Kalmar utvecklas med GDPR

gullig-gata-i-kalmar.jpg

Med ny digitaliseringsledare och snart fibernät till kommunens alla hushåll är Kalmar redo för ytterligare milstolpar på sin digitaliseringsresa. Men ensam är inte starkt och goda grannar är en nyckel till framgång. 

– Vi har precis passerat en milstolpe. Införandet av GDPR har tryckt på rejält med positiva resultat ur mitt perspektiv. Under förberedelserna har vi sett över system och processer, till exempel för vad som sparas, på ett sätt som genererat bra diskussioner, samsyn och en tydlig verksamhetsutveckling. Här kan vi på it tillföra ett bredare perspektiv grundat i en god kunskap om verksamheten, säger Robert Carlsson, it-chef i Kalmar kommun.

Robert Carlsson tvekar inte om att uppdraget för honom och hans 40 medarbetar är att vara en tillgång för verksamheten. En uppgift som nu blir ännu tydligare tack vare några taktiska beslut inom förvaltningen.

robert_2.jpg

"Det är lätt gjort att köpa en vision när man i själva verket köper ett system", säger Robert Carlsson, it-chef i Kalmar kommun.

– Sedan några veckor har kommunen en ansvarig digitaliseringsledare, Niklas Hörling, med ansvar för att sprida kunskap i frågor om digitalisering och ta fram en digitaliseringsstrategi. Vi ser också fler verksamhetsutvecklare i organisationen, till exempel inom social- och omsorgsförvaltningen. Jag tycker det är en mycket positiv utveckling och tror det kan förenkla vårt arbete. För oss som serviceorganisation är det viktigt med duktiga kravställare och nu ska vi utveckla processer för att driva dessa frågor på ett bra sätt.

Vision eller frustration

Redan nu finns flera verktyg på plats för att utvärdera de digitaliseringsprojekt som organisationen föreslår. Bland annat testas den modell för nyttorealisering som utvecklats av Ekonomistyrningsverket.

– Det är lätt gjort att köpa en vision när man i själva verket köper ett system. Vägen till målet, idealbilden, kan ofta kräva stora förändringar. Till exempel behov av ny kompetens bland medarbetarna och helt nya rutiner. Är man inte med på detta från början kan resultatet i stället bli dubbla kostnader, manuell administration och stor besvikelse.

Samarbete för e-tjänster

För många kommuner är det en självklarhet att ensam inte är stark. Det är ett skäl till att Kalmar är värdkommun i ett e-tjänstprojekt som pågått i ungefär ett år och omfattar sju av länets kommuner.

– Det är ett väldigt intressant projekt där kommunerna tillsammans kartlägger behov och genomförande av e-tjänster mot medborgare. Samarbete sker även med andra e-tjänstekluster, som till exempel Östsam, som jobbar med sina lösningar, men vi har samma plattform och kan därför dela e-tjänster. På så sätt behöver vi inte utveckla tjänster som redan finns och vi undvika barnsjukdomar i de lösningar som presenteras. Resultatet blir väldigt positivt för verksamhetsutvecklingen, och för våra medborgare med betydligt mindre administration.

En uppskattad e-tjänst i Kalmar är till exempel möjligheten att ansöka till kulturskolan, där information om barn, vårdnadshavare och önskade kurser tidigare krävde en hel del manuell administration.

Fiber till alla

Kalmar kommuns fiberprojekt tillsammans med Telia är ett annat exempel på fördelarna med ett gott samarbete. Med start i år ska de 4 300 hushåll som ligger på landsbygden ges tillgång till öppet fibernät för WAN-tjänster år 2020. Satsningen innebär att 100 procent av kommunens invånare får tillgång till fiberanslutning. Något som möjliggörs av att Telia får tillgång till kommunens kanalisation. Det är en investering på 48 miljoner kronor med flera vinnare.

– Utan den här investeringen riskerar vi att cirka tio procent kommunens invånare hamnar i digitalt utanförskap. Ur kommunens perspektiv är det också intressant att det på 300 adresser bedrivs kommunal verksamhet som nu får tillgång till fiber för anslutningskostnaden istället för flera hundra tusen för att vi skulle dra fram nät till varje verksamhet.

Guld för turistnäringen

Tillsammans med Telia och cityföreningen driver Kalmar ytterligare ett projekt med stort värde för kommunen.

– På Kvarnholmen i centrala Kalmar har Telia satt upp ett wifi och driver en besöksräkningspott över varifrån besökarna kommer och hur de rör sig i staden. Informationen är mycket värd för fastighetsägare, rörelser med flera när de till exempel planerar evenemang med frågor om var man bör ställa korvkiosker och papperstunnor. Men också för att planera sin marknadsföring över året, beroende på var besökarna kommer ifrån och var man vill nå ut.

Robert Carlsson är en nöjd it-chef i en kommun som inte vilar på sina digitala lagrar.

– Det är en mycket rolig tid för it i Kalmar och den största utmaningen är att få tiden att räcka för att ta vara på alla möjligheter.

24 juli 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter anne hammarskjölddigitFoto adobestock, kalmar kommun

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng