Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

AD Sverige mekar helst själva

adsverige-utvecklar-sjalva.jpg

Med butiker och märkesverkstäder i hela Sverige och en heterogen målgrupp har AD Sverige valt bort färdiga lösningar. Här sker drifttagningen av affärskritiska plattformar för lager och logistik med ett stort engagemang och egna utvecklare.

– Vi driver digital utveckling i en bransch där många är vana att jobba med papper och penna och trivs med det. Vår utmaning är att få med oss användarna och erbjuda en teknisk plattform som passar såväl konsumenter som verkstadspersonal från 18 till 80 år. Det är både det svåraste och det viktigaste i vårt uppdrag. För oss handlar framgång till 80 procent om psykologi och kanske 20 procent om teknik, säger Andreas Engström, CTO på AD Sverige som är ett medlemsägt huvudkontor med 74 butiker för biltillbehör och reservdelar som i sin tur driver cirka 270 märkesverkstäder från Vilhelmina till Trelleborg.

Andreas Engströms karriär på AD Sverige speglar hur digitalisering har fått en allt större strategisk betydelse för företaget.

För oss handlar framgång till 80 procent om psykologi och kanske 20 procent om teknik.

Andreas Engström , CTO på AD Sverige

– När jag började på supporten för tio år sedan var vi två personer som arbetade med it. Sedan ungefär fyra år utvecklar vi egna lösningar och idag är jag chef för tolv medarbetare och sitter även med i ledningsgruppen. Det är en brant utveckling men vi blir snabbare och bättre förberedda på förändring när vi driver all utveckling själva. Det är en styrka som vi är ensamma om i vår bransch.

40 000 artiklar

AD Sveriges verksamhet omfattar tre delar; huvudkontor inklusive centrallager samt butiker och verkstäder. De senaste fyra årens fokus på digitalisering beror dels på ett uppdämt behov av smarta lösningar, dels om minskade kostnader. Företaget har lagt mycket resurser på två egenutvecklade lösningar som stödjer kärnverksamheten.

– Vi har ett nytt centrallager på 20 000 m2 i Jönköping och till det har vi tagit fram en egen plockplattform i nära samarbete med användarna, som provat och utvärderat lösningen på golvet som del av utvecklingsarbetet.

En kanske ännu större utvecklingsutmaning är AD Sveriges nya webbkatalog för reservdelar som är integrerad med butikssystemet. Totalt omfattar den hundratusentals produkter, varav cirka 40 000 artiklar finns på centrallagret. Det har varit 18 intensiva månader från beslut till driftsättning.

– Det första vi gjorde var att rekrytera utvecklare och med det höga utvecklingstempot har vi gjort en häftig resa tillsammans. Jag vet att utvecklarna tycker det är jätteroligt att få jobba med idéer som de kanske haft under en lång tid och vi är stolta över den lösning vi tagit fram från scratch. Men jag får väl erkänna att för min del har det varit lite nervöst ibland även om jag trivs med det stora ansvaret.

Enklare med O365

Parallellt med utvecklingsarbetet driver Andreas Engström och hans kollegor också AD Sveriges implementering av Office 365, där man börjat på huvudkontoret i Varberg men som över tid ska omfatta alla delar av verksamheten och integrera webbkatalogen och beställningssystemet.

– På huvudkontoret är Teams vår primära kanal för kommunikation och möten. Det är också en fördel att kunna dela filer och som stöd för att kunna arbeta mobilt. I takt med att O365 rullas ut i verkstäder och butiker ser vi fram mot att kunna lägga ner vårt gamla intranät och ersätta webmail så att alla har allt i en ruta. Vi ser Office 365 som en kommunikationsplattform med fördelar som attraherar alla våra användare. Det gör vårt jobb enklare, avslutar Andreas Engström.

19 juli 2018 Uppdaterad 26 februari 2019 Reporter anne hammarskjöld ledarskap Foto adobestock

Rekommenderad läsning

en rauk på gotland.jpg
video

Så klimatsatsar Svenska spel

2 mar 2020 digit

97 varv runt jorden med en Volvo V40. Så mycket koldioxid har Svenska spel sparat in de senaste sju åren tack vare sitt hållbarhetsarbete. Nu tar det statliga bolaget nya kliv i samma riktning med sitt klimatsmarta datacenter och färre flygresor. 

ullared-960640.jpg

VIP-kunder på Gekås

17 dec 2019 ledarskap

Att Gekås hamnade i just Ullared är resultatet från en dejt på 60-talet. Förra året besökte 4,8 miljoner kunder varuhuset och handlade för 5,4 miljarder. Strategin är att sälja allt som behövs i hemmet och får plats i en bil och att alla kunder ska känna sig betydelsefulla.

närbild på skor på campare i närbild när de går.jpg

Vagabonds väg framåt

25 nov 2019 digit

Skoföretaget Vagabond städar ut gamla system och förbereder för Microsofts senaste produkter. Med en global organisation och nya onlinebutiker ligger fokus för bolagets nya CIO Jesper Lagernäs på att bygga en proaktiv it-avdelning med smart infrastruktur.

man-jamstalldhet-960640.jpg

Jämställd utan män

31 okt 2019 ledarskap

Digital inkludering oavsett ålder och kön, ett bättre språk och inga fler event speciellt anpassade för kvinnor. Det var några av synpunkterna som togs upp när jämställdhet inom it diskuterades under Microsoft Techdays.

glasbruk.jpg
video

Nybros säkra satsningar

22 maj 2019 digit

Med O365 ser Nybro kommun stora möjligheter att skapa en säkrare arbetsplats för kommunens anställda. Säkerhet är dessutom en central del när man tillsammans med sju andra kommuner i Region Kalmar Län lägger grunden för framtidens e-tjänster.

hm-tjejer med blommiga kläder2.jpg

H&M:s väg till molnet

13 maj 2019 digit

Digitala ambassadörer har en central roll i H&M:s molnflytt till Office 365. Under en så omfattande intern digital transformation är det viktigt att inte glömma bort syftet och att ständigt kommunicera. Det menar Robert Lingemark, it-serviceansvarig på H&M.

vackra-dorrar-i-fina-farger_2.jpg

Lyckliga gatan i VR

29 mar 2019 digit

Sveriges allmännyttiga bostadsbolag är bäst i branschen på att göra sina byggprojekt tillgängliga för allmänheten med 3D, AR och VR. Ledord som transparens och effektivt erfarenhetsutbyte kan vara några av orsakerna.

skyddhjalmar-pa-rad.jpg

AFA Försäkring väljer O365

28 jan 2019 digit

Med införandet av Office 365 och Windows 10 vill AFA Försäkring erbjuda medarbetare, konsulter och gäster nya möjligheter. Samtidigt får it-avdelningen ett helt annat uppdrag.

äldre dam håller en yngre kvinna i handen och tittar i kameran.jpg
video

Varbergs mjuka servrar

12 nov 2018 digit

Med system som arbetar 25 procent snabbare har Varbergs flytt av 185 servrar till en hyperkonvergerad miljö inneburit stora vinster. It-personalen kan istället arbeta proaktivt, och nu pågår arbetet för att avgöra vad som ska köras i molnet och vad som ska finnas lokalt.