderad läsning

Skånetrafiken kör med devops

18 jun 2018 digit

skånskt rappfält med en bit hav i bakgrunden.jpg skånskt rappfält med en bit hav i bakgrunden.jpg skånskt rappfält med en bit hav i bakgrunden.jpg video

Med en ny app och färre prisnivåer sänker Skånetrafiken ribban för att åka kollektivt. Med hjälp av devops är tjänsterna under ständig utveckling och nästa steg är att testa om biljetterna kan lagras i molnet och kopplas till din id-handling. 

3D och sensorer på väg till Danmark

4 jun 2018 digit

oresundsbron.jpg oresundsbron.jpg oresundsbron.jpg video

3D-teknik, sensorer och liknande upplägg som Stockholms vägtullar skapar nya intjäningsmodeller för Öresundsbron. Och parallellt sker arbetet med att öka integriteten, inte minst med tanke på GDPR, när allt fler bilar blir uppkopplade.

RPA för växande Skellefteå

3 sep 2018 digit

badplats i skellefteås skärgård.jpg badplats i skellefteås skärgård.jpg badplats i skellefteås skärgård.jpg video

Skellefteå kommun planerar för 80 000 invånare år 2030. För att det ska bli verklighet krävs att it-avdelningen stöttar verksamheten och att RPA implementeras. Det menar Anna Källsved, it-chef, Skellefteå kommun.

En nyttig flytt

10 sep 2018 digit

kiruna.jpg kiruna.jpg kiruna.jpg video

Kiruna kommun flyttar drygt 30 procent av stadskärnan. Det är ett omfattande arbete som ger möjlighet att börja om med den senaste tekniken. Landskrona kommun följer arbetet med intresse för att dra lärdom till sin verksamhet.

Vägen till pantad it

12 jun 2018 digit

en arm slänger en pet-flaska i en pantsortering.jpg en arm slänger en pet-flaska i en pantsortering.jpg en arm slänger en pet-flaska i en pantsortering.jpg video

I både Varberg och Karlstad jobbar kommunen aktivt för en hållbarare it-hantering. Prio är att ställa hållbarhetskrav på it-leverantörerna samtidigt som kommunens it-avdelning har full kontroll på utrustningen.

Skatteverkets nya värld

30 maj 2018 digit

barbart-i-full-frihet.jpg barbart-i-full-frihet.jpg barbart-i-full-frihet.jpg video

Det är en utmaning att gå från stationärt till bärbart. Skatteverket jobbar för att erbjuda sina medarbetare flexibilitet med hybridmaskiner och säkerhet med mjuka certifikat istället för tidskrävande terminalkort, berättar Robert Lindberg, uppdragsledare PC Hårdvara Print på Skatteverket.

O365 för Rejlers konsulter

31 maj 2018 digit

vindsnurror-i-rapsfalt.jpg vindsnurror-i-rapsfalt.jpg vindsnurror-i-rapsfalt.jpg video

Med 2 000 medarbetare i Norden är smidigt samarbete en framgångsfaktor för teknikkonsultföretaget Rejlers. Office365 ger ökad delaktighet och säkerhet enligt GDPR, menar Mats Rehnqvist, CIO på Rejlers.

Renovas gröna portal

31 maj 2018 digit

sopor-återvinning-960640.jpg sopor-återvinning-960640.jpg sopor-återvinning-960640.jpg video

I fjol hanterade kommunägda Renova 1 480 000 ton avfall och återvinningsmaterial. Ett arbete som inte bara resulterar i fjärrvärme i Västsverige, utan också mycket kunskap om återvinning. Kunskaper som nu kommer många till del genom en uppskattad kundportal, berättar Mikael Borgman, it- och projektchef på Renova.

Robot väljer rätt ruta

1 jun 2018 digit

tva-glada-i-nedcabbad-bil.jpg tva-glada-i-nedcabbad-bil.jpg tva-glada-i-nedcabbad-bil.jpg video

Med drygt 100 anläggningar finns det inte mycket Ryds Bilglas inte vet om trasiga vindrutor. Men det finns fler rutor än bilmodeller och för snabba och korrekta glasbeställningar tar bolaget hjälp av en robot, berättar Camilla Thörnqvist-Carlberg, it-projektledare på Ryds Bilglas.