Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

AR på schemat i Halmstad

Ett inkluderande arbetssätt som bygger på vad invånarna och företagen vill ha är ledstjärnan för digitaliseringen i Halmstads kommun. Vägen dit heter kompetensutveckling om bland annat AI och IoT för kommunens medarbetare, ledning och politiker.

– Vi jobbar mycket med vår digitala transformationsresa och försöker skapa långsiktiga strategier och strukturer för ett hållbart arbete. Det handlar om att leverera så bra samhällstjänster till våra invånare, företagare, och besökare som möjligt, säger Andreas Tylenius, CIO och digitaliseringschef, Halmstad kommun.

Fokuserar ni extra på något område?

– Vi försöker bland annat höja vår digitala kompetens inom ett flertal olika områden för medarbetare, ledning, och politiker. Vi kan inte bestämma vilka tjänster som ska levereras och tro att vi kan veta vad invånare och företager vill ha. Där blir det snarare väldigt viktigt att inkludera våra invånare och företagare för att lyssna av vad de förväntar sig för leveranser så småningom. Medskapande är ett värdeord som vi brukar använda.

Hur höjer ni kompetensen bland medarbetarna?

– Vi har anordnat innovationsseminarier med devisen smarta och hållbara Halmstad, där vi pratat en hel del om IoT. Vi kommer nu att anordna ytterligare seminarier, med fokus på artificiell intelligens, VR, AR och digitala valutor bland annat.

Vad ligger dig varmast om hjärtat?

– Att kunna leverera de tjänster som förväntas av en modern offentlig verksamhet så att invånare och företagare är nöjda. Då krävs det ett rejält omställningsarbete från vår sida.

Vad säger personalen om ert sätt att arbeta?

– Det är ju många som är vana att leva digitalt på fritiden, men när det kommer till att arbeta med det i sitt vardagsarbete finns det en del trösklar. Många är positiva, men det gäller att hitta verktyg för att förändra sitt sätt att arbeta i vardagen och leverera sina egna tjänster. Det är alltid en svårighet, förstås.

Har du tips till andra kommuner?

– Jag tror det är viktigt att lyssna på de vi är till för och vilka tjänster som man förväntar att vi levererar. Jag tror också att det är viktigt med en långsiktig inriktning och att följa den, och sen tror jag naturligtvis också att vi behöver agila mederabetare och en organisation som är flexibel oh mer snabbrörligt än den traditionella förvaltningen som vi faktiskt är idag.

17 juli 2018 Uppdaterad 21 augusti 2020 Reporter Elisabeth Nore digit Foto Fredrik Kron, adobestock

Rekommenderad läsning