Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Pluggpengar till politiker

Regeringen avsätter 10 miljoner kronor till digital kompetensutveckling för politiker och tjänstemän i ledande position. Satsningen är ett samarbete mellan regeringen och SKL för att öka kompetensen inom verksamhetsutveckling med hjälp av digitala verktyg.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 31 augusti 2018 ledarskap

barn hos läkare.jpg

– För att kunna leda måsta man förstå. Politiker och höga tjänstemän behöver stärka sin digitala kompetens för att kunna dra fördel av nyttan som den digitala transformationen innebär, säger digitaliseringsminister Peter Eriksson, i ett pressmeddelande. 

Satsningen är ett samarbete mellan regeringen och SKL, och syftar till att erbjuda högt uppsatta tjänstemän, politiker, och andra nyckelpersoner, fortbildningar kring möjligheterna med verksamhetsutveckling med hjälp av digitala verktyg. Detta för att de lättar ska kunna leda sina organisationer in i en allt mer digitaliserad framtid.

10 miljoner över tre år

SKL får i uppdrag att utforma kompetenslyftet i samråd med andra myndigheter, såsom Socialstyrelsen, E-hälsomyndigheten och Myndigheten för digital förvaltning, när denna inrättats.

– För privatpersoner och företag är det ointressant vilken offentlig aktör som tillhandahåller service – alla ska kunna förvänta sig att myndigheter, kommuner och landsting gör vardagen enklare med hjälp av digitaliseringens möjligheter. Men då behövs en ökad digital kompetens på alla nivåer inom den offentliga sektorn och därför genomför vi nu ett kompetenslyft för att vässa det digitala ledarskapet, säger civilminister Ardalan Shekarabi, i ett pressmeddelande.

De totalt 10 miljoner kronorna ska utportioneras under tre år, med 2 miljoner kronor år 2018, 3 miljoner kronor år 2019, och 5 miljoner kronor år 2020.

Senaste nytt

Big bang med AI

16 november 2018

AI utvecklad för ansiktsigenkänning på Facebook har fått i uppdrag att identifiera helt andra stjärnor. AI-boten Claran skannar bilder som tagits av radioteleskop för att identifiera universums många miljoner galaxer och svarta hål.

Byggboom med gaming

16 november 2018

En djungel av begrepp och it-system som inte kommunicerar med varandra är stora utmaningar för tillverkare av modulhus. Ny forskning från Luleå tekniska högskola visar hur teknik från dataspelsvärlden förenklar och rationaliserar det industriella byggandet av flerbostadshus.

Underkända e-myndigheter

15 november 2018

Trafikverket och Arbetsförmedlingen är de myndigheter som har kommit längst när det gäller den digitala kontakten med medborgarna. Men överlag behöver svenska myndigheter och storstadskommuner göra en kraftansträngning för att öka den digitala mognaden.

GDPR utmanar e-handeln

15 november 2018

Nordiska konsumenter blir alltmer tveksamma till hur näthandelsföretag använder persondata. Två av tre konsumenter tror att företagen delar kunduppgifterna med en tredje part och är mycket, eller ganska oroliga över hur uppgifterna används.

I gruvan med VR

14 november 2018

Det är få förunnat att uppleva en av Sveriges viktigaste näringar på plats tusen meter under jord. Men för den som vill röra sig fritt mellan schakt och gångar finns nu ett virtuellt alternativ skapat av forskare vid Luleå tekniska högskola i nära samarbete med LKAB.

AI spelar på känslor

13 november 2018

Datorspel som anpassar sig till användarens upplevelse för att skräddarsy spelupplevelsen är under utveckling på högskolan i Skövde. Vägen dit går via ett artificiellt neuronnät som med hjälp av en vanlig webbkamera kan analysera känslor och ansiktsuttryck.