Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Robot väljer rätt ruta

Med drygt 100 anläggningar finns det inte mycket Ryds Bilglas inte vet om trasiga vindrutor. Men det finns fler rutor än bilmodeller och för snabba och korrekta glasbeställningar tar bolaget hjälp av en robot, berättar Camilla Thörnqvist-Carlberg, it-projektledare på Ryds Bilglas.

– Varje tillverkare och varje bilmodell har många olika varianter av vindrutor och just nu tittar vi på hur vi lättare kan identifiera glaset hos våra kunder. Det är en stor fördel för oss att kunna identifiera dem i ett tidigt skede och vi har börjat undersöka om bilder kan vara en hjälp. Tidigare har vi försökt ställa frågor men vi får inte alltid de rätta svaren.

Hur kan det gå till?

– Kunden tar ett foto av sin ruta och skickar till oss. Genom bilden kan vi identifiera om det till exempel finns en regnsensor, eller om det är något intelligent system i rutan som kräver en annan typ av glas. Målet är att kunna identifiera glaset för att kunna beställa rätt från början från vår leverantör.

Hur ser systemet ut som identifierar glaset?

– Tanken är att vi ska ha en robot som känner igen glaset och dess egenskaper. Vi driver utvecklingen tillsammans med en leverantör och vi hoppas vara i mål om cirka ett år.

– Nästa utmaning för oss är att verkstäderna ska kunna hantera alla olika glas, och där är tanken att utveckla VR-baserade utbildningar som också omfattar vilken skiftnyckel och andra verktyg som behövs för just den här rutan på den här bilmodellen. Den investeringen ligger lite längre fram, men det är min vision för framtiden.

1 juni 2018 Reporter tim leffler digit Foto fredrik kron, adobestock

Rekommenderad läsning

Pratbubbla I 3D Och I Svenska Flaggan

AI för myndigheter

4 feb 2021 digit

Snart finns en AI-lösning för svensk språkförståelse. Med Rise-projektet Språkmodeller för svenska myndigheter hoppas bland annat Skatteverket på smidigare administration och en mer flexibel dialog med medborgarna.

Holmen 960640

Holmens molnlycka

25 jan 2021 digit

Holmen går igenom en digital resa med fokus på molnet, SD-WAN och robotar, vilket har inneburit ökad effektivitet och digital lycka hos medarbetarna. Nästa steg är att bli ännu mer databaserade. 

Brist It Kompetens

70 000 saknas inom it

21 dec 2020 digit

It och telekom stod för 60 procent av nya jobb under 2010 till 2016, men för att branschen ska fortsätta att driva utveckling krävs det 70 000 medarbetare, framförallt inom AI, datahantering och programmering. Det visar en ny rapport från IT&Telekomföretagen.

5G Ericsson

5G värt 260 biljoner

19 nov 2020 digit

5G kan dra in 31 000 miljarder dollar, ungefär 260 000 miljarder kronor, till it- och telekomindustrin fram till 2030. Det visar en ny studie från Ericsson.

Kontor Coor 960640

Framtidens IoT-kontor

3 nov 2020 digit

Coor använder sensorer på kontor för att mäta koldioxidhalt, temperatur, luftfuktighet samt hur utrymmen används. Inte minst sedan covid-19 drabbade världen är ren luft, fri från virus, viktigt för att öka tryggheten hos anställda. 

Ljus Väg Som En Tunnel Mellan Träd Som Växer Över
video
Ett samarbete med IBM

IBM:s gröna framtid

21 okt 2020 digit

Bättre teknik för att fånga in koldioxid och för att smartare härma naturens sätt att omvandla kväve. Det är två av de fem stora mål som IBM sätter upp och bidra till att utveckla de kommande fem åren. Och det blir möjligt tack vare AI, kvantdatorer och det hybrida molnet. 

Röda Blad På Ett Träd I Förgrunden Med En Man På En Sjö Och Japanskt Berg I Bakgrunden (1)

Mindre ensam med robot

16 sep 2020 digit

Äldre personer med demenssjukdomar mår betydligt bättre när de umgås med en robot. Det visar ny forskning från i Storbritannien och Japan.

Stockholm Sverige Omstartskommissionen

Så omstartar Sverige

18 aug 2020 digit

Ett nytt digitaliseringsmål, en nationell plattform för myndighetsdata och bibliotek som minskar det digitala utanförskapet. Det är några av Amy Loutfis förslag i Omstartskommissionens rapport för ett starkare digitalt Sverige.

Karolinska

Corona förändrade Karolinska

15 jun 2020 digit

När covid-19 kom till Sverige förändrades verkligheten för medarbetarna på Karolinska Universitetssjukhuset. Plötsligt krävdes ett stort antal virtuella mötesrum och it-avdelningen jobbade sju dagar i veckan för att hinna leverera. Pandemin har också gjort läkare och annan vårdpersonal mer mottaglig för ny teknik.