Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Kalmar utvecklas med GDPR

Med ny digitaliseringsledare och snart fibernät till kommunens alla hushåll är Kalmar redo för ytterligare milstolpar på sin digitaliseringsresa. Men ensam är inte starkt och goda grannar är en nyckel till framgång. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock, kalmar kommun 24 juli 2018 digit

gullig-gata-i-kalmar.jpg

– Vi har precis passerat en milstolpe. Införandet av GDPR har tryckt på rejält med positiva resultat ur mitt perspektiv. Under förberedelserna har vi sett över system och processer, till exempel för vad som sparas, på ett sätt som genererat bra diskussioner, samsyn och en tydlig verksamhetsutveckling. Här kan vi på it tillföra ett bredare perspektiv grundat i en god kunskap om verksamheten, säger Robert Carlsson, it-chef i Kalmar kommun.

Robert Carlsson tvekar inte om att uppdraget för honom och hans 40 medarbetar är att vara en tillgång för verksamheten. En uppgift som nu blir ännu tydligare tack vare några taktiska beslut inom förvaltningen.

robert_2.jpg

"Det är lätt gjort att köpa en vision när man i själva verket köper ett system", säger Robert Carlsson, it-chef i Kalmar kommun.

– Sedan några veckor har kommunen en ansvarig digitaliseringsledare, Niklas Hörling, med ansvar för att sprida kunskap i frågor om digitalisering och ta fram en digitaliseringsstrategi. Vi ser också fler verksamhetsutvecklare i organisationen, till exempel inom social- och omsorgsförvaltningen. Jag tycker det är en mycket positiv utveckling och tror det kan förenkla vårt arbete. För oss som serviceorganisation är det viktigt med duktiga kravställare och nu ska vi utveckla processer för att driva dessa frågor på ett bra sätt.

Vision eller frustration

Redan nu finns flera verktyg på plats för att utvärdera de digitaliseringsprojekt som organisationen föreslår. Bland annat testas den modell för nyttorealisering som utvecklats av Ekonomistyrningsverket.

– Det är lätt gjort att köpa en vision när man i själva verket köper ett system. Vägen till målet, idealbilden, kan ofta kräva stora förändringar. Till exempel behov av ny kompetens bland medarbetarna och helt nya rutiner. Är man inte med på detta från början kan resultatet i stället bli dubbla kostnader, manuell administration och stor besvikelse.

Samarbete för e-tjänster

För många kommuner är det en självklarhet att ensam inte är stark. Det är ett skäl till att Kalmar är värdkommun i ett e-tjänstprojekt som pågått i ungefär ett år och omfattar sju av länets kommuner.

– Det är ett väldigt intressant projekt där kommunerna tillsammans kartlägger behov och genomförande av e-tjänster mot medborgare. Samarbete sker även med andra e-tjänstekluster, som till exempel Östsam, som jobbar med sina lösningar, men vi har samma plattform och kan därför dela e-tjänster. På så sätt behöver vi inte utveckla tjänster som redan finns och vi undvika barnsjukdomar i de lösningar som presenteras. Resultatet blir väldigt positivt för verksamhetsutvecklingen, och för våra medborgare med betydligt mindre administration.

En uppskattad e-tjänst i Kalmar är till exempel möjligheten att ansöka till kulturskolan, där information om barn, vårdnadshavare och önskade kurser tidigare krävde en hel del manuell administration.

Fiber till alla

Kalmar kommuns fiberprojekt tillsammans med Telia är ett annat exempel på fördelarna med ett gott samarbete. Med start i år ska de 4 300 hushåll som ligger på landsbygden ges tillgång till öppet fibernät för WAN-tjänster år 2020. Satsningen innebär att 100 procent av kommunens invånare får tillgång till fiberanslutning. Något som möjliggörs av att Telia får tillgång till kommunens kanalisation. Det är en investering på 48 miljoner kronor med flera vinnare.

– Utan den här investeringen riskerar vi att cirka tio procent kommunens invånare hamnar i digitalt utanförskap. Ur kommunens perspektiv är det också intressant att det på 300 adresser bedrivs kommunal verksamhet som nu får tillgång till fiber för anslutningskostnaden istället för flera hundra tusen för att vi skulle dra fram nät till varje verksamhet.

