Smart verktyg för elbussar

glad-tjej-aker-buss.jpg

Nu blir det enklare för städer och kommuner att upphandla elbusstrafik. Ett nytt digitalt analysverktyg ger bland annat svar på viktigt beslutsunderlag som storlek på batterier och var laddare ska placeras. 

– Vi har tittat på hur vi hanterar och analyserar en mängd parametrar, alltifrån antal bussar och batteriegenskaper till laddarnas kapacitet, geografisk placering och tidtabeller. På så sätt har vi kunnat se hur systemet kan byggas upp och vad det kostar i jämförelse med andra alternativ, säger Johan Östling på RISE Viktoria i ett pressmeddelande.

Det digitala analysverktyget för upphandling av elbusstrafik har utvecklats inom ramen för projektet EAEB, Energiförsörjningsalternativ för elektrifierade bussystem, som stöds av Energimyndigheten. Det omfattar både teknik och kostnader för elbussar som körs i relativt stora trafikeringsområden och med olika typer av busslinjer.

Laddtider och tidtabeller

Syftet är att på ett överskådligt och korrekt sätt kunna hantera och analysera viktiga parametrar som antal bussar, batteriegenskaper, laddarnas kapacitet och geografiska placering, laddtider, tidtabeller och bussarnas schemaläggning. Allt för att underlätta bedömningen av den mest lämpliga lösningen och uppskatta totalkostnaden i jämförelse med andra alternativ.

Kostnadseffektivt

Ett av resultaten som framkommit i projektet är att bussystem uppbyggda på batterielektriska bussar redan idag kan konkurrera kostnadsmässigt med bussar med förbränningsmotorer, framför allt gasbussar. Antalet elektriska bussar som behövs för att utföra trafikarbetet behöver inte heller skilja sig åt jämfört med det antal bussar som används idag.

8 juni 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter anne hammarskjölddigitFoto adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng