Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

AD Sverige mekar helst själva

adsverige-utvecklar-sjalva.jpg

Med butiker och märkesverkstäder i hela Sverige och en heterogen målgrupp har AD Sverige valt bort färdiga lösningar. Här sker drifttagningen av affärskritiska plattformar för lager och logistik med ett stort engagemang och egna utvecklare.

– Vi driver digital utveckling i en bransch där många är vana att jobba med papper och penna och trivs med det. Vår utmaning är att få med oss användarna och erbjuda en teknisk plattform som passar såväl konsumenter som verkstadspersonal från 18 till 80 år. Det är både det svåraste och det viktigaste i vårt uppdrag. För oss handlar framgång till 80 procent om psykologi och kanske 20 procent om teknik, säger Andreas Engström, CTO på AD Sverige som är ett medlemsägt huvudkontor med 74 butiker för biltillbehör och reservdelar som i sin tur driver cirka 270 märkesverkstäder från Vilhelmina till Trelleborg.

Andreas Engströms karriär på AD Sverige speglar hur digitalisering har fått en allt större strategisk betydelse för företaget.

För oss handlar framgång till 80 procent om psykologi och kanske 20 procent om teknik.

Andreas Engström , CTO på AD Sverige

– När jag började på supporten för tio år sedan var vi två personer som arbetade med it. Sedan ungefär fyra år utvecklar vi egna lösningar och idag är jag chef för tolv medarbetare och sitter även med i ledningsgruppen. Det är en brant utveckling men vi blir snabbare och bättre förberedda på förändring när vi driver all utveckling själva. Det är en styrka som vi är ensamma om i vår bransch.

40 000 artiklar

AD Sveriges verksamhet omfattar tre delar; huvudkontor inklusive centrallager samt butiker och verkstäder. De senaste fyra årens fokus på digitalisering beror dels på ett uppdämt behov av smarta lösningar, dels om minskade kostnader. Företaget har lagt mycket resurser på två egenutvecklade lösningar som stödjer kärnverksamheten.

– Vi har ett nytt centrallager på 20 000 m2 i Jönköping och till det har vi tagit fram en egen plockplattform i nära samarbete med användarna, som provat och utvärderat lösningen på golvet som del av utvecklingsarbetet.

En kanske ännu större utvecklingsutmaning är AD Sveriges nya webbkatalog för reservdelar som är integrerad med butikssystemet. Totalt omfattar den hundratusentals produkter, varav cirka 40 000 artiklar finns på centrallagret. Det har varit 18 intensiva månader från beslut till driftsättning.

– Det första vi gjorde var att rekrytera utvecklare och med det höga utvecklingstempot har vi gjort en häftig resa tillsammans. Jag vet att utvecklarna tycker det är jätteroligt att få jobba med idéer som de kanske haft under en lång tid och vi är stolta över den lösning vi tagit fram från scratch. Men jag får väl erkänna att för min del har det varit lite nervöst ibland även om jag trivs med det stora ansvaret.

Enklare med O365

Parallellt med utvecklingsarbetet driver Andreas Engström och hans kollegor också AD Sveriges implementering av Office 365, där man börjat på huvudkontoret i Varberg men som över tid ska omfatta alla delar av verksamheten och integrera webbkatalogen och beställningssystemet.

– På huvudkontoret är Teams vår primära kanal för kommunikation och möten. Det är också en fördel att kunna dela filer och som stöd för att kunna arbeta mobilt. I takt med att O365 rullas ut i verkstäder och butiker ser vi fram mot att kunna lägga ner vårt gamla intranät och ersätta webmail så att alla har allt i en ruta. Vi ser Office 365 som en kommunikationsplattform med fördelar som attraherar alla våra användare. Det gör vårt jobb enklare, avslutar Andreas Engström.

19 juli 2018 Uppdaterad 26 februari 2019 Reporter anne hammarskjöld ledarskap Foto adobestock

Rekommenderad läsning