Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Prisade plattor på Praktikertjänst

praktikertjänst-hund-vård-960640.jpg

Bara under det senaste året har vårdkoncernen Praktikertjänst kommit fram med tre nya tjänster som ska förenkla vården för både medarbetare och patienter. Bland annat ska lösningarna leda till bättre vårdinsyn för patienterna, minskad risk för dubbeldokumentation och på sikt möjliggöra digital vård. 

– Det är alltid en utmaning att hänga med. Det är väldigt i ropet med digitala lösningar inom vården just nu och det gäller att inte gå i diket för många gånger, samtidigt som man inte heller kan sitta bredvid och vänta när utvecklingen sker så snabbt, säger Adam Fall, it-strateg på Praktikertjänst. 

Praktikertjänst är Sveriges största koncern inom privat tandvård samt hälsa- och sjukvård. Det senaste året har de digitaliserat verksamheten en hel del, bland annat har de tre helt nya lösningar för både patient och vårdgivare. Det första är ett slags processverktyg som köpts in av Collabodoc, och som ska göra primärvårdspatienter mer delaktiga i sin vård. När patienterna kommer till vårdcentralen kan de via en läsplatta fylla i statusläge kring varför man är där. 

– Informationen läggs in i patientjournalen och kan användas direkt vid själva mötet, och då är en del av jobbet redan gjort av patienten. Läkaren kan ge mer tid till patientmötet och fokuset blir bättre. Det blir en win win-situation. 

Prisade i Barcelona

En annan ny lösning är Stelpa. Det är en e-hälsoapp som går ut på att vårdgivare dokumenterar sina patientmöten på plats, även denna gång med hjälp av läsplattor. Det ska göra patienten mer delaktig i vården och möjliggöra för personalen att slippa potentiell dubbeldokumentation. 28 maj i år vann lösningen pris på Digital Healthcare Awards i Barcelona.

– Tidigare har vi skrivit papperslappar som vi fått ta med oss till kontoret för att dokumentera, då är risken större att man glömmer bort något. Det här förenklar också för oss att komma ihåg att ställa rätt frågor nästa gång vi är hos patienten, exempelvis när det gäller sår och smärtor. För patienten frigör det tid och för personalen minskar det stressen.

Adam_Fall_960640.jpg

Adam Fall, it-strateg på Praktikertjänst.

Utmana det gamla

Praktikertjänst har alldeles nyligen också intensifierat det digitala arbetet inom primärvården genom en satsning som heter PTJ Digital, där bolaget fokuserar på lösningar och innovationer som ger effektivare vård och ökad nytta för både patienter och medarbetare. Förhoppningen är att i ett första skede skapa en lösning där patienter ska kunna möta vårdgivarna digitalt om så önskas. 

För koncernen handlar digitalisering mycket om att utmana gamla arbetssätt och se till att de nya sätten faktiskt också blir bättre än de föregående. Därför menar Adam Fall att tidigare nämnda lösningar är viktiga som någon sorts referenscase.

– Det skapar ett organisatoriskt självförtroende som vi kan vinna massvis på. När vi kan lyfta fram bra grejer så får vi också andra att bli sugna på att prova. Det blir en god spiral.

Hur tror du er verksamhet ser ut om två år?

– Då kommer vi att ha automatiserat en hel del och blivit av med mycket administration, vilket kommer göra oss ännu effektivare. Det kommer också vara en mer naturlig vårdkontakt där våra läkare i allt högre grad kommer finnas tillgängliga i olika former, bland annat genom PTJ Digital som kommer att ha vuxit till sig.

– Som det ser ut nu så har vi också väldigt mycket ostrukturerad data inom vården. Med hjälp av mer struktur, AI och machine learning kommer vi kunna utnyttja vår data mer och på så sätt få till ett ännu bättre värde för våra kunder. Vi har en väldigt intressant tid framför oss.

29 juni 2018 Uppdaterad 4 oktober 2019 Reporter Fredrik Adolfsson it i vården Foto Adobestock

Rekommenderad läsning