Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

När it styr utvecklingen

Mer samverkan mellan kommuner, gärna tydligare krav från staten och varför finns det inget alternativ till bank-id. Det är några av punkterna som it-driftcheferna i Båstads och Marks kommun tar upp när de ses i Voisterstudion.

– I Båstad har vi de klassiska utmaningarna att få pengarna och tiden att räcka och att kunna göra mycket med färre resurser. Sedan ser vi också ett ökat behov av både säkerhetssystem i flera led samt utbildning, vilket inte alltid är så enkelt, Robert Zackrisson, it-driftchef, Båstad kommun.

Vilka utmaningar har ni i Marks kommun, Krister Näsström?

– Jag håller med Robert kring de traditionella utmaningarna, men den största utmaningen för oss nu är att vi har fått ett utökat uppdrag på vår it-avdelning att vi ska driva digitalisering inom kommunen. Det blir en stor omställning för oss där vi går från att vara traditionellt tjänsteproducerande till att faktiskt driva förändring, säger Krister Näsström, it-chef, Marks kommun.

Innebär det att ni ska leverera lösningar till verksamheten?

– Ja, men i en dialog. Det kommer folk som har en konkret uppfattning om vad det är de vill, men där ska vi från it också kunna hjälpa till och komma med lyckade exempel från andra verksamheter. Med en fail-fast metod blir det då lättare att testa och visa hur det skulle kunna se ut och sen skruva på det därefter. Det blir mer dynamiskt då, säger Krister Näsström.

Är det liknande för er i Båstad?

– Ja, vissa verksamheter är mer framåt än andra, men det är ju vi på it som sitter på korten och ser flödena mellan olika verksamheten och hur dessa skulle kunna effektiviseras. Sedan har man naturligtvis sina egna idéer som medborgare och att man ofta vill göra mer via e-tjänster, säger Robert Zackrisson.

Vad har ni gjort den senaste tiden?

– Vi har bland annat fått pris för vårt nya hyperkonvergerade datacenter och det har vi kört i drygt tre år och vi är väldigt nöjda med det. Vi försöker integrera så många system som möjligt i bakänden vilket gör att kommunen sparar tid. Där försöker vi också bygga en plattform för kommande e-tjänster. Just nu tittar vi på vilka lösningar som man skulle kunna införa inom hälsosektorn, säger Robert.

Vad vill du lyfta som ni har gjort i Marks kommun, Krister?

– Det jag tycker är viktigt är att bygga grunden för e-tjänsteproduktionen. Väldigt ofta gör man en punktinsats på ett visst område och då måste man kanske göra om 70 procent till nästa implementation om man inte har byggt ett bra fundament. Det håller vi på med nu. Och då får vi från it en ny målgrupp, det vill säga våra medborgare, som kan behöva support mitt i natten, till vad det nu än kan vara. Det är lite annorlunda tider vi går emot, på så sätt, säger Krister Näsström.

Är vi duktiga på att ta hjälp av varandra, Robert?

– Nej. Skämt åsido, men i Danmark, till exempel, har man ett annat system. Där går staten ut och pekar med hela handen och säger att man ska ha en viss standardbas i vissa frågor. I Sverige har vi ganska mycket självbestämmande inom kommunerna. Det är bra, men ibland kunde man önska att staten var lite tydligare. Jag kan till exempel tycka att varför är det fortfarande bankerna som utfärdar bank-id? Varför finns det inte ett slags stats-id? Hade staten varit tydligare där hade kommunerna tjänat på det. Vi försöker i kommunerna att samarbeta i enstaka småprojekt, men vi kan göra mycket mer.

– Vi träffas en grupp it-chefer i Sjuhärad där Marks kommun är en del, och utbyter lite erfarenheter. Man kan ha lite olika förutsättningar beroende på hur stor eller liten man är, men i slutändan har vi ändå en hel del gemensamt. Vi har samma lagar att uppfylla, samma medborgare egentligen, och de vill ställa sig i simskolekö var de än befinner sig, så på så sätt finns det mycket att göra, säger Krister Näsström.

14 augusti 2018 Uppdaterad 25 januari 2021 Reporter Tim Leffler digit Foto Fredrik Kron, Mostphotos

Rekommenderad läsning

Böcker På Ett Bibliotek

Malmö först i Sverige

27 jan 2021 digit

Ett nytt och intelligent logistiksystem på biblioteken i Malmö stad ska göra det enklare för låntagarna och underlätta för personalen. Malmö är först i Sverige med det nya systemet och flera andra kommuner har redan visat intresse.

Ritad Gul Stjärna

Säffle bäst på Facebook

13 jan 2021 digit

Säffle är bäst i Sverige på att engagera sina medborgare på Facebook. En återkommande tonalitet, saklighet och att inte jaga gilla-markeringar är några av nycklarna till framgång.

Karl Oskar Och Kristina Monument I Karlshamn

Ny RPA-tid i Karlshamn

18 nov 2020 digit

Ett ärende som tidigare tog två veckor kan nu hanteras på en dag. Det är resultatet när Karlshamns kommun anlitade en RPA för att sköta två uppgifter på löneenheten. Digitala e-tjänster har varit en viktig förutsättning och nu tittar lönechef Annika Risberg på ytterligare processer att automatisera.

Paraplyer Hylte
video
ett samarbete med hpe

Hyltes hyperskydd

16 okt 2020 digit

Hylte kommun har börjat använda den hyperkonvergerade infrastrukturen HPE Simplivity. Skiftet ska bland annat leda till en ökad säkerhet, flexibilitet och effektivitet. 

Malmö Civic Lab

Labbet gör Malmö smart

24 aug 2020 digit

Med hjälp av Malmö Civic lab får stadens hemlösa snabbare ett boende och ansökningsprocesserna för SFI sker numera automatiserat. Labbet innebär dessutom att kommunen minskar sina kostnader med miljontals kronor.

Norsk Flagga På Stång Mot Ljusblå Himmel

Chatta i Härryda

11 jun 2020 digit

Kommun-Kim ska hjälpa Härryda kommuns medborgare att svara på frågor. Kim är en kopia på en chattbot som redan finns i över 100 norska kommuner.

Sverigeflagga I Sand

Underkänd omsorg

28 maj 2020 digit

Sveriges kommuner nyttjar inte digitaliseringens möjligheter tillräckligt. Ett felaktigt sätt att använda kommunbudgeten och för kortsiktiga perspektiv gör att invånare inte får ta del av nya digitala lösningar. Det visar en rapport från Göteborgs universitet. 

Uppsalahem Katt

MS hos Uppsalahem

11 maj 2020 digit

När Uppsalahem går in i Office 365-plattformen är prio att fokusera på behov och att involvera ledningen. Allt för att öka tryggheten och säkra att Microsoft-produkterna verkligen används.

gem och häftstift i glada färger.jpg
video
ett samarbete mellan Microsoft och Voister

AJ:s agila arbete

27 apr 2020 digit

Med Power BI får AJ Produkter bättre koll på lönsamhet, nyckeltal och affärer. Det menar Johan Petersson, CIO på AJ Produkter.