Guld för turistnäringen

Tillsammans med Telia och cityföreningen driver Kalmar ytterligare ett projekt med stort värde för kommunen.

– På Kvarnholmen i centrala Kalmar har Telia satt upp ett wifi och driver en besöksräkningspott över varifrån besökarna kommer och hur de rör sig i staden. Informationen är mycket värd för fastighetsägare, rörelser med flera när de till exempel planerar evenemang med frågor om var man bör ställa korvkiosker och papperstunnor. Men också för att planera sin marknadsföring över året, beroende på var besökarna kommer ifrån och var man vill nå ut.

Robert Carlsson är en nöjd it-chef i en kommun som inte vilar på sina digitala lagrar.

– Det är en mycket rolig tid för it i Kalmar och den största utmaningen är att få tiden att räcka för att ta vara på alla möjligheter.

Rekommenderad läsning

Publik Stolar
video
Ett samarbete mellan Microsoft och Voister

Azure för publik sektor

1 dec 2020 digit

Microsoft lanserar Molndesign för Offentlig Sektor, en lösning som ska förenkla användandet av molntjänster i Microsoft Azure för kommuner, regioner och myndigheter.

Karl Oskar Och Kristina Monument I Karlshamn

Ny RPA-tid i Karlshamn

18 nov 2020 digit

Ett ärende som tidigare tog två veckor kan nu hanteras på en dag. Det är resultatet när Karlshamns kommun anlitade en RPA för att sköta två uppgifter på löneenheten. Digitala e-tjänster har varit en viktig förutsättning och nu tittar lönechef Annika Risberg på ytterligare processer att automatisera.

Röda Och Blå Containrar
video
Voister Paper - Red Hat Openshift

Containrar utvecklar Kalmar

19 okt 2020 digit

It-avdelningen hos Region Kalmar län var tidig med att arbeta med containrar och det finns ett stort antal fördelar med ett säkert och agilt arbetssätt. Nu inspireras många andra att gå samma väg.

Datainspektionen Folk På Stan

Nya Datainspektionen

2 okt 2020 digit

Vid årsskiftet byter Datainspektionen namn till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY. Förändringen beror delvis på införandet av EU:s dataskyddsförordning GDPR.

Kirurg Sätter På Sig Kirurgmask
voister trend 2020

Ett flexiblare Blekinge

26 aug 2020 digit

Samtidigt som pandemin ökade digitaliseringstempot i Region Blekinge blottade den också områden som behöver förbättras. Det menar Tommy Brånhede, innovationsstrateg, och en av deltagarna i årets Voister Trend. Hela rapporten finns att ladda ned i artikeln.

Karolinska

Corona förändrade Karolinska

15 jun 2020 digit

När covid-19 kom till Sverige förändrades verkligheten för medarbetarna på Karolinska Universitetssjukhuset. Plötsligt krävdes ett stort antal virtuella mötesrum och it-avdelningen jobbade sju dagar i veckan för att hinna leverera. Pandemin har också gjort läkare och annan vårdpersonal mer mottaglig för ny teknik.

Familj Står På Exotisk Strand Och Tittar Ut Över Vattnet
video
Ett samarbete mellan HPE och Voister

Aruba wifi 6 till alla

12 jun 2020 digit

Karlshamn kommun och NCC har valt väg. Nätverkslösningarna från HPE Aruba ger snabb uppkoppling och slussar trafiken säkert mellan wifi 6 och 5G.

En Emoji Med Solbrillor Och Coronamask
video

VGR:s snabba chattbot

28 maj 2020 digit

På extremt kort tid lanserade VGR en chattbot med frågor och svar om covid-19. Snabbheten kommer från en tydlig digitaliseringsstrategi och bra samarbeten och molntjänster. Nu är siktet inställt på att ta fram digitala lösningar för individbaserad vård. 

Stockholm 5G

Sveriges första 5G

25 maj 2020 digit

Tele2 har aktiverat Sveriges första publika 5G-nät i Stockholm, näst på tur är Göteborg och Malmö. Även Telia och Tre arbetar med införandet av tekniken.