Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Smart verktyg för elbussar

Nu blir det enklare för städer och kommuner att upphandla elbusstrafik. Ett nytt digitalt analysverktyg ger bland annat svar på viktigt beslutsunderlag som storlek på batterier och var laddare ska placeras. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 8 juni 2018 digit

glad-tjej-aker-buss.jpg

– Vi har tittat på hur vi hanterar och analyserar en mängd parametrar, alltifrån antal bussar och batteriegenskaper till laddarnas kapacitet, geografisk placering och tidtabeller. På så sätt har vi kunnat se hur systemet kan byggas upp och vad det kostar i jämförelse med andra alternativ, säger Johan Östling på RISE Viktoria i ett pressmeddelande.

Det digitala analysverktyget för upphandling av elbusstrafik har utvecklats inom ramen för projektet EAEB, Energiförsörjningsalternativ för elektrifierade bussystem, som stöds av Energimyndigheten. Det omfattar både teknik och kostnader för elbussar som körs i relativt stora trafikeringsområden och med olika typer av busslinjer.

Laddtider och tidtabeller

Syftet är att på ett överskådligt och korrekt sätt kunna hantera och analysera viktiga parametrar som antal bussar, batteriegenskaper, laddarnas kapacitet och geografiska placering, laddtider, tidtabeller och bussarnas schemaläggning. Allt för att underlätta bedömningen av den mest lämpliga lösningen och uppskatta totalkostnaden i jämförelse med andra alternativ.

Kostnadseffektivt

Ett av resultaten som framkommit i projektet är att bussystem uppbyggda på batterielektriska bussar redan idag kan konkurrera kostnadsmässigt med bussar med förbränningsmotorer, framför allt gasbussar. Antalet elektriska bussar som behövs för att utföra trafikarbetet behöver inte heller skilja sig åt jämfört med det antal bussar som används idag.

Senaste nytt

Självkörande i Göteborg

25 april 2019

Under det kommande halvåret så kommer två självkörande minibussar att rulla på Lindholmen i Göteborg. Bussarna är gratis att åka med och ska förhoppningsvis lösa parkeringsproblemen i området.

Sensor säkrar shopping

25 april 2019

Att veckohandla med barn som vill köra kundvagnen innebär en hel del stress. Nu finns en lösning på detta välbekanta vardagsprobem med ny teknologi som används inom fordonsvärlden för att hjälpa bilförare undvika olyckor.

Nya neurala nätverk

24 april 2019

Ett arbete på Göteborgs universitet om mikrosimmare ledde till en ny användningsmetod för AI. Redan innan forskningen publicerats så har internationella forskargrupper visat intresse.

Plugga industri 4.0

24 april 2019

KK-stiftelsen har beviljat upp till 42 miljoner kronor till Mälardalens högskola och Jönköping University för att erbjuda näringslivet kurser inom innovation och produktrealisering. Ett av de fyra fokusområdena är industri 4.0.

En AI vi förstår

23 april 2019

Inom AI finns en datadriven metod, exempelvis deep learning, samt en kunskapsdriven metod som baseras mer på logik. Dessa två kan än så länge inte samarbeta som hos människor, men det ska ett forskningsprojekt på Örebro Universitet försöka ändra på. 

Satellit skyddar skogen

23 april 2019

Sveaskog vill se ett slut på granbarkborrens förstöring av den svenska skogen. Därför har bolaget börjat använda sig av en intelligent satellitlösning som i realtid visualiserar insekternas framfart.