Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Smart verktyg för elbussar

Nu blir det enklare för städer och kommuner att upphandla elbusstrafik. Ett nytt digitalt analysverktyg ger bland annat svar på viktigt beslutsunderlag som storlek på batterier och var laddare ska placeras. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 8 juni 2018 digit

glad-tjej-aker-buss.jpg

– Vi har tittat på hur vi hanterar och analyserar en mängd parametrar, alltifrån antal bussar och batteriegenskaper till laddarnas kapacitet, geografisk placering och tidtabeller. På så sätt har vi kunnat se hur systemet kan byggas upp och vad det kostar i jämförelse med andra alternativ, säger Johan Östling på RISE Viktoria i ett pressmeddelande.

Det digitala analysverktyget för upphandling av elbusstrafik har utvecklats inom ramen för projektet EAEB, Energiförsörjningsalternativ för elektrifierade bussystem, som stöds av Energimyndigheten. Det omfattar både teknik och kostnader för elbussar som körs i relativt stora trafikeringsområden och med olika typer av busslinjer.

Laddtider och tidtabeller

Syftet är att på ett överskådligt och korrekt sätt kunna hantera och analysera viktiga parametrar som antal bussar, batteriegenskaper, laddarnas kapacitet och geografiska placering, laddtider, tidtabeller och bussarnas schemaläggning. Allt för att underlätta bedömningen av den mest lämpliga lösningen och uppskatta totalkostnaden i jämförelse med andra alternativ.

Kostnadseffektivt

Ett av resultaten som framkommit i projektet är att bussystem uppbyggda på batterielektriska bussar redan idag kan konkurrera kostnadsmässigt med bussar med förbränningsmotorer, framför allt gasbussar. Antalet elektriska bussar som behövs för att utföra trafikarbetet behöver inte heller skilja sig åt jämfört med det antal bussar som används idag.

Senaste nytt

Bluffmejl utan länk

21 februari 2019

Hela 60 procent av alla bluffmejl som skickas har ingen länk utan är helt textbaserade. Det kan skapa en falsk trygghet och gör dem också svårare att upptäcka.

Laddar för Industri 4.0

21 februari 2019

En sensor som kan generera elektricitet från olika typer av rörelser och vibrationer utvecklas nu av forskare vid Luleå universitet. Projektet finansieras av Vinnova och det självdrivande sensorsystemet stärker konkurrenskraften för Sveriges uppkopplade industri.

Nu granskas ansiktsigenkänning

21 februari 2019

Datainspektionen har bestämt sig för att granska Skellefteåskolan Anderstorpsgymnasiets sätt att med hjälp av ansiktsigenkänning kontrollera lektionsnärvaro för elever. Något som skolans rektor ser positivt på. 

Snöfritt med IoT

20 februari 2019

Med sensorer kopplade till molnet kan fastighetsägare planera snöröjningen av tak och sänka kostnaderna för beställningar med kort framförhållning.

Ännu smartare AI

19 februari 2019

En transistor i organisk elektronik som kan lära sig och både har kort- såväl som långtidsminne är ett genombrott inom maskininlärning. Tekniken som utvecklats vid Linköpings universitet gör det möjligt att efterlikna hur den mänskliga hjärnan fungerar.

Alla räknas i Södertälje

18 februari 2019

Som ett led i centrumutvecklingen installerar Södertälje nu besöksräknare längs gågatan och vid Stora torget. Målet är att utses till Årets stadskärna om fyra år.