Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Reservdelsöga med 3D

För första gången har forskare lyckats framställa ljuskänsliga receptorer organiserade i en halvsfärisk form. Framställd i en 3D-skrivare är detta ett genombrott för forskningen kring bioniska ögon och möjligheten att ge blinda synen tillbaka. 

Text anne hammarskjöld Foto University of Minnesota, McAlpine Group 31 augusti 2018 digit

bioniskt-oga-med-3d.jpg

– För många är bioniska ögon ren science fiction, men tack vare en 3D multimaterialskrivare är vi nu närmare verkligheten än någonsin tidigare, säger Michael McAlpine, docent i maskinteknik vid University of Minnesota och en av studiens medförfattare.

För att skapa det bioniska ögat började forskarna lösa utmaningen med printad elektronik på en krökt yta, i det här fallet en glaskupol. Forskarna använde en specialbyggd 3D-skrivare och ett bläck med silverpartiklar. Materialet visade sig hålla formen och silverbläcket torkade utan att rinna. Forskarnas nästa steg var att skriva ut fotodioder, som omvandlar ljus till el, med hjälp av halvledande polymermaterial. Hela processen tog ungefär en timme.

Unik halvledare

– Mycket återstår innan vi rutinmässigt kan skriva ut elektronik på ett tillförlitligt sätt men våra 3D-tryckta halvledare visar redan nu att de kan konkurrera med effektiviteten hos traditionellt framställda halvledande enheter. Vi kan dessutom skriva ut halvledare på en krökt yta och det är vi ensamma om.

Michael McAlpine och hans team är kända för att integrera 3D-print, elektronik och biologi på en plattform. De har tidigare fått internationell uppmärksamhet för sitt bioniska öra. De har också framställt 3D-printade organ för kirurgisk användning, samt elektroniska textilier som kan fungera som bionisk hud, för att bara nämna några exempel.

Källa: eurekalert.org

Senaste nytt

Big bang med AI

16 november 2018

AI utvecklad för ansiktsigenkänning på Facebook har fått i uppdrag att identifiera helt andra stjärnor. AI-boten Claran skannar bilder som tagits av radioteleskop för att identifiera universums många miljoner galaxer och svarta hål.

Byggboom med gaming

16 november 2018

En djungel av begrepp och it-system som inte kommunicerar med varandra är stora utmaningar för tillverkare av modulhus. Ny forskning från Luleå tekniska högskola visar hur teknik från dataspelsvärlden förenklar och rationaliserar det industriella byggandet av flerbostadshus.

Underkända e-myndigheter

15 november 2018

Trafikverket och Arbetsförmedlingen är de myndigheter som har kommit längst när det gäller den digitala kontakten med medborgarna. Men överlag behöver svenska myndigheter och storstadskommuner göra en kraftansträngning för att öka den digitala mognaden.

GDPR utmanar e-handeln

15 november 2018

Nordiska konsumenter blir alltmer tveksamma till hur näthandelsföretag använder persondata. Två av tre konsumenter tror att företagen delar kunduppgifterna med en tredje part och är mycket, eller ganska oroliga över hur uppgifterna används.

I gruvan med VR

14 november 2018

Det är få förunnat att uppleva en av Sveriges viktigaste näringar på plats tusen meter under jord. Men för den som vill röra sig fritt mellan schakt och gångar finns nu ett virtuellt alternativ skapat av forskare vid Luleå tekniska högskola i nära samarbete med LKAB.

AI spelar på känslor

13 november 2018

Datorspel som anpassar sig till användarens upplevelse för att skräddarsy spelupplevelsen är under utveckling på högskolan i Skövde. Vägen dit går via ett artificiellt neuronnät som med hjälp av en vanlig webbkamera kan analysera känslor och ansiktsuttryck.